Welk merk binnenband kopen jullie?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Over buitenbanden hebben we al de nodige discussies, maar welke binnenband stoppen jullie daar in?

Binnenbanden zijn verkrijgbaar met verschillende ventielen (zie plaatje hieronder).
  • Allereerst zijn er binnenbanden met het Klassiek/Hollands/Dunlop fietsventiel. Dit ventiel wordt nog steeds het meest gebruikt in o.a. Nederland, Duitsland en Denemarken. In Engeland heten ze wel English valves. De meeste fietsers in Nederland zijn hier dan ook vertrouwd mee. Het binnenventiel is eenvoudig te vervangen en men kan de lucht er, indien gewenst, snel uit laten lopen. Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten. Het moderne Blitzventiel past in dezelfde binnenband en velg als een Dunlopventiel.
  • Daanaast kennen we het Sclaverand/Presta/Frans/Race ventiel. De vakhandel spreekt meestal van een Frans ventiel (in Nederland) of een Belgisch ventiel (in België). Dit ventiel is dunner dan alle andere ventielen (6 mm in plaats van 8 mm) waardoor er een kleiner velggat nodig is. Dit ventiel is dan ook geschikt voor smalle racefietsvelgen. Men kan dit ventiel met een kartelmoer dichtdraaien. Voor het oppompen moet de kartelmoer opengedraaid worden. De dunne stift aan de bovenkant verbuigt gemakkelijk bij het aanbrengen en verwijderen van de fietspomp. Deze ventielen zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar zodat ze ook op hoge velgen kunnen worden gebruikt.
  • Tot slot zijn er ventielen met het Auto/Schrader ventiel. Met name mountainbikes zijn uitgerust met het Schraderventiel, dat ook bij auto’s gebruikelijk is. Dit ventiel heeft ook het voordeel dat men overal ter wereld de banden kan oppompen in een tankstation of autogarage. Dit ventiel wordt geopend door een pennetje in het midden in te drukken.
Als je weet welk ventiel je moet hebben en wat de maat is van je velg, kun je op zoek naar de juiste binnenband.

Als je naar de prijzen van binnenbanden kijkt, dan variert die grofweg tussen de €3 en €10 per band met een enkele uitschieter naar boven.

Wie heeft goede- of mindere ervaringen met een bepaald merk binnenband of maakt het allemaal niks uit?
Bijlagen
Ventielen.jpg
Ventielen.jpg (152.14 KiB) 7354 keer bekeken
Witte ST3 van maart 2019
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Mijn ervaring is nog helaas te beperkt (daar mijn fietsen harder slijten dan mijn banden :shock: )

mogelijk twee puntjes ter overweging als Sealant wilt gebruiken ( zie viewtopic.php?f=8&t=2483&p=54042&hilit= ... den#p54018 )
- kun je er eenvoudig Sealant in laten lopen (Maw kan het ventiel er eenvoudig uit)
- zit er niet te veel talkpoeder in je band (dan werkt de Sealant minder goed)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Bij een autoventiel kan het vrijwel altijd. Bij frans ventiel goed opletten, niet allemaal hebben ze een verwijderbare kern.

Dat is ook enige waar ik op let en geen lichtgewicht gevalletjes. Gewoon degelijke binnenband. Die 100gr meer of minder merk je niet, behalve als je lichtgewicht bandje onnodig lek is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad geen lichtgewicht, verder heb ik hier Continental en Schwalbe binnenbanden gebruikt en kan niet zeggen dat de en beter presteert dan de ander.

Ik houd het wel altijd bij A merken, maar ik weet niet of dat perse nodig is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Al eerder aangekaart : de originele binnenbanden die Stromer laat monteren (één of ander Sjintok merk ?) zijn helaas niet bijster drukvast ... het scheelt hem minimum zowat 0,1 bar / week bij meting onder dezelfde omstandigheden.

Er liggen Continental binnenbanden (met autoventiel) klaar om de originele binnenbanden te vervangen zodra er eentje lek is.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben voorstander van autoventiel. De presta's zijn veel te kwetsbaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik dan weer voorkeur voor Presta: past in de rest van het ‘fiets-eco-systeem”. Zowel de racers als ATB’s hebben hier Presta en echt letterlijk nooit problemen mee gehad. Hooguit een tangetje nodig om de boel los te krijgen als er latex in zat die de boel heeft vastgeplakt.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb dezelfde ervaring als jullie. Het merk binnenband maakt vooralsnog allemaal niet zoveel uit. Ik heb ook zelfs "B-merk" binnenbanden gekocht en zelfs daar heb ik geen negatieve ervaringen mee. Voor de Stromer neem ik denk ik wel een A-merk binnenband. De buitenband is veel belangrijker. Als daar iets scherps doorheen komt, sneuvelt elke binnenband.

Trouwens, als je dan toch aan de banden (binnenband, buitenband) gaat "sleutelen", dan is het verstandig om het velglint te checken en zo nodig te vervangen. Velglint kost niet zoveel, maar als die de scherpe deeltjes van de velg en de spaken niet weet te weren, kun je van binnenuit eenvoudig een lekke band oplopen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 16 jun 2019, 21:12 Ik dan weer voorkeur voor Presta: past in de rest van het ‘fiets-eco-systeem”. Zowel de racers als ATB’s hebben hier Presta en echt letterlijk nooit problemen mee gehad. Hooguit een tangetje nodig om de boel los te krijgen als er latex in zat die de boel heeft vastgeplakt.
Ik vind het zo irritant dat de band meteen leeg begint te sissen zodra je met je pompje een Presta aanraakt. Dat jaagt me op. Ik hou niet van opgejaagd worden. Doe mij dat autoventiel maar. Dat sist pas als je het schroefdraad toch al te pakken hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Had in principe ook weinig voorkeur voor het merk binnenband, alleen een autoventiel vind ik wel degelijk en prettig.

Helaas gister een lekke band, dus naarstig op zoek naar de oorzaak en deze bleek toch wel anders als verwacht; geen scherpe voorwerpen in de buitenband, of bij het velglint en de binnenband heeft ook de juiste maat.
De lasnaad aan de binnenzijde van de Continental binnenband (aankoop nov. 2018) liet los, dus ook maar een mailtje naar de leverancier. Dit lijkt mij een fabricage-fout:
Binnenband Continental
Binnenband Continental
Binnenband Continental.jpg (128.29 KiB) 7050 keer bekeken
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie