Accu-prijzen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk wel dat bij Bosch de enorme schaal meespeelt in dat de prijs lager kan. (Waarmee ik de Stromer prijzen nog steeds niet goed praat trouwens. De prijs is te hoog, en wij betalen het zolang er geen fatsoenlijke concurrent opstaat.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 jun 2019, 16:15 Ik denk wel dat bij Bosch de enorme schaal meespeelt in dat de prijs lager kan.
Speelt zeker mee, maar als kleine fabrikant kun je ook gebruik maken van schaalvoordeel door Custom Of The Shelf te kopen. Ze gebruiken al een standaard motor om die reden, als je de BMS ook COTS neemt hoeft en accu niet zo belachelijk duur te zijn. Overigens heb ik in mijn inschatting wel normale bedrijfskosten meegenomen, anders zou het ontwikkelen van een BMS gratis zijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 02 jun 2019, 15:17 Duur of veel geld?

Wat zou jij een redelijke (haalbare) prijs voor een accu vinden?
Cellen en BMS kost (voor een grote afnemer) 200€ voor 1 kWh. Als je dat X 3 doet voor assemblage, behuizing en distributie maak je behoorlijk winst en dat mag ook want dat is uiteindelijk het hoofddoel. Een GSM rolt voor 50€ van de band en kost in de winkel 1000€. Zolang mensen het willen betalen is er geen grens.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 02 jun 2019, 16:15 Ik denk wel dat bij Bosch de enorme schaal meespeelt in dat de prijs lager kan. (Waarmee ik de Stromer prijzen nog steeds niet goed praat trouwens. De prijs is te hoog, en wij betalen het zolang er geen fatsoenlijke concurrent opstaat.)
Concurrentie is er, je moet het enkel aanvaarden. Een "die hard" BMW of Apple fan vind ook dat er geen alternatief is en betaald voor "zijn merk". Daar is niets mis mee maar dan moet je niet discuteren over de prijs. Zolang er (voldoende) mensen het willen betalen is er voor de producent geen reden om de prijs te drukken, ongeacht hoeveel alternatieven er zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik hou de concurrentie scherp in de gaten, lees zo ongeveer alle nieuwsbrieven en online vakbladen die er zijn en ik maak zo her en der ook weleens een testritje op een exemplaar van een ander merk. Maar in alle oprechtheid: ik heb nog geen enkel waardig alternatief gevonden voor mijn Es, behalve de opvolgers van Stromer. (Maar dan nog geef ik voorlopig de voorkeur aan mijn Es.)

De Klever doet het best lekker met de X-Speed, maar ik vind ze gruwelijk lelijk, ik kan er niks aan doen. Zolang het frame en de kleurstelling ogen alsof je op een piemel rijdt koop ik 'm NIET. De uitstraling vind ik bovendien te "blij" en te speels, niet sophisticated en strak, terwijl dat wel mijn voorkeur heeft. De actieradius van de 850Wh accu is teleurstellend (op de ervaring van Tomasj na lees ik alleen ondermaatse prestaties) en de kinderziektes zijn er nog lang niet uit. Klever zit qua problemen nu met de X-speed waar Stromer in 2017 zat met de ST1 X, dus die hebben nog een inhaalslag te maken.

De Qwic RD10 Speed geeft een hoop bang for buck, maar ik vind 'm persoonlijk niet hoogwaardig genoeg.

Van andere merken vind ik de ondersteuning en actieradius onder de maat, en/of het design en de afmontage staan me niet aan en/of het dealernetwerk is niet sterk genoeg. (Ook dat laatste weeg ik zwaar mee.)

Ik heb totaal geen last van merkblindheid. Ik heb duidelijke wensen en eisen en ik kan momenteel niks beters vinden dan een aantal Stromer modellen. En helaas ook niks duurders. Zou er een goedkoper alternatief komen dat aan al mijn eisen voldoet, dan stap ik rustig van Stromer af, want ik ben geen dief van mijn portemonnee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 02 jun 2019, 17:11 . Zolang het frame en de kleurstelling ogen alsof je op een piemel rijdt koop ik 'm NIET.
:bj :bj :bj
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 02 jun 2019, 17:11 Ik heb totaal geen last van merkblindheid. Ik heb duidelijke wensen en eisen en ik kan momenteel niks beters vinden dan een aantal Stromer modellen. En helaas ook niks duurders. Zou er een goedkoper alternatief komen dat aan al mijn eisen voldoet, dan stap ik rustig van Stromer af, want ik ben geen dief van mijn portemonnee.
Wensen en eisen zijn persoonlijk. Is Stromer je ding dan zit je goed, prijs is uiteindelijk bijzaak daar er toch geen alternatief is.
Hieronder wat ik begrijp onder merkblindheid, niet persoonlijk bedoeld :
Als je enkel appels lust is de beste peer niet goed genoeg.
Of het is het ontwerp/uitzicht/kleur, of de range, of de afmontage, of,... , je vind altijd wel een excuus waarom jou keuze de beste is. Iemand zoekt (onbewust) waar elke concurrent minder in is zonder te kijken waar ze beter zijn want dat wil zeggen dat er min puntjes aan jou voorkeur zijn. De min puntjes die iemand dan wel erkent zijn die die alle andere concurrenten ook hebben of die er niet toe doen. Als het moet worden de eisen scherper gesteld en/of de min puntjes worden minder belangrijk, zodat de voorkeur het toch wint van de concurrentie. Nogmaals, niet persoonlijk, enkel mijn omschrijving van merkblindheid.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 02 jun 2019, 16:52 Een GSM rolt voor 50€ van de band en kost in de winkel 1000€. Zolang mensen het willen betalen is er geen grens.
Da's wel appels en peren. Een GSM heeft véél hogere ontwikkelkosten en is een veel complexer product. Daarnaast spelen er meestal ook nog licentiekosten...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een upgrade van 800Wh naar 2000Wh bij de speedped kost 1068 EUR (voor 1200 Wh extra dus...)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 02 jun 2019, 20:17 Een upgrade van 800Wh naar 2000Wh bij de speedped kost 1068 EUR (voor 1200 Wh extra dus...)
Dat zegt niet alles, dit is met inruil van de 800Wh accu. Maar ik meen dat de 1600Wh accu in de buurt van 2000 Euro kost. Daarmee kost die dan 1,25 Euro per Wh.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie