TMM sensor en Ondersteuning

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De TMM sensor speelt een belangrijke rol bij de ondersteuning die de motor levert. Een TMM sensor die niet optimaal functioneert laat je harder werken dan nodig is. Hoe kun je (eenvoudig) vaststellen dat die TMM sensor goed functioneert? Wie heeft hierop een antwoord?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De OMNI geeft met een mooi balkje aan hoeveel vermogen het systeem levert. Met volle wind tegen, brug op, hard accellereren, etc moet dat ding maximaal rood uitslaan. Als dat niet zo is dan presteert het niet optimaal.

Maar dit wil niet direct zeggen dat de TMM sensor niet correct functioneert. Het kan binnen de marge vallen of het kan een calibratie dingetje zijn. Dus als de vermogensbalk maar af en toe een beetje rood wordt wil dat niet gelijk zeggen dat je ook meteen recht op garantie hebt. Da's iets tussen jouw en je FM.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Freddy, ik heb dat over die mooie balk meer gelezen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die mooie balk kan vinden. :bn:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kijk ook even naar de sensorwaarde in het servicemenu: tussen de 0.5 en 1.5 is binnen spec voor de ST3 en ST5, ideaal is rond de 1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Sensorwaarde staat op 1,1 dus dat is goed.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 28 mar 2019, 16:26 Kijk ook even naar de sensorwaarde in het servicemenu: tussen de 0.5 en 1.5 is binnen spec, ideaal is rond de 1.
Wat onderneem wanneer je een waarde onder de 0,5 of boven de 1,5 vaststelt ? ... de achteras lossen en opnieuw met het juiste aanhaalmoment vastzetten lijkt me een eerste logische stap te zijn ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou deze volgorde aanhouden en na elke stap controleren of de waarde weer goed is: 1. Sensor kalibreren via de OMNI display, 2. Sensor resetten via het service menu, 3. Aanhaalmoment achter-as controleren, 4. Sensor reinigen en 5. Dealer raadplegen (boerenverstand, niet van Stromer of een dealer gehoord).

En voor wie dat allemaal te griezelig of teveel gedoe is: 1. huppekeetje de dealer raadplegen, daar is-ie immers voor.

Overigens moet de sensorwaarde voor jouw ST2 (en ST1 X, ST2 S) tussen de 1 en 2 liggen. De waarden die ik hierboven vermeldde zijn voor de ST3 en ST5. (Info komt van een Stromer dealer).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 28 mar 2019, 16:25 Freddy, ik heb dat over die mooie balk meer gelezen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die mooie balk kan vinden. :bn:
Ik heb geen Stromer anders had ik wel even een kiekje gedeeld. Op je OMNI (ik meen direct onder de snelheid) staat een balk die van rechts naar links uitslaat. Hoe verder die uitslaat hoe meer vermogen het systeem trekt. Op de OMNI-C wordt als ik het goed begrepen heb het laatste stukje rood (maar ik heb maar weinig op een ST3 of ST5 gereden, dus dit heb ik niet zelf ervaren).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 28 mar 2019, 20:43 Overigens moet de sensorwaarde voor jouw ST2 (en ST1 X, ST2 S) tussen de 1 en 2 liggen.
Begin deze week nog gecheckt: die zit op anderhalve volt en een paar centime, dus da's OK.

Dankjewel ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH, ik heb wel een Stromer en het bericht gevonden van Lomito waarin hij melding maakt van die ondersteuningsbalk. Zijn tekst was: "Inmiddels drie leuke ritten verder kan ik zeggen dat ik een andere fiets heb... niet meer elke dag kalibreren om nog enigszins ondersteuning te krijgen. Gisteravond kreeg ik mijn ST5 weer in handen, nu met nieuwe TMM-sensor, en ik kan het verschil duidelijk merken: het is alsof ik weer op mijn geliefde ST2s rij maar dan mét het comfort van de grote wielen, de ondersteuningsbalk staat bij een beetje aanzet direct in het rood en dat voel ik ook zo... je wordt naar de 45+ gebracht in plaats van te moeten 'werken' om daar te komen".

Tijdens het rijden heb ik dus geschakeld tussen de verschillende schermen (wat niet echt verstandig is, omdat de OMNI behoorlijk buiten je blikveld ligt) en daar in 1 van die schermen uiteindelijk de ondersteuningsbalk gevonden waar Lomito het over heeft gehad. Je moet gewoon goed kijken, want zo duidelijk is die horizontale balk dus niet te zien.

De balk beweegt van rechts naar links ( :bn: ???) maar hoe ik die balk moet lezen, daar ben ik nog niet voor de volle 100% achter. Als je aanzet, dan zie je dat de balk beweegt (groter/kleiner wordt). Soms wordt de balk in zijn geheel rood, ook als de uitslag niet maximaal is.


In "De Stromershop" vond ik bij het onderdeel ST3 Techniek de volgende tekst:

TEMPERATUURBEHEER
De temperatuur van de motor stijgt sneller bij hoge belasting. De belasting van de motor neemt toe bij: een hoger totaalgewicht, lage gebruikersinspanning, lage snelheid en bij stijgen.

Als de motor een te hoge temperatuur bereikt, kan dit in traditionele systemen leiden tot oververhitting en uitval van de motor. Het slimme ST3-systeem bewaakt de temperatuurontwikkeling in de motor. Bij hoge temperaturen wordt het vermogen automatisch verlaagd om oververhitting te voorkomen. Dit kan tijdelijk tot minder ondersteuning leiden, maar is een effectieve bescherming tegen motoruitval.

In het rijscherm wordt met een balk de energietoevoer weergegeven. Hoe hoger het vermogen, hoe langer de balk. Als het vermogen van de motor vanwege de temperatuur verlaagd wordt, wordt de balk ook korter.
Het vermogen van de motor is echter in de eerste plaats afhankelijk van de eigen inspanning en niet van de motortemperatuur. Een korte balk betekent daarom niet automatisch dat het systeem een te hoge temperatuur heeft bereikt.


Helaas dus niks over het rood worden van de balk. Aangezien de balk ook rood wordt bij een niet-maximale uitslag van de balk, vraag ik me af of de rode kleur verband houdt met de temperatuurontwikkeling. Door immers meer energie van de motor te vragen, zal deze meer stroom onttrekken aan de accu en ontstaat er meer warmteontwikkeling in de spoelen van de motor. Ik krijg dan ook de indruk dat de rode kleur ontstaat als je er een piekvermogen moet worden geleverd (ik heb slechts een korte tijd op die balk gelet: het is niet echt veilig om er te lang naar te staren en om dichtbij dingen scherp te zien heb ik een brilletje nodig. Dat brilletje had ik niet op). Dat pieken van de motor lijk je te kunnen opvragen bij verschillende motorbelastingen.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie