Trapsensor gevoeligheid

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Wat dat betreft is het dan nadeliger dat de ST3 en ST5 grotere wielen hebben dan de voorgangers.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Jins schreef: 21 mar 2019, 21:34 De kracht op de ketting is wat telt, kracht op de as is de som van kracht ketting + kracht motor. Anders zou de fiets uit zich zelf moeten rijden omdat de sensor de motor kracht meet en hieruit zijn ondersteunig bepaald en dat mag niet.
Dan zou de TMM geen torque/koppelsensor zijn, maar een force/krachtsensor.

Ik vermoed dat de TMM het koppel meet van motor+aandrijving via ketting: de controller weet hoeveel kracht de motor levert en kan dus uitrekenen hoeveel koppel er via aandrijving via ketting komt.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

ik denk eerder een voordeel.
Door de grotere diameter heb je meer inertie en kun je nog makkelijker op "souplesse", met een hoge cadans rijden.

Ik ben het ook eens met Jins en Henry.

Door in een hogere cadans te fietsen, zal de kracht op de ketting minder zijn. Dit is:
- goed voor je knieën,
- goed voor de ketting,
- goed voor de tandwielen.

En ook beter voor de accuduur.
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 21 mar 2019, 21:49 Ik ben het met Jins eens, want dat is dus ook mijn ervaring.

Door in een hogere cadans te fietsen, zal de kracht op de ketting minder zijn. Dit is:
- goed voor je knieen,
- goed voor de ketting,
- goed voor de tandwielen.

Doordat de kracht op de ketting minder is, zal de motor ook minder kracht leveren. De afgelopen vijf dagen kom ik telkens tot de conclusie dat ik met mijn 983 Wh accu een afstand kan overbruggen van 90-100 km, waarbij ik zoveel als mogelijk probeer om een snelheid van 40+ km/uur te fietsen. :bp:
Ik fiets redelijk voorover gebukt (omdat ik niet teveel wind wil vangen), fiets hele afstanden in standje 3 en lever mijn bijdrage aan het vooruit komen. Als ik wind mee heb, wil ik nog wel eens teruggaan naar standje 2.
Dus als je de motor minder vermogen laat leveren, en intrinsiek trager rijdt, verbruikt de fiets minder?
Dat heeft dus niets met de cadans te maken.
Wat je aangeeft is dat het makkelijker is om het vermogen te doseren bij een lagere versnelling, niet meer of niet minder. Is toch algemeen geweten dat wanneer je groot trapt je meer kracht zet (net de reden waarom het zo slechts is)
Maar je kan dat even goed door wat minder kracht te zetten in een hogere versnelling.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

TheWhiteRider schreef: 21 mar 2019, 22:20 ik denk eerder een voordeel.
Door de grotere diameter heb je meer inertie en kun je nog makkelijker op "souplesse", met een hoge cadans rijden.

Ik ben het ook eens met Jins en Henry.

Door in een hogere cadans te fietsen, zal de kracht op de ketting minder zijn. Dit is:
- goed voor je knieën,
- goed voor de ketting,
- goed voor de tandwielen.

En ook beter voor de accuduur.
En als je de ondersteuning helemaal afzet (stand 0) is dat nog beter voor de accuduur.
Wanneer je met de Stromer 40 km/h wil rijden, gaat het verbruik van die Stromer bijna volledig onafhankelijk zijn van jouw cadans. Want de fiets levert in beide gevallen even veel vermogen (je rijdt even snel) .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic verplaatst van ST1 X-forum naar Fietstechniek-forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Volgens mij was de vraag: waarom lijkt het gemakkelijker om >40km/u te halen in een hoge versnelling (met lage cadans) ipv met een lage versnelling (met hoge cadans)?
De vraag was niet: wat beter is voor knieen, ketting, tandwielen, accu, ... of springen we van de hak op de tak?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, dat was inderdaad de initiële vraag van Henry, maar ik kan me op zich wel voorstellen dat de discussie zich uitbreidt naar deze zaken, omdat het uiteindelijk toch om het samenspel van al deze factoren gaat.

Zolang de werking van de trapsensor centraal staat (en dat is het geval) vind ik dat zich hier een zeer boeiende discussie ontplooit :) Voor mij een eye-opener iig om weer eens te lezen hoe iemand die kersvers - en altijd met een kritisch oog - op de Stromer stapt dit ervaart, want ik ben er zelf al lang aan gewend en denk hier helemaal niet meer over na.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ok, de basisvraag is nu dus: meet de trapsensor het koppel op de achteras of de kracht in ketting?

In het eerste geval zou cadans geen invloed mogen hebben op de ondersteuning.

Hmm, dit kunnen we testen via het service menu: een kracht op de pedalen zetten bij verschillende versnellingen en de sensorspanning uitlezen.
In geval van een koppelsensor verandert de spanning bij verschillende versnellingen. Ingeval van een kettingkrachtsensor is de sensorspanning onafhankelijk van de gekozen versnelling.
Leuk voor het weekend! :cool2:
Laatst gewijzigd door pvg op 21 mar 2019, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik moest vanmiddag even bij mijn FM zijn en heb daar ook mijn bevindingen gedeeld.
Daar kreeg ik ook de bevestiging dat de spanning op de ketting bepaalt welke ondersteuning de Stromer-motor gaat leveren. De FM bevestigde dat wanneer je het "moeilijker" krijgt, je beter een hogere versnelling kunt kiezen waarna je vervolgens harder te moeten trappen, dan een lagere versnelling te kiezen, maar de motor zal je gelijk meer gaan helpen.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie