Trapsensor gevoeligheid

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

@jins, ja, blijkt te kloppen nu blijkt dat de Stromer geen koppelsensor heeft op de achteras... dat hebben we hier wel vaak zo genoemd (onterecht blijkt nu)...

Dit vind ik nu de leuke dicussies: duidelijk krijgen hoe het echt werkt.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

pvg schreef: 22 mar 2019, 20:51 Kortom: stromers hebben geen koppelsensor! Stromer meet de kracht in de ketting. De mate van ondersteuning wordt hiermee dus wel afhankelijk van de gekozen cadans.
Dit verklaart de waarneming van Henry: het lijkt/is makkelijker om in een hoge versnelling de max snelheid te halen. De fiets werkt meer voor je in een hogere versnelling omdat de kracht in de ketting hoger is.

Niet wat ik had verwacht.
Neen de ondersteuning is afhankelijk van de kracht die je zet. En wanneer je groot trapt, zet je meer kracht. En dus gaat de fiets sneller rijden, en meer verbruiken. Maar dat is omdat je dus sneller aan 't rijden bent. Ik dacht dat we dat al wel even wisten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

En wat zegt mijn 2 fietser voorbeeld?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 22 mar 2019, 23:47
pvg schreef: 22 mar 2019, 20:51 Kortom: stromers hebben geen koppelsensor! Stromer meet de kracht in de ketting. De mate van ondersteuning wordt hiermee dus wel afhankelijk van de gekozen cadans.
Dit verklaart de waarneming van Henry: het lijkt/is makkelijker om in een hoge versnelling de max snelheid te halen. De fiets werkt meer voor je in een hogere versnelling omdat de kracht in de ketting hoger is.

Niet wat ik had verwacht.
Neen de ondersteuning is afhankelijk van de kracht die je zet. En wanneer je groot trapt, zet je meer kracht. En dus gaat de fiets sneller rijden, en meer verbruiken. Maar dat is omdat je dus sneller aan 't rijden bent. Ik dacht dat we dat al wel even wisten.
Bekijk eens mijn (fictief) reken voorbeeld. Daarin 3 hypotheses. Je mag de waarden aanpassen, de conclusie blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@pvg: dank voor je test. :ay
Waar heb je die waarden van de koppelsensor uitgelezen? In het service menu? Hoe kom je daar? => Update: al gevonden!.

Ik vind het fijn om te lezen dat mijn proefondervindelijke constatering nu wetenschappelijk is getest en bewezen. Op zoek naar info over het servicemenu vond ik ook nog dit bericht, laatst post op deze pagina. Een post van Golvas, die volgens mij ook op deze problematiek van toepassing is.

In de praktijk heb ik ook gemerkt dat ik tandwiel-11 niet nodig hebt om de maximum snelheid te bereiken. Bij mij ligt die (op de teller) rond de 48,6 km/uur. Het gebruik van tandwiel-11 leidt dus alleen maar tot een hoger verbruik!
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En tot meer belasting op je knieen en drivetrain.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Tomasj schreef: 22 mar 2019, 23:47
pvg schreef: 22 mar 2019, 20:51 Kortom: stromers hebben geen koppelsensor! Stromer meet de kracht in de ketting. De mate van ondersteuning wordt hiermee dus wel afhankelijk van de gekozen cadans.
Dit verklaart de waarneming van Henry: het lijkt/is makkelijker om in een hoge versnelling de max snelheid te halen. De fiets werkt meer voor je in een hogere versnelling omdat de kracht in de ketting hoger is.

Niet wat ik had verwacht.
Neen de ondersteuning is afhankelijk van de kracht die je zet. En wanneer je groot trapt, zet je meer kracht. En dus gaat de fiets sneller rijden, en meer verbruiken. Maar dat is omdat je dus sneller aan 't rijden bent. Ik dacht dat we dat al wel even wisten.
Dit klopt ook, maar dat was niet het punt. Het punt was dat bij verschillende versnelling/cadans bij gelijke snelheid, de verhouding tussen vermogen van fiets en fietser anders is: de fiets werkt het hardst in hoge versnelling. :ay
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

pvg schreef: 23 mar 2019, 09:09
Tomasj schreef: 22 mar 2019, 23:47
pvg schreef: 22 mar 2019, 20:51 Kortom: stromers hebben geen koppelsensor! Stromer meet de kracht in de ketting. De mate van ondersteuning wordt hiermee dus wel afhankelijk van de gekozen cadans.
Dit verklaart de waarneming van Henry: het lijkt/is makkelijker om in een hoge versnelling de max snelheid te halen. De fiets werkt meer voor je in een hogere versnelling omdat de kracht in de ketting hoger is.

Niet wat ik had verwacht.
Neen de ondersteuning is afhankelijk van de kracht die je zet. En wanneer je groot trapt, zet je meer kracht. En dus gaat de fiets sneller rijden, en meer verbruiken. Maar dat is omdat je dus sneller aan 't rijden bent. Ik dacht dat we dat al wel even wisten.
Dit klopt ook, maar dat was niet het punt. Het punt was dat bij verschillende versnelling/cadans bij gelijke snelheid, de verhouding tussen vermogen van fiets en fietser anders is: de fiets werkt het hardst in hoge versnelling. :ay
Inderdaad, de vraag over verbruik/cadans/snelheid is beantwoord.
Nu nog wachten tot iemand merkt dat 20N eigenlijk maar een dikke 2kg is. Best weinig kracht voor een fietser. Diegene die hier een antwoord op wil moet maar een nieuw topic starten.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

2kg x 9,8 m/s2 = 20N :D

Met behulp van wat pakken suiker (of zakken zand) en de fiets tegen de muur, kun je via het servicemenu wel zien wat de TMM sensor doet bij verschillende krachten op de pedalen.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 23 mar 2019, 10:56 2kg x 9,8 m/s2 = 20N :D

Met behulp van wat pakken suiker (of zakken zand) en de fiets tegen de muur, kun je via het servicemenu wel zien wat de TMM sensor doet bij verschillende krachten op de pedalen.
Henry,
Je gebruikt 2 grootheden, kg en m/s². Je uitkomst is dan 20Nm/s². Ik begrijp de toevoeging van de versnelling niet.
Mijn initiële vraag was dat 20N of 2kg kracht best wel weinig is, wie trapt er niet meer dan 2kg. En toch is het juist.
Plaats reactie