Ja kan zeker.
Trapsensor gevoeligheid
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
bartje369 schreef: ↑19 apr 2021, 20:09 Hallo allen,
sinds ik laatst mijn TMM sensor gekalibreerd heb, vind ik de ondersteuning niet helemaal proper meer... Het is of heel veel (dus dat ik amper meer hoef te trappen) of heel weinig.
De TMM sensor in het service menu geeft 1.05V aan als ik naast de fiets sta en tot ca. 2V als ik (heel) hard op de trappers duw met mn voet terwijl ik hem met de remmen blokkeer.
Wat is een normale waarde voor de TMM Sensor? Ik heb de gevoeligheid geprobeerd aan te passen, maar ik blijf klungelen met de ondersteuning.
Ik moet wel toegeven dat ik de afgelopen winter vaak door de regen en een berg zout heb gereden (helaas wordt die troep gigantisch veel op de weg geloosd)
tips? Ik hoor het graag.. Ik zou het graag oplossen, ik ben namelijk erg blij met mn ST2!
Ik heb de trapsensor nu schoongemaakt (de hele groef zat vol vet, zand en vuil) - en het wiel op 20Nm aangehaald, ondersteuning is nu als vanouds. TMM voltage is nog steeds geen 1.5V, maar zo lang de ondersteuning prima is vind ik dat niet bezwaarlijk.
Ik kan ook nergens vinden wat een 'te laag' voltage voor de TMM sensor eigenlijk betekent? Ik ga in elk geval zodra ik mijn winterbanden er weer onderuit haal, de bedoeling eens goed schoonmaken, desnoods de sensor zelf weer op moment aanhalen!
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Dat begrijp ik genoeg, maar alles dat vanaf de fabrikant wordt beschreven neem ik met een flinke korrel zout... Een telefoonfabrikant beweert ook dat je 'm zelf niet open mag maken (men heeft liever dat je hem afdankt en met een nieuw exemplaar vervangt) - idem dito met Tesla die niet wilt dat derde partijen hun auto's repareren; alles voor de eigen controle, veel verdienen op service en mensen kopen eerder een nieuwe
Maar bij mijn fiets zat het ding vol vet, dat ik het er dan een beetje uit schraap met een tiewrap, is niet hetzelfde als hem onderspuiten met WD-40 of een ander oplosmiddel... Als het dicht zit en niet meer kan bewegen, lijkt het me wel dat dit de prestaties beinvloedt, of zie ik dit verkeerd?
Het zou mooi zijn als iemand het eens DIY't, om dit uit te sluiten. Wat beinvloedt het voltage, helpt het om hem grondig (densoods chemisch) te reinigen?
Vaak worden ze vervangen omdat ze 'kapot' zijn, maar waarom gaan ze kapot? gaat er iets vast zitten? Ik vraag het me wel af!
Bij mij zat er veel vet en vuiligheid omdat ik veel door bosachtige omgeving rijd en eerst behoorlijk vet kettingsmeersel gebruikte, dus dat hoopt zich aardig op!
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De fabrikant van de TMM sensor zegt niet dat je de sensor niet schoon mág maken. De fabrikant zegt dat dit niks uit maakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Ik weet het niet, ik ben chemisch technoloog van aard en werkzaam in fundamenteel onderzoek - iets zegt me dat ik dergelijke uitspraken van een marketeer/salesman (staat bij de post) niet 100% kan vertrouwen. ik geloof het niet tot het tegendeel bewezen is. Waarom gaat het voltage dan omlaag? Metaalmoeheid? Sensor kan maar een X aantal 'cycli' mee? (d.w.z.; na een x aantal duizend km, of ritten stopt hij ermij?)
No offense tegen de gegeven onderbouwing, maar ik geloof het niet allemaal na 1 berichtje . Ik zou graag weten hoe het ding achteruit gaat en wat de oorzaak hier achter is
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als TMM sensor poetsen voor jou werkt: lekker blijven poetsen totdat het tegendeel bewezen is
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
In de sensor zit een Hall element en een magneet. De uitgangsspanning ligt tussen 1 en 4 V bij een voedingspanning van 5V. De uitgangsspanning is afh welk magnetisch veld deze detecteert, Noord of Zuid en in welke mate/veldsterkte. Als Noord en Zuid even sterk/zwak aanwezig zijn is de uitgangsspanning 2,5V. Gebruik je 1 pool, Noord of zuid, is de uitgangsspanning tussen 1 en 2.5V of 2.5 en 4 V, afh of je een Noord- of Zuidpool gebruikt richting sensor. De kracht op de ketting verplaatst de magneet (vervorming van het sensorplaatje), de mate dat de magneet verplaatst tov de Hall sensor bepaald het uitgangssignaal. Alles wat dit magnetisch veld of de vervorming van het sensorplaatje beïnvloed (aandraaimoment sensorplaatje/achterwiel) heeft invloed op het uitgangssignaal.
Als de gleuven voor de bladveren van de metalen sensor plaat vol zitten met zand, zal de hall sensor een gereduceerde of geen verplaatsing detecteren bij het trappen. Er is een lange verticale gleuf gefreesd vlak voor de as bijvoorbeeld, welke vanonder eindigt in een gefreesde cirkel. Hiermee creëert men de onderste bladveer. Deze gleuf wordt niet aan het oog ontrokken door de sticker. Als deze gleuf is schoongemaakt door bartje369 dan kan dat goed de oplossing zijn geweest.