losse schroeven in acuvak en accuklep fix geen klittenband meer nodig

Plaats reactie
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Zondag de fiets weer eens een verwenbeurtje gegeven, tijdens het optakelen kwam er een schroefje uit het openstaande accuvak vallen, deze hoort aan de voorzijde van de binnenkant van het accuvak te zitten.
Na inspectie bleek dat ook alle andere schroefjes aan binnenkant van de voorzijde van het accuvak los zaten, hierdoor komt de kunststof plaat aan de buitenkant van de voorzijde van het accuvak los te zitten en is eer een duidelijke spleet waarneembaar
ST2s_accuvak.jpg
ST2s_accuvak.jpg (151.96 KiB) 2476 keer bekeken
Alles weer vastgezet en de kunststof plaat zit ook weer goed.
Echter, tijdens het vastzetten van de schroefjes, leek het of het deksel van het accuvak ook nogal los zat: dus in de richting loodrecht op het openen/sluiten van het deksel zat speling. Aangezien de fiets op werkhoogte hing, zag ik een rubber dop aan de voorzijde bij de crank zitten, precies op de plek waar het accuvak scharniert.
ST2s_accuvak_scharnier_dop.jpg
ST2s_accuvak_scharnier_dop.jpg (197.52 KiB) 2476 keer bekeken
Dopje eruit gehaald en daaronder zit (achter de stroomdraden) een imbusbout die fungeert als scharnier van het accudeksel. Deze bout was volledig losgekomen, lag onder op de draden te bungelen.
ST2s_accuvak_scharnier_bout.jpg
ST2s_accuvak_scharnier_bout.jpg (178.51 KiB) 2476 keer bekeken
Deze imbusbout dus maar weer vastgezet en ja: de speling van het accudeksel is verdwenen.
Nu is het de vraag hoe ‘strak’ je deze bout moet aandraaien, wat ik in ieder geval heb gemerkt dat je met deze bout kan regelen in hoeverre de accubak soepel open en dicht gaat. Ik heb de bout nu zover aangedraaid dat het accudeksel niet meer openvalt als de accu uit de fiets genomen is: dus geen klittenbandje meer nodig tijdens het opladen van de accu buiten de fiets.
NB: hiervoor hoef je echt de bout niet ‘superstrak’ aan te draaien, als het een ‘normale’ bout in de fiets was dan zou ik hem veel strakker zetten, dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat deze bout spontaan los gaat zitten. Overigens is het wel opmerkelijk dat de boutjes binnen in het accuvak zomaar los gaan zitten, al had ik al eerder hier op het forum daarover iets gelezen, maar het is dus een structureel probleem.
Het is aan te bevelen om deze boutjes en de speling van het accudeksel regelmatig te controleren.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Heb dit ook gehad! Wij als pedelecers gaan "wat"" harder dan de gewone fietsert. Hierdoor ook wat meer trillingen, en daarmee kan ook wat los trillen . Heb de boutjes met wat high-tacklijm weer teruggezet, sindsdien geen last meer! Ik kwam ook achter het lostrillen omdat ik , waarschijnlijk de enige :lol: die regelmatig het halve frame sloopt, bij het reinigen!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Lijkt wel of je een wespennest aan je fiets hebt hangen....😜
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Martijn Rookie schreef: 20 feb 2019, 19:05 Lijkt wel of je een wespennest aan je fiets hebt hangen....😜
Nee, dat is droge BLERF.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie