Zondag de fiets weer eens een verwenbeurtje gegeven, tijdens het optakelen kwam er een schroefje uit het openstaande accuvak vallen, deze hoort aan de voorzijde van de binnenkant van het accuvak te zitten.
Na inspectie bleek dat ook alle andere schroefjes aan binnenkant van de voorzijde van het accuvak los zaten, hierdoor komt de kunststof plaat aan de buitenkant van de voorzijde van het accuvak los te zitten en is eer een duidelijke spleet waarneembaar
Alles weer vastgezet en de kunststof plaat zit ook weer goed.
Echter, tijdens het vastzetten van de schroefjes, leek het of het deksel van het accuvak ook nogal los zat: dus in de richting loodrecht op het openen/sluiten van het deksel zat speling. Aangezien de fiets op werkhoogte hing, zag ik een rubber dop aan de voorzijde bij de crank zitten, precies op de plek waar het accuvak scharniert.
Dopje eruit gehaald en daaronder zit (achter de stroomdraden) een imbusbout die fungeert als scharnier van het accudeksel. Deze bout was volledig losgekomen, lag onder op de draden te bungelen.
Deze imbusbout dus maar weer vastgezet en ja: de speling van het accudeksel is verdwenen.
Nu is het de vraag hoe ‘strak’ je deze bout moet aandraaien, wat ik in ieder geval heb gemerkt dat je met deze bout kan regelen in hoeverre de accubak soepel open en dicht gaat. Ik heb de bout nu zover aangedraaid dat het accudeksel niet meer openvalt als de accu uit de fiets genomen is: dus geen klittenbandje meer nodig tijdens het opladen van de accu buiten de fiets.
NB: hiervoor hoef je echt de bout niet ‘superstrak’ aan te draaien, als het een ‘normale’ bout in de fiets was dan zou ik hem veel strakker zetten, dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat deze bout spontaan los gaat zitten. Overigens is het wel opmerkelijk dat de boutjes binnen in het accuvak zomaar los gaan zitten, al had ik al eerder hier op het forum daarover iets gelezen, maar het is dus een structureel probleem.
Het is aan te bevelen om deze boutjes en de speling van het accudeksel regelmatig te controleren.
losse schroeven in acuvak en accuklep fix geen klittenband meer nodig
-
- Expert
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
- Locatie: Voorne Putten
- Merk SP: stromer
- Km-stand: 18000
Heb dit ook gehad! Wij als pedelecers gaan "wat"" harder dan de gewone fietsert. Hierdoor ook wat meer trillingen, en daarmee kan ook wat los trillen . Heb de boutjes met wat high-tacklijm weer teruggezet, sindsdien geen last meer! Ik kwam ook achter het lostrillen omdat ik , waarschijnlijk de enige die regelmatig het halve frame sloopt, bij het reinigen!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren!
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Lijkt wel of je een wespennest aan je fiets hebt hangen....
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Nee, dat is droge BLERF.Martijn Rookie schreef: ↑20 feb 2019, 19:05 Lijkt wel of je een wespennest aan je fiets hebt hangen....
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere