Accu zelfontlading

Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

Toch even mijn situatie voorleggen na dit topic doorgelezen te hebben.
Na mijn woon-werk ritje van 22 km in de afgelopen maand zet ik mijn fiets weg in de stalling met ongeveer 68%. Ik zet de fiets altijd “uit”. Deze stalling zal rond de 15-18c zijn.
Als ik de fiets aan het einde van de dag dan weer terug aan zet, dan ben ik altijd 4-5% extra kwijt.

Zojuist zette ik de fiets aan nadat ik de fiets vanaf donderdag niet meer heb gebruikt en daarna in de lader heb gehangen. De lader zat nog in de fiets, maar de fiets stond uit.
Toen ik de fiets aanzette, had ik nog 94%. Terwijl de fiets in de tussentijd niet aan is geweest! Deze stalling zal rond de 15c zijn. Dus vanaf donderdagavond tot en met dinsdagochtend een zelfontlading van 6%.
Valt dit wat jullie betreft binnen de marge?

Ik snap ook wel dat ik me niet moet blind staren op een percentage dat meer nauwkeurigheid impliceert dan dat geboden kan worden, maar toch. Vroeg me af hoe dat vergelijkt met dat van jullie.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik heb de fiets ook sinds donderdag niet meer gebruikt en zet hem zojuist aan met 100% accu resterend. Misschien dat het aan de aangekoppelde lader ligt, maar als het ontkoppelen tijdens stallen het niet oplost zou ik toch even teruggaan.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als Henry. Je lader slaat af als de accu vol is, ik gok hieruit dat hij alleen de 230V kant echt uitschakelt.

Wat gebeurt er bij jullie als de accu vol is een de lader blijft aangesloten? Blijven er dan LEDs branden op de lader? Indien ja, probeer dan even het volgende uit:
- Laad de accu helemaal op
- Koppel de lader van de fiets los
- Laat de fiets ongeveer 5 dagen volledig uit staan
- Start de fiets op

Heb je nu wel 99-100%? Zo ja: de accu voedt in dit geval blijkbaar de 48V kant van de lader. Zo nee, probeer het dan ook eens met de accu uit de fiets. Heb je nu wel 99-100%? Dan is er denk ik iets mis met je fiets. Nu nog steeds niet? Dan is er denk ik iets mis met je accu.

Als de fiets echt uit staat zou je in mijn ogen geen 1% per dag capaciteit mogen verliezen. Met een 983Wh accu zou dat betekenen dat er continu en stroom van 8,5mA loopt. Da's flink. Zelfs bij een 500Wh accu zou dit met een constante 4mA teveel zijn.

Met nadruk: als de fiets UIT staat. In standby vind Stromer het blijkbaar normaal dat er 10% per dag gebruikt wordt.
(= constant 85mA bij de blauwe accu)

Edit: stomme rekenfout verbeterd, was de factor tijd (24 uren) vergeten :bu:
Laatst gewijzigd door FreddyH op 24 dec 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als ik de fiets UIT zet, dan behoudt de accu zijn lading. Afgelopen zomer vastgesteld (na 2 weken nog steeds 100%) en over een ruime week kan ik dit weer vaststellen. :)

Als ik de netspanning van de acculader afhaal, maar de acculader gekoppeld houd aan de accu, dan branden de lampjes niet.
Witte ST3 van maart 2019
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Bij mij eveneens geen ontlading.
Ondertussen staat de fiets meer dan 3wkn stil (door mijn val) en staat op de display nog steeds 100% :ay
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij kamertemperatuur verwacht ik bij onze Li-Ion batterijen een zelfontlading (fiets helemaal uit dus) van zo’n 4% per maand. Bij 0 graden ongeveer de helft daarvan.
Per batterij kan dat uiteraard wat variëren, maar als het richting 1% per dag gaat (20-30% per maand dus) dan is er echt wat mis*.

*) bij een accu die flink oud is of héél veel laad cycli gehad heeft kan dit wel, maar die accu is dan echt op.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

Ik heb ‘m vanochtend helemaal opgeladen naar 100% en van de lader afgehaald. Nu 3 dagen weg. Donderdag maar eens kijken.
Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

Inderdaad, nu nog 100% :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

depsycholoog schreef: 27 dec 2019, 22:49 Inderdaad, nu nog 100% :cool2:
Dat was met de accu in de fiets en de fiets uit?

Dan is de conclusie dat de acculader wat energie van de accu weg eet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie