Accu zelfontlading

BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Tomasj schreef: 12 feb 2019, 23:09 In een verwarmde plek, of in de koude?
tuinhuis, dus koud
boot77
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:22
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10k

de afgelopen weken heb ik met enige regelmaat een flink terug gelopen accu percentage door standby (lock). Deze daalt dan met ongeveer 15% over een periode van 7 uur van standby/lock stand. Het is niet elke dag. Normaal is dit 1 of 2 procent, bij vrieskou soms iets meer. Echter is het de afgelopen week overdag helemaal niet meer zo super koud. Iemand suggesteis of is die gevalletje dealer.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

boot77 schreef: 04 mar 2019, 18:26 de afgelopen weken heb ik met enige regelmaat een flink terug gelopen accu percentage door standby (lock). Deze daalt dan met ongeveer 15% over een periode van 7 uur van standby/lock stand. Het is niet elke dag. Normaal is dit 1 of 2 procent, bij vrieskou soms iets meer. Echter is het de afgelopen week overdag helemaal niet meer zo super koud. Iemand suggesteis of is die gevalletje dealer.
Standby stand verbruikt energie. Zal misschien ook afhangen of de fiets contact maakt met 3G
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
boot77
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:22
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10k

Ik snap dat standby/ lockstand stroom kost maar dit (15%) voor 3g lijkt me wat overdreven. Hoeveel data wil je syncen vol continue? Ter meer dat dit sinds enige weken het geval is en daarvoor niet.

Andere mensen bekend met dit issue?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Normaal gesproken verliest de Stromer met 983Wh accy in stand-by zo rond de 10% per dag. (Even los van of we dit logisch vinden of niet, dit is wat het is.)

Twijfel of je de terugloop van jouw accu correct is, dan de dealer raadplegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Mijn naam is Jins, woon in Geel en ik volg dit forum al even.
Zelf heb ik een Klever besteld en volg dat forum ook. Omwille van de Klever is het niet dat al de rest mij niet interesseert of “niet goed” is. Ieder zijn fiets en allemaal gelukkig.
Met enige interesse volg ik de technische zaken want uiteindelijk is de basis hetzelfde maar in een ander jasje.
Wat betreft de zelfontlading en de grote verschillen tussen (Stromer) accu’s, van 10%/dag tot bijna niets, kijk ik even naar de accu opbouw. Naast de cellen is er ook de BMS. Deze beveiligd de accu tegen te diepe ontlading, max laad -spanning/stroom, max stroom afname en balanceren van de cellen. Dat balanceren kan op 2 manieren, resistief en capacitief. Welke Stromer gebruikt weet ik niet maar is niet zo belangrijk. De BMS koppelt de lader af zodra 1 of meerdere cel(len) 4.20V/cel bereikt. Resistief wordt die cel ontladen via een weerstand en capacitief wordt de lading van de hoogste cel via condensatoren overgeheveld naar cellen met lagere spanning. Balanceren gebeurd met ongeveer 50mA en zou moeten starten bij 4.2V/cel en stoppen bij 4.10 à 4.15V/cel. Als hier nu iets fout loopt en de cellen worden met 50mA ontladen en dat ontladen stopt niet krijg je volgende berekening : 0.05A x 48V x 24u = 57.6Wh/dag. Dit is dan max, het kan ook minder als de verliesstroom minder is, bv een transistor die niet volledig spert en 10mA laat wegvloeien, of 5mA, of 15,… . Om hiervan zeker te zijn moeten de balansstromen gemeten worden en dat kan enkel door de accu open te gooien en op de print van de BMS of in de draden naar de cellen in te grijpen. Vrij drastisch dus maar niet onmogelijk. Ik zie de FM het niet doen maar misschien kan een retour accu bij Stromer of toeleverancier dit wel nazien en dit uitsluiten of bevestigen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Welkom Jins, en bedankt voor je technische inzichten :ay

Ikzelf heb ook geen Stromer maar een Bulls Green Mover E45 (met heerlijk grote 1260Wh accu :d3: ), ik loop om vergelijkbare reden als jij mee :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 12 mar 2019, 10:14 Wat betreft de zelfontlading en de grote verschillen tussen (Stromer) accu’s, van 10%/dag tot bijna niets
Volgens mij is dat het verschil tussen zelfontlading bij Stromer op stand-by en zelfontlading bij Stromer volledig uitgeschakeld.

Welkom trouwens, op het forum! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Hopelijk is dat ook zo, wil zeggen dat er technisch niets mis is en dat dit een stand-by verbruik is dat moet aanvaard worden als normaal, dus ok voor enkele dagen maar niet om een langere periode te overbruggen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 12 mar 2019, 20:44 Hopelijk is dat ook zo, wil zeggen dat er technisch niets mis is en dat dit een stand-by verbruik is dat moet aanvaard worden als normaal, dus ok voor enkele dagen maar niet om een langere periode te overbruggen.
Klopt. Ik heb het zelf ook ondervonden met mijn eigen Stromer en een dergelijk verbruik in stand-by stand is aan mij bevestigd als zijnde normaal door een ervaren Stromer dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie