Accu zelfontlading

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb nu voor de derde keer op een rij de fiets niet gebruikt gedurende de week. Gedurende het week-end van week n de fiets volledig opgeladen, op zondag van week n + 1 was de acculading nog ergens tussen de 83% en de 89%, terwijl de fiets dus af stond (dus niet op standby).
Ik vind dit zelf eerlijk gezegd eigenaardig... hebben andere mensen hier dezelfde ondervindingen.

Mijn fietsenmaker heeft me ondertussen wel verteld dat de standaard acculader geen terugkoppeling van de accu heeft en dus bij een volle accu afschakelt en niet meer terug aanspringt (zal waarschijnlijk te duur geweest gezien de prijs van de lader), alleen de druppellader biedt die functionaliteit aan.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je vermeldde het niet expliciet, maar mag ik ervan uit gaan dat je als "goede huisvader" hebt gehandeld en dus gedurende de voorbije week de batterij bij kamertemperatuur hebt bewaard en niet in één of ander onverwarmd berghok ?

Ik heb exact vijf weken geleden mijn 983 Wh volgeladen, morgen bekijk ik aan welk restpercentage ik zit na vijf weken en één dag ... ik hou je op de hoogte.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Ik heb mijn ST2S 3wkn geleden stil gezet. Accu was vol, fiets staat op Standby. Vandaag stond de accu op 69% , is dit gebruikelijk? Heb de 983!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

vangelis schreef: 04 feb 2019, 08:29 Vandaag stond de accu op 69% , is dit gebruikelijk?
Ja, want je hebt een aantal factoren die in je nadeel spelen : enerzijds heb je de zelfontlading die eigen is aan de batterij, anderzijds heb je het verbruik doordat je fiets op standby stond en dus niet volledig uit stond ... mogelijk komt daar nog een derde factor bij en da's de (te lage) temperatuur van de ruimte waarin de fiets stond, ik vermoed dat dat ook bij Tomasj een belangrijke rol speelde.
Golvas schreef: 03 feb 2019, 17:55 morgen bekijk ik aan welk restpercentage ik zit na vijf weken en één dag ... ik hou je op de hoogte.
Na vijf weken en één dag heeft mijn volgeladen 983 Wh batterij nog een restcapaciteit van exact 90% ... er is dus m.a.w. een zelfontlading van 10% op 36 dagen.

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Wanneer ik in de winter de bat.oplaadt of wegzet gebeurt dit altijd uit de fiets.Op kamertamp.(15°C). Ik kan weinig ontlading vaststellen omdat ik de fiets nooit langer dan een week niet gebruik. Maar in de tijdspanne van een week geen ontlading.
In de zomer blijft de bat.in de fiets en ook dan na een 3-tal weken stilstand (vakantie) geen of nauwelijks verlies.Lijkt me raar Tomasj... de koude heeft zijn impact maar niet in die mate lijkt me. Ben benieuwd wat de dealer daarover te vertellen heeft.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Golvas schreef: 04 feb 2019, 11:52
vangelis schreef: 04 feb 2019, 08:29 Vandaag stond de accu op 69% , is dit gebruikelijk?
Ja, want je hebt een aantal factoren die in je nadeel spelen : enerzijds heb je de zelfontlading die eigen is aan de batterij, anderzijds heb je het verbruik doordat je fiets op standby stond en dus niet volledig uit stond ... mogelijk komt daar nog een derde factor bij en da's de (te lage) temperatuur van de ruimte waarin de fiets stond, ik vermoed dat dat ook bij Tomasj een belangrijke rol speelde.
Golvas schreef: 03 feb 2019, 17:55 morgen bekijk ik aan welk restpercentage ik zit na vijf weken en één dag ... ik hou je op de hoogte.
Na vijf weken en één dag heeft mijn volgeladen 983 Wh batterij nog een restcapaciteit van exact 90% ... er is dus m.a.w. een zelfontlading van 10% op 36 dagen.

Afbeelding
Heb mijn fiets in verwarmde kelderbox staan, is het altijd zo'n 20-22 graden, omdat hoofdleiding van blok door mijn box loopt. Zag vanmorgen dat er nog 63% in zat. Ben benieuwd volgende week, hoeveel er dan nog in zit!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Laad hem eens vol en schakel de fiets volledig uit ... wat geeft dat na een week op kamertemperatuur ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 03 feb 2019, 17:55 Je vermeldde het niet expliciet, maar mag ik ervan uit gaan dat je als "goede huisvader" hebt gehandeld en dus gedurende de voorbije week de batterij bij kamertemperatuur hebt bewaard en niet in één of ander onverwarmd berghok ?

Ik heb exact vijf weken geleden mijn 983 Wh volgeladen, morgen bekijk ik aan welk restpercentage ik zit na vijf weken en één dag ... ik hou je op de hoogte.
Niet bij kamertemperatuur, neen. Maar 10-17% capaciteitsverlies op één week is volgens mij wel erg veel
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gezien de temperaturen van de voorbij week vind ik dat niet meteen abnormaal ... zeker als je hem in "het kot" hebt gestald ... :bu:

Je stelde al eerder je batterij in vraag denk ik ?

viewtopic.php?f=8&t=1535
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik lever zelf normaliter ongeveer 200 Watt vermogen tijdens mijn rit. En ik rijd een 983Wh batterij leeg over 60 km, met een gemiddelde van 37km/h zonder wind. Niet direct een geweldig resultaat, niet?
Ik laat mijn fm volgende keer de batterij eens controleren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie