Linker shifter doet niks meer

Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

+1 voor Daniel1975

De binnenkabel is wel zo sterk dat je er 100Kg aan kunt hangen. Slijten doet deze ook nauwelijks. Als er iets slijt, is het de buitenkabel.

TS, je versteller is wel in orde?
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Stromeur schreef: 30 jan 2019, 22:39
Stromertheke schreef: 30 jan 2019, 14:42 Waarschijnlijk inderdaad kabelbreuk. Waarschijnlijk door de vorst. Toch slecht dat een Stromer nogmaals niet tegen kou blijkt te kunnen.
Wanneer iets defect gaat tijdens vorst, dan betekent dit niet per definitie dat vorst de oorzaak is. Dat is hetzelfde als de griep krijgen terwijl je een groene trui draagt en vervolgens tegen de dokter zeggen dat de trui en/of de kleur groen jouw griepje heeft veroorzaakt.

Wat Daniel1975 oppert als mogelijke oorzaak is veel aannemelijker. De dealer kan je Stromer onderzoeken en uitsluitsel geven over de mogelijke oorzaak wanneer je zelf geen verstand hebt van de werking van versnellingen.
I'm just de messenger... was bij de dealer in de buurt langsgereden en die vertelde mij dat. :oops:
Daniel1975 schreef: 30 jan 2019, 17:10
Stromertheke schreef: 30 jan 2019, 14:42 Waarschijnlijk inderdaad kabelbreuk. Waarschijnlijk door de vorst. Toch slecht dat een Stromer nogmaals niet tegen kou blijkt te kunnen.
Dit is pertinente onzin (sorry voor mijn stelligheid). Ik heb door dikke sneeuw en met serieuze vorst gemountainbiked en dat zijn exact dezelfde shifters, derailleurs en kabel. Een derailleurkabel breekt niet van een paar graden vorst. Ik vraag mij af of het zou lukken met pure CO2 uit een patroon (wie doet er even een testje? :) ).

Als je derailleur wel beweegt kan het geen kabelbreuk zijn. My best guess: de klemmoer op de derailleur zat niet muurvast en de kabel is dus ietsje verschoven. Dan staat hij niet strak genoeg meer en trekt hij niet ver genoeg aan het hefboompje op de kooi naar het grote blad te trekken.
Wat je nog kunt proberen: de stelwartel bij de shifter UITDRAAIEN. Er komt dan meer spanning op de kabel en mogelijk trekt hij dan wel ver genoeg. Wel eerst even de klembout op de derailleur aandraaien.
Bedankt voor de beschrijving. Met de klembout bedoel je de kabelmoer?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ja, weet niet wat de officiele term voor dat ding is. Daarom een plaatje met een pijl ;)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het correcte aanhaalmoment van de kabelbevestigingsbout = 6 - 7 Nm.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Gewoon stevig vast voor de mensen die geen momentsleutel hebben. Is ook niet perse nodig voor dit soort boutjes.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Voor dit soort boutjes niet, nee ... maar wel voor sleutelaars die hun eigen krachten niet juist kunnen inschatten ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Sorry, maar als je dit soort boutjes niet gewoon vast kunt zetten kan ik maar 1 advies geven: ga naar de dealer.
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Inmiddels de tips van Daniel geprobeerd, uiteindelijk toch naar de fietsenmaker gebracht, bleek inderdaad een nieuwe kabel op te moeten. Uiteindelijk €30 aan kosten, viel mee.

Nu slaat bij de zwaardere verzetten af en toe (erg vaak) de ketting over. Is dit een logisch gevolg van de werkzaamheden? Kortom, even teruggaan, of is er iets wat ik er zelf eenvoudig aan kan doen?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik snap het niet: de derailleur bewoog nog wel als je probeerde te schakelen, maar toch een nieuwe kabel nodig. Dan ben ik heel nieuwsgierig wat het uiteindelijke probleem was.

Overslaan: slaat ie over op de cassette en heeft ie ook met zijn vingers aan de kabel van de achterderailleur gezeten? Sleutelen aan de voorderailleur heeft geen enkele invloed op de schakelwerking achter.
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Ik heb sterk het gevoel dat hij over het voorwiel 'slipt'.
Plaats reactie