De borstelloze gelijkstroommotor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Elektrische fietsen met een motor in het voorwiel of achterwiel, zoals de Stromer speed pedelecs, maken gebruik van een borstelloze gelijkstroommotor. De gelijkstroom voor de motor wordt geleverd door de accu, maar hoe werkt zo'n borstelloze gelijkstroommotor eigenlijk? Hieronder een filmpje waar dit eenvoudig wordt uitgelegd.

Let op! In het filmpje wordt van 21-35 sec een uitstapje gemaakt naar een gelijkstroommotor met borstels. Bij gebruik van borstels treedt slijtage op, vandaar dat borstelloze motoren de voorkeur genieten. Ze gebruiken voor de uitleg van een borstelmotor een motor waarbij de stator en rotor "van positie hebben gewisseld" waardoor de as draait en niet de buitenkant (waar bij het fietswiel de spaken aan vast zitten). Dit kan wellicht verwarrend zijn.

En dan nu het filmpje...


Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Mooie ilustratie, misschien ook wel te verklaren dat er lekke banden gereden worden met deze sterke magneten! :) :)
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Magneten trekken niet alleen spijkers en schroeven aan, maar ook muntgeld. Het nadeel is wel dat er steeds minder met contant geld wordt betaald en steeds meer met de PIN-pas. Ook lijken de broek- en jaszakken van betere kwaliteit te zijn waardoor men minder snel het resterend beetje muntgeld verliest. Daar komt nog eens bij dat de sterkte van de elektrische en magnetische velden snel afneemt naarmate men zich verwijdert van de bron. De oogst na een flink eindje Stromeren kan wel eens helemaal niks aan muntgeld opleveren.


Een achterwiel (of voorwiel) motor werkt dus op basis van magneten en magnetische velden die via de stroom van de accu elektrisch worden opgewekt. Hoe zit het met de magnetische eigenschap van magneten? Blijft die het constant? Als de magneten minder magnetisch worden, verliest de motor immers zijn kracht.

Het antwoord is bijvoorbeeld te vinden op wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Permanente_magneet).

Magnetisme is een eigenschap van het ferromagnetische materiaal waaruit een magneet bestaat en waarin de magnetische dipolen alle permanent dezelfde kant op staan. Als je de richting van de dipolen verstoort, zal de magneet zijn magnetisme verliezen of wel het magnetisme wordt geneutraliseerd. => En dat willen we niet!

Oorspronkelijk werden permanente magneten van staal gemaakt en dit materiaal verloor zeer snel zijn werking als magneet. Moderne magneten worden gemaakt uit legeringen van ijzer, nikkel en kobalt waaraan nog enig aluminium, mangaan en koper wordt toegevoegd, of ook keramische stoffen zoals bariumoxide en ijzeroxide. Zeer sterke magneten maakt men tegenwoordig uit gesinterde combinaties met zeldzame aarden, zoals samarium-kobalt of neodymium-ijzer-boor. Deze moderne magneten verliezen pas over een heel heel lange tijd iets van hun kracht.

Echter, onder bijzondere omstandigheden kan een permanente magneet zijn magnetische eigenschap wel snel verliezen, onder andere door sterke verhitting, stoten en demagnetisering met behulp van andere magneten. Onder normale omstandigheden vindt het verlies van magnetisme echter zeer langzaam plaats.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het is een 3 fase permanent magneet motor, dus eigenlijk geen DC motor maar gevoed vanuit een DC bron. De controller werkt eigenlijk als een frequentie sturing. Vergelijkbaar met een PV omvormer die aan het net hangt maar dan frequentie geregeld ipv fixed 50Hz.
Plaats reactie