Ik zie zojuist op de kalender dat het vandaag de 13e is. Nu ben ik niet bijgelovig, maar wellicht is het toch te toevallig.
Vanochtend vertrok ik richting mijn werk, na 30 meter valt de ondersteuning uit. Even de accu los en weer vast: niks. Terug naar huis gefietst, blijkt de connector bij het achterwiel de boosdoener. Even schoongeblazen, goed vast gedrukt en met Gorillatape gefixeert. Problem solved.
Ik vertrek weer naar mijn werk, schakelt mijn voor derailleur ineens naar het middelste blad... Zucht. Uiteraard reageert hij niet meer op de schakelhendel aan het stuur, dus ik vermoed een losgeschoten of gebroken kabel. Da's 2x pech op 1 dag, meer dan normaal in een jaar
Afijn, om te voorkomen dat ik morgen weer een trapfrequentie heb alsof ik een Nuvinci naaf heb zou ik graag de derailleur even fixeren op het grootste blad. Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?
Alvast enorm bedankt!
Freddy
voorderailleur fixeren op buitenste blad?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zonder spanning op de kabel krijg je de voorderailleur niet op het buitenste blad. Als je je ketting daar wel op wilt houden, dan moet de derailleur eraf. Een andere optie is er niet volgens mij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zelfs zonder spanning op de kabel kun je de voorderailleur op het buitenblad houden.
Ik heb op de ST2 de voorderailleur gefixeerd met de stelschroefjes.
Dit omdat ik de kabel eraf gehaald heb, net als de shifter voor het voorblad.
De positie van de voorderailleur kun je precies instellen, zodat de ketting op het grote blad blijft,. Zelfs als je achter snel van groot naar klein schakelt bij snel optrekken. De voorderailleur zorgt ervoor dat de ketting er niet afvliegt.
Van bovenaf gezien is de buitenkant van de voorderailleur gelijkgesteld met de schroefjes tot de buitenkant van het buitenblad.
Ik heb op de ST2 de voorderailleur gefixeerd met de stelschroefjes.
Dit omdat ik de kabel eraf gehaald heb, net als de shifter voor het voorblad.
De positie van de voorderailleur kun je precies instellen, zodat de ketting op het grote blad blijft,. Zelfs als je achter snel van groot naar klein schakelt bij snel optrekken. De voorderailleur zorgt ervoor dat de ketting er niet afvliegt.
Van bovenaf gezien is de buitenkant van de voorderailleur gelijkgesteld met de schroefjes tot de buitenkant van het buitenblad.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De ST2 heeft twee voorbladen, de Bulls van Freddy volgens mijn drie. Ik ben er - wellicht onterecht - vanuit gegaan dat de stelschroef van het buitenblad van zijn Bulls E45 het daarom niet zou halen. Hopelijk lukt het toch zo Freddy!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb inderdaad 3 bladen. Begrijp ik het goed dat als ik aan de kabel trek dat de derailleur dan naar buiten (grootste blad) gaat? Is het dan een optie om de resterende kabel met een kroonsteentje vast te zetten?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat begrijp je goed.
Ik had geen idee dat je kabel nog wel op twee punten grip heeft? Maar dan kun je dit inderdaad proberen. Als je de deraileur met de hand naar buiten drukt, is het makkelijker om de kabel op te spannen. En dan met de stelschroef de boel misschien nog wat fine-tunen.
Wat je dan ook kunt doen is een klein schroefje o.i.d. in de kabel draaien en vast zetten bij voldoende spanning. (Tourniquet-idee.)
Maar als de kabel b.v. in je shifter is los geschoten, weet ik niet wat je mogelijk kapot trekt als je de kabel gaat spannen.
Ik had geen idee dat je kabel nog wel op twee punten grip heeft? Maar dan kun je dit inderdaad proberen. Als je de deraileur met de hand naar buiten drukt, is het makkelijker om de kabel op te spannen. En dan met de stelschroef de boel misschien nog wat fine-tunen.
Wat je dan ook kunt doen is een klein schroefje o.i.d. in de kabel draaien en vast zetten bij voldoende spanning. (Tourniquet-idee.)
Maar als de kabel b.v. in je shifter is los geschoten, weet ik niet wat je mogelijk kapot trekt als je de kabel gaat spannen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Bedankt Sylvia en rvaneijk!
Ik ga zometeen even kijken waar hij precies los zit en kijk dan even wat handig is. Is mijn eerste keer dat ik iets met een derailleur doe dus eerst maar even wat info vragen
Ik ga zometeen even kijken waar hij precies los zit en kijk dan even wat handig is. Is mijn eerste keer dat ik iets met een derailleur doe dus eerst maar even wat info vragen
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Een kapotte printplaat was volgens mij al 3x gefikst. Ik geloof dat Freddy meer elektronisch en taartisch is onderlegd dan mechanisch
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Electronische kennis valt tegen hoor. Mechanische kennis valt dan weer mee, maar derailleurs heb ik altijd wat ... eng (is een groot woord, hoewel het maar 3 letters heeft) gevonden. Zie het als koudwatervrees
Taarten en andere dingen met chocolade gaan dan inderdaad weer een stuk beter
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Even keer wat tijd in stoppen en je snapt het. Dingen zijn echt extreem logisch: begrenzer hoog, begrenzer laag en een wartel in de buitenkabel om af te stellen. Meer is het echt niet. Nu goede gelegenheid om er wat mee te klooien, je gaat er straks toch mee naar de dealer.