Groter kettingblad (voor) monteren op ST2 2018

Smitty81
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

[Discussie afgesplitst van het "Andere cassette overwegen..."-topic. Stromeur.]

Beste forumers,

Ik ga komende week mijn eerste Stromer ophalen (ST2 - 2018 model).
Tijdens de proefritten zag ik inderdaad dat de ketting bij de kleinere tandwielen achter een beetje scheef loopt, dus hogere slijtage.
Bij de verkoper gesproken over de mogelijkheden om er een race cassette op te zetten. Echter was dat niet mogelijk volgens hen, aangezien er net 1-1.5 mm te weinig ruimte is. Dit lees ik ook terug op het forum. De race cassette lost ook niet meteen de hogere slijtage van de ketting + tandwielen op.

Alternatief is het plaatsen van een groter voorblad, daar zijn ze nu naar aan het kijken. Volgens mij een betere optie, omdat de ketting dan rechter loopt tussen voor- en achterblad.
Ik zag een post met een 60 voorblad, dat erg dicht op de achtervork zit.
Heeft iemand ervaring met overige maten en wat de beste oplossing zou kunnen zijn?
Aangezien het de aanschafconfiguratie betreft is de aanpassing kostenloos, dus ik wil wel de goede keuze maken.

Al met al wel de moeite waard lijkt me, want 45km enkele reis.

Bedankt voor de hulp!

Groet,
Arjan
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww - 10k gepasseerd en door!
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Smitty81 schreef: 13 mei 2018, 10:42 Heeft iemand ervaring met overige maten en wat de beste oplossing zou kunnen zijn?
Aangezien het de aanschafconfiguratie betreft is de aanpassing kostenloos, dus ik wil wel de goede keuze maken.
Wat ze mss ook kunnen doen daartegen is 1 vulbus van de bottombracket verplaatsen van de linkerkant naar de rechterkant waardoor je voorblad een beetje opschuift naar rechts, je ketting gaat dat minder schuin liggen op de laatste tandwielen maar dan licht ze natuurlijk wat schuiner op de grootste tandwielen die je toch amper gebruikt.

Of dit allemaal mag weet ik natuurlijk niet hé :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een groter voorblad gaat niet zoveel bijbrengen om je slijtage te verminderen, je gaat nog steeds op 't zelfde tandwieltje achteraan fietsen en je ketting blijft even schuin staan.
Wat je wel kan doen: een spacer laten plaatsen aan je voorblad.
Een racecassette past perfect op de fiets, mits het afslijpen van die cassette aan de achterzijde (staat duidelijk beschreven in dit topic hogerop) en gaat trouwens wel helpen, inden je een 11-28 ultegra plaatst (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28) ga je de 11 en de 12 waarschijnlijk gebruiken . Op je huidige cassette (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40) is het verschil tussen 11 en 13 nogal groot, en zit je steeds op die 11....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Huh? Het hele idee achter het grotere voorblad is juist om een paar tandjes op te schuiven achter. Dus 1 a 2 bladen naar links.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Smitty81
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Mijn idee was inderdaad dat door het plaatsen van een groter voorblad ik een ander achterblad kan gebruiken (15???) om dezelfde snelheid te kunnen halen.
Dus staat de ketting minder scheef tussen voor- en achterblad.

Tijdens de proefrit reed ik meestal op de 13, en dan haalde ik 'gemakkelijk' 45+ km/h.
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww - 10k gepasseerd en door!
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

De tanden van het voorblad zijn niet allemaal gelijk, dat hoort zo. Maar dat zou je fietsenmaker toch wel weten?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Smitty81
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Tony Mb schreef: 14 mei 2018, 00:43 De tanden van het voorblad zijn niet allemaal gelijk, dat hoort zo. Maar dat zou je fietsenmaker toch wel weten?
Jawel, dat weten ze wel.
Vraag die ik nog heb is of er een maximum maat is die fatsoenlijk past. De foto met het 60 voorblad laat erg weinig ruimte over met het frame.
Ik neig dus naar ergens tussen 54 en 58.
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww - 10k gepasseerd en door!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Smitty81 schreef: 14 mei 2018, 08:31 Ik neig dus naar ergens tussen 54 en 58.
En ? ... wat is het uiteindelijk geworden en hoe bevalt dat ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Smitty81 schreef: 14 mei 2018, 00:43 De foto met het 60 voorblad laat erg weinig ruimte over met het frame.
Ik neig dus naar ergens tussen 54 en 58.
Weinig ruimte is eigenlijk genoeg, het blad komt in principe nooit dichter tegen het frame en op die plek loopt er geen ketting over het blad. Maar een spacer plaatsen op de crank of bb geeft misschien iets meer vertrouwen.

achter cassette kun je ook vaak zelf aanpassen met losse kransjes, dus wel 11-12-13 opnemen.
10 gaat niet op de body van de naaf passen en loopt eigenlijk niet lekker rond.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 11 nov 2019, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Edgecrusher schreef: 10 nov 2019, 21:50
Tony Mb schreef: 14 mei 2018, 00:43 De foto met het 60 voorblad laat erg weinig ruimte over met het frame.
Ik neig dus naar ergens tussen 54 en 58.
Die quote is niet van mij hoor :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie