Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

FreddyH schreef: 07 mei 2019, 22:03 Ik heb echt de indruk dat die self test iets anders weergeeft dan de hoeveelheid energie in de accu. Geen idee wat, maar dit is allemaal iets te "willekeurig" om energie in de accu te zijn.
Inderdaad, vind het ook raar. Batterij is nu net opgeladen. Zal morgen ochtend net voor ik vertrek nog eens die test doen en zien wat de waarde is. Batterij heeft dan een nachtje kunnen 'rusten'...
Stromeur schreef: 07 mei 2019, 22:19 Stond-ie uit-uit, of gelocked-uit?
Hij stond uit-uit, aangezien ik de batterij niet in de fiets oplaad :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Die 578 Wh is een waarde die wel lijkt te kloppen:
814 Wh * 90% max lading * 77% health = 564 Wh.
Maar die andere waarden na een paar uur... ??? Zitten er grote verschillen in accu temperatuur tussen de metingen?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

Draftsman schreef: 07 mei 2019, 23:32
FreddyH schreef: 07 mei 2019, 22:03 Ik heb echt de indruk dat die self test iets anders weergeeft dan de hoeveelheid energie in de accu. Geen idee wat, maar dit is allemaal iets te "willekeurig" om energie in de accu te zijn.
Inderdaad, vind het ook raar. Batterij is nu net opgeladen. Zal morgen ochtend net voor ik vertrek nog eens die test doen en zien wat de waarde is. Batterij heeft dan een nachtje kunnen 'rusten'...
Deze morgen 329Wh gemeten, zondagavond (in de fiets) tot 100% opgeladen na de "intervaltest" kwam ik op 341Wh uit.
Dat is 12Wh verlies in iets meer dan twee dagen. Dit is een totaal verschillend gedrag dan Draftsman kon vaststellen en lijkt al aannemelijker op normaal gedrag vd batterij.
Bij deze wil ik een oproep doen aan allen om dezelfde testen te doen, zodat op basis van meerdere resultaten een beter gefundeerde stelling kan worden genomen over de "batterijwaarde" in de self test.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

pvg schreef: 08 mei 2019, 06:27 Zitten er grote verschillen in accu temperatuur tussen de metingen?
Dat kan ik helaas niet op een deftige manier meten... De batterij voelt in ieder geval warm(er) aan als ik die van de lader haal. In ieder geval ligt de batterij altijd binnen om op te laden. Op het werk ligt deze wel op een plaats waar de omgevingstemperatuur wat hoger is (omdat ik er mij ook omkleed).

Toen ik deze ochtend de test deed, 100% geladen accu en opgeladen sinds gisteravond: 484Wh.
Aangekomen op het werk: accu 26% en 64Wh.

edit:
Deze middag met een 100% volle batterij die net van de lader kwam: 484Wh.
Idem zoals deze ochtend en gisteravond (485Wh).
Als ik die berekening van pvg toepas dan zou mijn battery health eerder 484/(814x0.9)*100= 66% moeten zijn, ipv 77%...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Nadat mijn batterij opgestuurd is naar Stromer om officiële capaciteitstest uit te voeren, geen antwoord gekregen met resultaat. Maar vandaag nieuwe batterij gekregen.
Omdat ook mijn display defecte lijnen had is deze ook vervangen door nieuwe kleuren versie.
Thuisgekomen dadelijk batterij volgeladen en "Run It" test gedaan.
GGGRRRRR. Nieuwe display geeft geen Wh waarde meer maar een melding "in range" Kan de reden wel bedenken. :bu:

Met FM nog een gesprek gehad over batterijen in het algemeen, hij is er van overtuigd dat deze wel degelijk een "geheugen" hebben en best regelmatig leeg gereden worden. Ik heb ook dit gevoel.
Eerste 8 maanden de batterij dagelijks leeggereden (15-25% rest) omdat ik heen en terugrit (50km) op één lading deed. Bij de komst van wintertemperaturen lukte dit niet meer op "full power", daarom op werk beginnen laden. Bij de komst van de volgende zomertemperatuur was capaciteit zodanig dat de 50km niet op "full power" lukte. Dus blijven laden op werk, dus steeds ongeveer 45%-50% bijladen.

Denk dat er nog veel aan batterij technology zal moeten verbeteren om ooit een algemene overstap te maken.
Heb drie auto's op de oprit staan (en doe meeste kilometers met de fiets :bj ), maar denk er niet aan om er één te vervangen door een elektrisch exemplaar.
Laatst gewijzigd door Dreiky op 09 mei 2019, 05:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dreiky schreef: 08 mei 2019, 22:19 Met FM nog een gesprek gehad over batterijen in het algemeen, hij is er van overtuigd dat deze wel degelijk een "geheugen" hebben en best regelmatig leeg gereden worden. Ik heb ook dit gevoel.
De mening van je FM en jouw gevoel worden tegengesproken door de wetenschap (en door de Stromer handleiding).

Het enige dat wij tot nu toe hebben kunnen bedenken waarvoor het goed kan zijn om de accu - zo nu en dan - helemaal leeg te rijden, is dat dit ervoor zorgt dat er een correct(er) percentage van de resterende accucapaciteit in de OMNI display wordt weergegeven. Maar dat heeft niks te maken met het verlengen of verkorten van de levensduur van een Li-Ion accu.

Het kan net zo goed zijn dat je accu vroegtijdig is gaan degenereren omdát je hem de eerste 8 maanden steeds volledig leeg hebt gereden.

In ieder geval mooi dat-ie onder garantie is vervangen. (Bij diepontlading is het sowieso een gebruikersfout en dan was-ie niet onder garantie vervangen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Draftsman schreef: 08 mei 2019, 08:10 Toen ik deze ochtend de test deed, 100% geladen accu en opgeladen sinds gisteravond: 484Wh.
Aangekomen op het werk: accu 26% en 64Wh.
Hoeveel km heb je gereden en hoeveel Wh/km heb je verbruikt voor deze rit?
Als de getallen van de run it test kloppen, dan zou dat totaal 484-64=420Wh moeten zijn. Maar ik vertrouw die getallen niet: 26% 64Wh zou dus ca 246Wh bij 100% zijn en dat klopt niet... Ik begin idd ook te vermoeden waarom deze functie is verdwenen uit de run it test op de nieuwe omni-c: it s*cks.

Ik denk dat het health getal op de api het meest betrouwbare getal is als indicatie voor de status van de accu.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ik heb even mijn bericht aangepast om geen misverstanden te veroorzaken.
Met leeggereden bedoelde ik 15-25% rest. (zeker geen diepontlading) Zodat je in het gebied komt waar de maximum snelheid niet meer te halen is. --> vanaf 19km/h op display is het niet mogelijk om nog boven 42 te rijden voor mij.
Stromeur schreef: 08 mei 2019, 22:43
Dreiky schreef: 08 mei 2019, 22:19 Met FM nog een gesprek gehad over batterijen in het algemeen, hij is er van overtuigd dat deze wel degelijk een "geheugen" hebben en best regelmatig leeg gereden worden. Ik heb ook dit gevoel.
De mening van je FM en jouw gevoel worden tegengesproken door de wetenschap (en door de Stromer handleiding).

Het enige dat wij tot nu toe hebben kunnen bedenken waarvoor het goed kan zijn om de accu - zo nu en dan - helemaal leeg te rijden, is dat dit ervoor zorgt dat er een correct(er) percentage van de resterende accucapaciteit in de OMNI display wordt weergegeven. Maar dat heeft niks te maken met het verlengen of verkorten van de levensduur van een Li-Ion accu.

Het kan net zo goed zijn dat je accu vroegtijdig is gaan degenereren omdát je hem de eerste 8 maanden steeds volledig leeg hebt gereden.

In ieder geval mooi dat-ie onder garantie is vervangen. (Bij diepontlading is het sowieso een gebruikersfout en dan was-ie niet onder garantie vervangen.)
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dreiky schreef: 08 mei 2019, 22:19
Met FM nog een gesprek gehad over batterijen in het algemeen, hij is er van overtuigd dat deze wel degelijk een "geheugen" hebben en best regelmatig leeg gereden worden.
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de wereld rond is. Zijn overtuiging is helemaal fout, kristallisatie van het elektrolyt neemt toe bij grotere ontladingen.
Denk dat er nog veel aan batterij technology zal moeten verbeteren om ooit een algemene overstap te maken.
Heb drie auto's op de oprit staan (en doe meeste kilometers met de fiets :bj ), maar denk er niet aan om er één te vervangen door een elektrisch exemplaar.
De batterijtechnologie is voorhanden, maar in een elektrische fiets moeilijk implementeerbaar. Een Tesla beschikt na 250.000 km rijden gemiddeld nog over 92% van zijn initieel rijbereik. Maar dat is dankzij het actief temperatuurbeheer van de batterij (koelen en verwarmen voor en tijdens rit), en door de grote overcapaciteit van een Tesla-batterij - de beste strategie is de batterij tussen de 60% en 80% capaciteit behouden.
92% na 250 000 km, dat is dus beter dan eender welke klassieke wagen. Want verder slijt er ook niets in zo'n elektrische wagen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 09 mei 2019, 05:40 Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de wereld rond is.
Daar ben ik eigenlijk ook van overtuigd, wat is daar mis mee :bn:

Maar verder ben ik het helemaal met Tomasj eens.
Dreiky schreef: 09 mei 2019, 05:21 Met leeggereden bedoelde ik 15-25% rest. (zeker geen diepontlading)
Even voor alle duidelijkheid: leeg rijden totdat de ondersteuning stopt is NIET gelijk aan diepontlading!
Je spreekt van diepontlading als de spanning in de cellen dusdanig laag is dat je de cellen niet meer "gewoon" kunt opladen. Volgens de handleiding van mijn lader is dat bij mijn accu 2,5V per cel. Héél ruim daarvoor (heb ik nog nooit gemeten, maar ongeveer als de zwakste cel 3,2V geeft) stopt de ondersteuning.

Noot: ik heb geen Stromer, bij jullie zullen de getallen iets anders zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie