Relatie temperatuur en kalibreren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bertjuh1975 schreef: 06 sep 2019, 13:59 -Bij koude neemt de capaciteit van de accu af.
Nee hoor. Dat zou suggereren dat als je een accu laat afkoelen en daarna weer op kamer temperatuur zou laten komen een stuk capaciteit verloren heeft. Voorbeeld: een compleet volle 983Wh accu koel je af tot -5, je houdt de accu daar een tijdje en laat hem dan weer op kamertemperatuur komen. Hoeveel energie heb je dan? Inderdaad 983Wh (min een heel klein beetje omdat een accu nou eenmaal langzaam leegloopt*).

Een betere zin is: bij koude kan de accu zijn energie minder goed kwijt en lukt het daarom ook niet om hem geheel leeg te trekken.


*) maar in dit scenario heb je ietsje *meer* capaciteit dan wanneer je de accu de hele tijd op kamertemperatuur bewaard had, omdat je met koude minder capaciteitsverlies hebt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Je hebt gelijk, de accu capaciteit op zich is idd niet afgenomen. :oops:
Koude voorkomt wel dat je deze capaciteit nog volledig kan aanspreken.

Het resultaat is hetzelfde, maar het is toch een belangrijk verschil zoals je terecht opmerkt :ay
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het resultaat is inderdaad ongeveer hetzelfde, behalve wanneer (om wat voor reden dan ook) de accu weer warm wordt.

Zo heb ik de batterijen van mijn fototoestel (ook Li-Ion) regelmatig in mijn binnenzak opgewarmd zodat ik daarna weer foto's kon nemen (2 batterijen zo steeds afgewisseld).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

daarstraks had ik dit gepost in frisser topic

Hallo,

De dagen beginnen frisser te worden.
Vooral 's morgens voelbaar.

Deze morgen was het 7° toen ik vertrok.
Maar de laatste paar dagen geeft de fiets minder ondersteuning.
De batterij ligt 's nachts op kamertemperatuur.


Kan dit aan de temperatuur liggen. Vanaf hoeveel graden begint de temperatuur op
de ondersteuning te spelen.

bedankt

groetjes

Marky






deze middag rond 15.00u naar huis vertrokken.
De fiets ondersteunde beter dan deze morgen.
de temperatuur was ook hoger.

7° is nu toch ook niet supperkoud. Maar het verschil in ondersteuning is wel voelbaar.
Wat met 0° en vriezen.

kan op een of andere manier de ondersteuning naar een normaal peil gebracht worden.

bedankt

groetjes

Marky
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

bertjuh1975 schreef: 06 sep 2019, 13:59 Wat koude kan doen met je Stromer's prestaties:

-Bij koude neemt de **bruikbare** capaciteit van de accu af. Mogelijke remedies: accu op kamertemperatuur bewaren wanneer er niet gefietst wordt. Er zijn ook "jasjes" verkrijgbaar voor rond het frame om de invloed van koude te verminderen. Of ze veel effect hebben weet ik niet.. Iemand ervaring mee?

- Zoals iemand al aanhaalde zou het krimpen/uitzetten van het sensorplaatje als gevolg van wijzigende buitentemperatuur invloed kunnen hebben op de sensorwaardes en dus op de ondersteuningssterkte. Mogelijke oplossing : nieuwe calibratie op het koudste moment van de dag.

- Een verbrandingsmotor laat je best eerst goed warm worden voordat je hem voluit gaat belasten, dit omdat de interne spelingen pas hun ideale waardes aangenomen hebben bij bedrijfstemperatuur. Mogelijk hebben de bewegende onderdelen van Stromer hier ook hinder van: meer wrijving vanwege de koudere onderdelen. Remedie: regelmatig onderhoud, houd je fiets in optimale conditie.

- Misschien zijn er ook Stromers die zich warmer (minder aerodynamisch?) aankleden? Of een extra tas aan de fiets hangen met just-in-case kleding? Remedie: beperk je bepakking en de inhoud (gewicht) tot het haalbare minimum(minder gereedschap/meer vertrouwen op bijstandsverzekering? Dat zware slot op je werk laten liggen ipv. dagelijks mee te zeulen?). Een fietstas achter je op de bagagedrager of rugzak is aerodynamischer dan zijdelingse tassen.

- Wanneer de banden bij warm zomerweer op druk zijn gezet, kan deze druk gevoelig verminderen bij koudere herfst temperaturen. Banden met lagere druk geven meer grip en vering, maar ook merkbaar meer weerstand. aanbevolen druk tussen 2.0 & 3.0 bar afhankelijk van je voorkeur voor comfort/grip of snelheid/actieradius.

- Koude lucht is denser(meer moleculen/M3) dan warme lucht, bijgevolg meer luchtweerstand en dus ook meer benodigd vermogen voor dezelfde prestaties bij koude. Vooral bij hogere snelheden begint de luchtweerstand een enorme factor te worden. Dus de invloed van de lucht densiteit neemt ook toe bij hogere snelheden (zie grafiek). Remedie: kies nauw aansluitende kleding, geen wapperende jassen ect. deze geven meer "drag".
Als je een collega stromer kan overtuigen om samen te rijden, kunnen jullie afwisselend elkaar "uit de wind zetten" door dicht bij elkaar op één lijn te rijden, tegen 47 km per uur zal je dit effect zeer goed merken! Het is alsof het plots helemaal vanzelf gaat. :d3:

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden een Engelstalig artikel dat probeert cijfers te plakken op de effecten van bovenstaande fenomenen: https://www.icebike.org/this-is-why-you ... he-winter/

**correctie na terechte opmerking van FreddyH: "bruikbare" ingevoegd
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
gijsvangemerden
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:36
Locatie: Rotterdam
Merk SP: Stroomer
Km-stand: 1500

Ik ben blij dat ik dit bericht gevonden heb. Ik ben de hele week al kapot aan het gaan op mijn stroomer. Ik ben nieuw heb nu 5000 km gereden maar het blijft pittig. Ik rijd 'sochtends 45 km en 'savonds 45 km maar heb geen rust op mijn werk omdat ik aannemer ben en in kou en regen werk.
Maar de laatste tijd was het nog zwaarder en leek het wel of de stroomer na de ondersteuning weer wat afremde. Dit gejojo is zwaar kan ik getuigen. Zo zwaar dat ik overweeg een racefiets te kopen. Ik ben groot en sterk en 45 km is na een tijdje gefietst. Maar dan zonder de ergernis van machinekuren.
Maar calibreren is dus de sleutel begrijp ik.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik fiets al jaren 40 heen en 40 terug. Mijn conditie is voor een 63 jarige goed. Ook in de winter is dit geen probleem. Ja ik fiets niet constant 45 op de OMNI behalve met wind mee. Dat is me te zwaar. Maar 42/43 is meestal geen probleem. Ofwel die 45 km zou je zonder problemen moeten kunnen fietsen wanneer je jong en krachtig bent. Op een koersfiets lijkt me dat vele malen zwaarder en je bent veeeel langer onderweg.
Om een betere diagnose te kunnen stellen dien je meer gegevens te leveren zoals hoeveelheid bepakking, hoe hard fiets je, welke Stromer, is er iets met je fiets aan de hand, etc……….
Bottomline is dat je met een Stromer makkelijk 40/45 km op de OMNI kunt rijden zonder dat je uitgeput raakt.
Kalibreren zou idd ( hopelijk) de oplossing kunnen zijn. ( gekend probleem bij de ST2)
Groeten, peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie