Trapper tikt

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Sinds enkele dagen tikt mijn trapper soms bij het aanzetten, mijn trappers zijn recentelijk vervangen, heeft iemand een idee waar dit eventueel door veroorzaakt wordt? Trapas?
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lastig te bepalen. Kan de trapper zijn, de crank, de trap-as. (Of iets totaal anders, maar het zal geen toeval zijn dat dit net gebeurt nu je trappers vervangen zijn.)

Pedalen, crank en trap-as moeten altijd gemonteerd worden met wat vet. Misschien dat dit niet helemaal goed is gegaan. Kan ook zijn dat er ergens iets niet helemaal goed is aangedraaid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Hoi stromeur bedankt, ik hoopte dat iemand misschien tips heeft welke stappen ik zelf kan doorlopen voordat ik naar de FM ga. Ik ga liever niet langs de FM omdat dit een tijdrovende klus is :)
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zijn alleen de pedalen vervangen of ook de cranks?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Waarom heb je de pedalen vervangen?
Is er ergens speling voelbaar? Bracketlagers? Cranks?
Zitten de asjes van de pedalen goed vast en zijn ze idd. met vet gemonteerd?
Boutjes van je voorblad(en)?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

WFVst5 schreef: 22 okt 2018, 13:56 Waarom heb je de pedalen vervangen?
Is er ergens speling voelbaar? Bracketlagers? Cranks?
Zitten de asjes van de pedalen goed vast en zijn ze idd. met vet gemonteerd?
Boutjes van je voorblad(en)?
Alleen de pedalen om dat beide trappers begonnen te scheuren (zie bijlage) cranks is niks mee gebeurd.
Bijlagen
Trapper
Trapper
20180727_063908.jpg (3.41 MiB) 3779 keer bekeken
Laatst gewijzigd door harmroest op 23 okt 2018, 11:30, 3 keer totaal gewijzigd.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou ze even losdraaien (let op de juiste draairichting), schoonmaken, invetten, terug monteren en zien of de tik hiermee verdwenen is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Na de valpartij tikte mijn crank tegen de standaard... allereerst dacht ik dat de crank misschien verbogen was door de klap maar de oorzaak was eenvoudiger: de standaard was door de klap wat verschoven. Dus even de bout losmaken, standaard terugduwen, weer vastzetten en geen klachten meer.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Soms is de oplossing simpel...heb wel eens gezocht naar een kraakje in stalen (Reynolds753) raceframe, nooit gevonden heb toen van oude mechanieker van de TI Raleigh ploeg (Jan Le Grand) meegekregen dat zij wel eens wat motorolie in de framebuizen lieten lopen en dit door alle buizen en lugs lieten vloeien en zo het kraakje weg kregen.
Met de huidige Alu en Carbonframes komt dit veel meer voor. Ik kan zeer slecht tegen regelmatig wederkerende rammeltjes/kraakjes tijdens het fietsen; je mag de wielen horen zingen, de banden grommen en dat is het....... :bp:

Wat vaak voorkomt: de cassettelagers die in de crankset zitten draai je in een keer in de bracketpot.
Op deze schroefdraad zit een rupsje borg/afdichtmiddel in de vorm van kit.
Dit is eigenlijk iets te zuinig voorzien van afdichtmiddel; ik draai een paar laagjes Teflontape (Gastape) om de draad, hou in de gaten hoe om, linker en rechterdraad, en dan op het juiste aantrekkoppel vastzetten en stil zijn ze weer.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Aantrekkoppel is bij lagercups niet echt belangrijk. Vast=vast is daar goed genoeg, aangezien het aanhaalmoment dermate hoog is dat het niet op een paar nm komt.
Hoeft iemand die niet perse een momentsleutel voor te kopen.
Dan liever een kleinere 1-15 / 1-20 momentsleutel voor de kleinere boutjes waar moment wel belangrijk is.
Plaats reactie