Trapper tikt
Sinds enkele dagen tikt mijn trapper soms bij het aanzetten, mijn trappers zijn recentelijk vervangen, heeft iemand een idee waar dit eventueel door veroorzaakt wordt? Trapas?
Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km Li-ion ±1kWh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22817
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Lastig te bepalen. Kan de trapper zijn, de crank, de trap-as. (Of iets totaal anders, maar het zal geen toeval zijn dat dit net gebeurt nu je trappers vervangen zijn.)
Pedalen, crank en trap-as moeten altijd gemonteerd worden met wat vet. Misschien dat dit niet helemaal goed is gegaan. Kan ook zijn dat er ergens iets niet helemaal goed is aangedraaid.
Pedalen, crank en trap-as moeten altijd gemonteerd worden met wat vet. Misschien dat dit niet helemaal goed is gegaan. Kan ook zijn dat er ergens iets niet helemaal goed is aangedraaid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hoi stromeur bedankt, ik hoopte dat iemand misschien tips heeft welke stappen ik zelf kan doorlopen voordat ik naar de FM ga. Ik ga liever niet langs de FM omdat dit een tijdrovende klus is
Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km Li-ion ±1kWh
Waarom heb je de pedalen vervangen?
Is er ergens speling voelbaar? Bracketlagers? Cranks?
Zitten de asjes van de pedalen goed vast en zijn ze idd. met vet gemonteerd?
Boutjes van je voorblad(en)?
Is er ergens speling voelbaar? Bracketlagers? Cranks?
Zitten de asjes van de pedalen goed vast en zijn ze idd. met vet gemonteerd?
Boutjes van je voorblad(en)?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Alleen de pedalen om dat beide trappers begonnen te scheuren (zie bijlage) cranks is niks mee gebeurd.
- Bijlagen
-
- Trapper
- 20180727_063908.jpg (3.41 MiB) 3779 keer bekeken
Laatst gewijzigd door harmroest op 23 okt 2018, 11:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km Li-ion ±1kWh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22817
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik zou ze even losdraaien (let op de juiste draairichting), schoonmaken, invetten, terug monteren en zien of de tik hiermee verdwenen is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Na de valpartij tikte mijn crank tegen de standaard... allereerst dacht ik dat de crank misschien verbogen was door de klap maar de oorzaak was eenvoudiger: de standaard was door de klap wat verschoven. Dus even de bout losmaken, standaard terugduwen, weer vastzetten en geen klachten meer.
Soms is de oplossing simpel...heb wel eens gezocht naar een kraakje in stalen (Reynolds753) raceframe, nooit gevonden heb toen van oude mechanieker van de TI Raleigh ploeg (Jan Le Grand) meegekregen dat zij wel eens wat motorolie in de framebuizen lieten lopen en dit door alle buizen en lugs lieten vloeien en zo het kraakje weg kregen.
Met de huidige Alu en Carbonframes komt dit veel meer voor. Ik kan zeer slecht tegen regelmatig wederkerende rammeltjes/kraakjes tijdens het fietsen; je mag de wielen horen zingen, de banden grommen en dat is het.......
Wat vaak voorkomt: de cassettelagers die in de crankset zitten draai je in een keer in de bracketpot.
Op deze schroefdraad zit een rupsje borg/afdichtmiddel in de vorm van kit.
Dit is eigenlijk iets te zuinig voorzien van afdichtmiddel; ik draai een paar laagjes Teflontape (Gastape) om de draad, hou in de gaten hoe om, linker en rechterdraad, en dan op het juiste aantrekkoppel vastzetten en stil zijn ze weer.
Met de huidige Alu en Carbonframes komt dit veel meer voor. Ik kan zeer slecht tegen regelmatig wederkerende rammeltjes/kraakjes tijdens het fietsen; je mag de wielen horen zingen, de banden grommen en dat is het.......
Wat vaak voorkomt: de cassettelagers die in de crankset zitten draai je in een keer in de bracketpot.
Op deze schroefdraad zit een rupsje borg/afdichtmiddel in de vorm van kit.
Dit is eigenlijk iets te zuinig voorzien van afdichtmiddel; ik draai een paar laagjes Teflontape (Gastape) om de draad, hou in de gaten hoe om, linker en rechterdraad, en dan op het juiste aantrekkoppel vastzetten en stil zijn ze weer.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Aantrekkoppel is bij lagercups niet echt belangrijk. Vast=vast is daar goed genoeg, aangezien het aanhaalmoment dermate hoog is dat het niet op een paar nm komt.
Hoeft iemand die niet perse een momentsleutel voor te kopen.
Dan liever een kleinere 1-15 / 1-20 momentsleutel voor de kleinere boutjes waar moment wel belangrijk is.
Hoeft iemand die niet perse een momentsleutel voor te kopen.
Dan liever een kleinere 1-15 / 1-20 momentsleutel voor de kleinere boutjes waar moment wel belangrijk is.