kan men de remblokjes vervangen zonder het wiel te demonteren?Stromeur schreef: ↑08 jun 2017, 18:00 Deze blokjes zijn voor o.a. voor de Magura MT2/4, de remmen op bijvoorbeeld de Stromer ST2.
Onze ST1 X heeft andere remmen: Tektro Dorado HD-E715. Of deze Magura schijfremblokjes hier ook op passen weet ik niet.
Het vervangen van die blokjes is niet zo moeilijk:
- Caliper van frame schroeven (of je wiel eruit halen), remblokjes wat uit elkaar wrikken met een forse platte schroevendraaier, blokjes los schroeven en uit het caliper halen.
- Eventueel meteen de kans grijpen om het caliper te reinigen.
- Nieuwe remblokjes samen met de veer in het caliper schuiven en weer vastschroeven met een drupje montagepasta.
- (Hopelijk meegeleverde) plastic dingetje in je rem plaatsen en de remhendel een paar keer inknijpen zodat de blokjes in de juiste positie komen, dingetje weer verwijderen.
- Caliper losjes terug aan het frame schroeven, zodat je hem nog wel iets heen en weer kunt bewegen.
Het klusje hierna vind ik altijd vervelender, je rem opnieuw uitlijnen:
- Geef je wiel een zwengel en knijp de remhendel goed in. Houd de hendel ingeknepen (of zet 'm vast met zo'n dik post elastiek o.i.d). Door het inknijpen van de remhendel heeft het caliper nu de juiste positie t.o.v. de remschijf ingenomen.
- Draai de schroeven van het caliper wat steviger aan, zodat het caliper niet meer van zijn plek kan bewegen.
- Laat de remhendel los en geef je wiel weer een zwengel om te controleren of het wiel vrij draait.
- Als dat zo is, dan kun je het caliper vastzetten met het juiste aandraaimoment en ben je klaar (hoewel dat caliper ook wel weer eens wil verschuiven bij het harder aandraaien, dan groeit mijn irritatie meestal al wat )
- Loopt de rem aan, dan zul je voorgaande stappen moeten herhalen totdat je het caliper in de juiste positie hebt en je wiel alsnog vrij loopt.
mijn fiets is stromer ST2