Software issues met Stromers ?

Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Hallo FreddyH,
15,5A bij volle accu.

Geen probleem hoor voor die accu en bekabeling. Bij mijn fiets loopt er maximaal 26A (jawel, nagemeten)... Waarom zou dit een probleem moeten zijn?
ik heb de volgende berekening gemaakt.

P = U * I
850 = 48 * I
I = 17,7A

Hierbij is de stroom voor de verlichting en eventuele andere dingen verwaarloosd, Als je rekent met 15,5A kom je uit op een opgenomen vermogen van 744W. Bij 26A is het zelfs 1248W, dat is gigantisch.

Waarom het een probleem is. Als er een grote stroom door een kabel loopt produceer je warmte in de kabel want die kabel heeft een weerstand. Vooral in overgangen of slechte contacten krijg je een flinke overgangsweerstand.
Het principe van een kachel met een verwarmingsspiraal is doordat er een flinke stroom doorheen loopt. Ja, dat is bij een hogere spanning (230V)en bij een 2kW kachel is het 8,7A. Groepen in huis zijn afgezekerd op 16A, jouw 26A is en blijft echt gigantisch. Ben wel benieuwd met wat voor amperemeter je dat hebt kunnen meten ??

Als het gaat om een piekstroom is het allemaal wel behapbaar maar continu is dat echt erg spannend. En zelfs de koppelwaarden die Stromer opgeeft zijn verschillend.

Het 850W verhaal van de ST5 t.o.v. het 500W verhaal bij de STS2 klopt echt niet !! Het opgenomen vermogen is 70% toegenomen maar het verschil in koppel blijft daar ver achter.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 ik heb de volgende berekening gemaakt.

P = U * I
850 = 48 * I
I = 17,7A
Bij volle accu heb je een accuspanning van 4,2V per cel. Jullie hebben 13 cellen in serie dus 54,6V.
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 Hierbij is de stroom voor de verlichting en eventuele andere dingen verwaarloosd, Als je rekent met 15,5A kom je uit op een opgenomen vermogen van 744W. Bij 26A is het zelfs 1248W, dat is gigantisch.
Ik heb een 36V systeem (42V bij volle accu). En ja: het piekvermogen van mijn motor is 1000W.
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 Waarom het een probleem is. Als er een grote stroom door een kabel loopt produceer je warmte in de kabel want die kabel heeft een weerstand. Vooral in overgangen of slechte contacten krijg je een flinke overgangsweerstand.
Het principe van een kachel met een verwarmingsspiraal is doordat er een flinke stroom doorheen loopt. Ja, dat is bij een hogere spanning (230V)en bij een 2kW kachel is het 8,7A.
Maar die weerstand is nou ook weer niet zo hoog dat het ineens vergelijkbaar is met een straalkachel. Dit zijn echt appels en peren: bij een straalkachel heb je 2kW aan dissipatie in de kabel, bij mijn fiets loopt er 26A door de kabel, maar daarbij heb je maar een paar Watt aan verlies.
Heb je al eens nagedacht over de enorme stromen die door een hoogspanningsmast lopen. In jouw redenatie zouden die roodgloeiend moeten zijn.
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 Groepen in huis zijn afgezekerd op 16A, jouw 26A is en blijft echt gigantisch. Ben wel benieuwd met wat voor amperemeter je dat hebt kunnen meten ??
26A is inderdaad behoorlijk fors. Maar nogmaals: wat is het probleem? Je moet alleen zorgen dat het niet ongecontroleerd door je hartstreek gaat, dan wordt het wat leip... Dit soort stromen kun je niet met een gewone Ampèremeter meten, dit moet met een stroomtang (die werken op basis van magnetische velden).
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 Als het gaat om een piekstroom is het allemaal wel behapbaar maar continu is dat echt erg spannend.
Spannend :bj
Die 1000W bij mijn fiets is piekvermogen, maar met het sportprogramma dat in mijn motor geinstalleerd staat trekt mijn motor met flinke wind tegen steevast zo'n 23-24A. Nogmaals: no worries: de dissipatie in de kabel is marginaal. Je hebt gelijk dat het niet verwaarloosbaar is, maar zolang die kabel gewoon normaal zijn warmte kwijt kan is er niks aan de hand.
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 En zelfs de koppelwaarden die Stromer opgeeft zijn verschillend.
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Normaal is vermogen: koppel x toerental x een of andere constante. Het toerental van de motor veranderd tussen een ST1x en ST2 niet (bij gelijke snelheid)... Maar het koppel is anders en het opgegeven vermogen is anders... Ik ben ook nog steeds op zoek naar een verklaring.
Marsies schreef: 25 sep 2018, 21:42 Het 850W verhaal van de ST5 t.o.v. het 500W verhaal bij de STS2 klopt echt niet !! Het opgenomen vermogen is 70% toegenomen maar het verschil in koppel blijft daar ver achter.
Inderdaad. Een ST2 2017 is net wat minder krachtig dan een ST2 2018. Van het niveau: genoeg om het te merken maar niet dat je de straatstenen ineens lostrekt... Er zijn een paar dingen gewijzigd tussen die 2 fietsen: het geleverde vermogen is wat gestegen en het "soort" vermogen dat opgegeven is. Ik vind het ook jammer dat er niet 1 standaard is waaraan fabrikanten zich houden... het blijft dus gewoon zelf testen en ondervinden wat je fijn vindt... En liefst vrij kort achter elkaar zodat je echt kunt vergelijken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Overigens: de reden dat die hoge stromen geen prolbeem zijn voor de accu, is omdat de individuele cellen helemaal niet zoveel stroom leveren.

Met een 983Wh accu van Stromer heb je waarschijnlijk een 13S6P configuratie (3,7V en 3,4Ah cellen). Ofwel: blokken van 13 cellen in serie die gezamelijk 13 x 3,7V = 48,1V leveren en een capaciteit van 3,4Ah hebben. Dan heb je 6 van die blokken parallel, waardoor je 6 x 3,4Ah = 20,4Ah capaciteit hebt (ofwel: 20,4Ah x 48,1V = 981Wh, dus de cellen zullen 3,4... iets meer achter de comma capaciteit hebben).
Afijn, als de accu 15,5A levert, dan levert elk blok 1/6 daarvan. Ofwel 2,58A. Dat zit ruim binnen de spec van de cel.

De 26A in mijn accu lijkt enorm, maar door de 10S10P configuratie komt dit overeen met 2,6A per cel. In mijn originele accu (10S6P) was het 4,33A per cel, dat was wel flink. Maar nog steeds ruim binnen de spec van de cellen (de meesten kunnen minimaal 5 tot 10A aan stroom leveren, er zijn zelfs batterijen die tot 30A per cel gaan!).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Gewoon even 'n vraagje over het batterij gebeuren, mocht ze end of life zijn, zou je ze kunnen openen om er nieuwe batterijen in te voorzien? Ik lees dat vele fietsbatterijen worden hersteld. Uiteraard dienen de andere elementen het nog te doen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Goedemorgen FreddyH,
Bij volle accu heb je een accuspanning van 4,2V per cel. Jullie hebben 13 cellen in serie dus 54,6V.
De 48V heb ik van de Stromer website. Geen idee wat de werkelijkheid is. Afhankelijk van de kwaliteit van de accu daalt de spanning als die wordt belast. Maar hier weer mijn punt, wat is de werkelijkheid!
Maar die weerstand is nou ook weer niet zo hoog dat het ineens vergelijkbaar is met een straalkachel. Dit zijn echt appels en peren: bij een straalkachel heb je 2kW aan dissipatie in de kabel, bij mijn fiets loopt er 26A door de kabel, maar daarbij heb je maar een paar Watt aan verlies.
Heb je al eens nagedacht over de enorme stromen die door een hoogspanningsmast lopen. In jouw redenatie zouden die roodgloeiend moeten zijn.
De reden waarom er hoogspanningsmasten zijn is simpelweg om elektrische stroom te distribueren met zo min mogelijk verlies. De stroom die door de hoogspanningskabels gaat is ook (relatief) laag, simpelweg door de hoge spanning. Vandaar dat de kabels ook niet roodgloeiend staan. Ook zijn die kabels echt fors, dan bedoel ik ook echt fors! Het vermogen wat in de kabels gaat zitten is de stroom in het kwadraat maal de kabelweerstand. P = I2 * R
Al met al klopt het verhaal echt wat ik zeg, het zijn echt geen appels met peren.
26A is inderdaad behoorlijk fors. Maar nogmaals: wat is het probleem? Je moet alleen zorgen dat het niet ongecontroleerd door je hartstreek gaat, dan wordt het wat leip... Dit soort stromen kun je niet met een gewone Ampèremeter meten, dit moet met een stroomtang (die werken op basis van magnetische velden).
Je kan het inderdaad alleen met een stroomtang meten, dat zegt al hoe fors de stroom is. Daarom was ik ook benieuwd hoe je dat hebt gemeten en zeker rijdend. En ja, het is de stroom die iemand doodt, niet de spanning. Statische elektriciteit die we allemaal wel is voelen is vele malen hoger dan het lichtnet, maar je gaat er niet dood aan.

Wat ik erg vervelend vind is dat ik heb gelezen van een 850W motor en daardoor schreef ik alle andere fietsen af en wachtte op de ST5. Nu snap ik wel dat niet alleen het vermogen belangrijk is maar het is een goede indicatie over de hoeveelheid ondersteuning die je kan krijgen. Ik wil de fiets namelijk ook gebruiken als ik heb getraind en dan nog 45km moet fietsen om thuis te komen. Dan wil ik maximale ondersteuning.

Nu lees ik op de Stromer website dat de ST2S een 800W motor heeft, op een andere plek is het 500W. Maar ook de koppelwaardes zijn overal verschillend. En dan heb ik het niet eens over de waarden die worden opgegeven in de diverse youtube filmpjes, dat is helemaal verschrikkelijk.

Aangezien ik electrotechnisch ben opgeleid baseer ik een schifting op de waardes die ik lees bij de fietsen. En de Stromers zijn niet zo gemeengoed dat je ze zo ff kan gaan testen in de volgorde die wilt en ook in het gewenste tijdsbestek.

Ah, het is zoals het is ..
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

En dat heeft met software te maken :bf: :bj
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nee, maar het ontbreken van 1 standaard notatie is wel zeer storend. Bij een auto gaan we toch ook niet soms het vermogen op de krukas, dan weer uitgaand versnellingsbak of op de wielen door elkaar gebruiken?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 De 48V heb ik van de Stromer website. Geen idee wat de werkelijkheid is. Afhankelijk van de kwaliteit van de accu daalt de spanning als die wordt belast. Maar hier weer mijn punt, wat is de werkelijkheid!
Lithium-Ion accu's werken als volgt: als ze vol zijn hebben ze een bepaalde spanning (de cellen in onze accu's 4,2V) en naarmate ze leger raken zakt de spanning. Vanaf een bepaalde spanning (zal rond de 3,2-3,3V liggen gok ik) zegt de BMS dat de accu leeg is. Bij volle accu haal je gemakkelijk het maximum vermogen, omdat de spanning dan lekker hoog is, bij legere accu's haal je dat maximale vermogen minder gemakkelijk.
Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 De reden waarom er hoogspanningsmasten zijn is simpelweg om elektrische stroom te distribueren met zo min mogelijk verlies. De stroom die door de hoogspanningskabels gaat is ook (relatief) laag, simpelweg door de hoge spanning. Vandaar dat de kabels ook niet roodgloeiend staan. Ook zijn die kabels echt fors, dan bedoel ik ook echt fors! Het vermogen wat in de kabels gaat zitten is de stroom in het kwadraat maal de kabelweerstand. P = I2 * R
Al met al klopt het verhaal echt wat ik zeg, het zijn echt geen appels met peren.
De formules die je noemt kloppen, en ook het verhaal dat we aan hoogspanning doen om de stroom relatief laag te houden. Waar je verhaal mank gaat is dat je de draden in je fiets vergelijkt met een straalkachel. Bij een straalkachel is de weerstand van de draad verhoogd om een flinke dissipatie in die kabel te krijgen. Dat is daarop ontwikkeld, precies zo dat je (in jouw voorbeeld) 2kW aan dissipatie hebt.

Als een "normale" kabel ook die weerstand zou hebben, dan zou de voedingskabel van die straalkachel ook roodgloeiend staan. Hetzelfde verhaal geldt voor waterkokers en andere verwarmingselementen. Ik heb zojuist even 1 liter water gekookt met een 2kW waterkoker: toen het water kookte was de kabel een beetje warmer dan de kabel die ernaast lag maar nog steeds meer dan prima vast te houden. Vandaar dat ik het had over appels en peren: het verwarmingselement is niet te vergelijken met een gewone kabel. De een is ontwikkeld om een bepaalde, hogere weerstand te hebben, de ander juist om zo min mogelijk weerstand te hebben.
Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 En ja, het is de stroom die iemand doodt, niet de spanning. Statische elektriciteit die we allemaal wel is voelen is vele malen hoger dan het lichtnet, maar je gaat er niet dood aan.
Schrikdraad is ook een mooi voorbeeld hiervan: typisch zo'n 10kV. Maar een super laag vermogen.
Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 Wat ik erg vervelend vind is dat ik heb gelezen van een 850W motor en daardoor schreef ik alle andere fietsen af en wachtte op de ST5. Nu snap ik wel dat niet alleen het vermogen belangrijk is maar het is een goede indicatie over de hoeveelheid ondersteuning die je kan krijgen. Ik wil de fiets namelijk ook gebruiken als ik heb getraind en dan nog 45km moet fietsen om thuis te komen. Dan wil ik maximale ondersteuning.
Snap ik helemaal en ik ben het nog steeds helemaal met je eens. Het is één ding dat verschillende fabrikanten verschillende soorten vermogen opgeven, het is helemaal irritant dat 1 fabrikant voor verschillende modellen verschillende soorten vermogen opgeeft. Al helemaal zo als ze hier niet transparant over zijn.
Dit is even een overgangsfase, over een tijdje zijn er alleen nog de ST1, ST3 en ST5 die allemaal de 'nieuwe' manier van vermogen opgeven hebben. Maar dan nog klopt er niks van.
Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 Nu lees ik op de Stromer website dat de ST2S een 800W motor heeft, op een andere plek is het 500W. Maar ook de koppelwaardes zijn overal verschillend. En dan heb ik het niet eens over de waarden die worden opgegeven in de diverse youtube filmpjes, dat is helemaal verschrikkelijk.
In 2017 hadden alle 45 km/h Stromer modellen een opgegeven vermogen van 500W. Als ik heel eerlijk ben was dat onjuist: een ST2s gaf namelijk meer ondersteuning dan een ST2, die weer meer dan een ST1x en die weer meer dan een ST1. Ik heb er geen moeite mee dat de ene fiets meer ondersteuning geeft dan de andere, maar wel dat ze dat niet in de spec hebben staan. Stromer geeft alleen andere koppelwaarden op, maar als je bij een gelijk toerental méér koppel levert dan lever je toch echt meer vermogen...
De ST2 is van 2017 naar 2018 ineens van 500W naar 800W opgegeven vermogen gegaan. Ja, de fiets ondersteund wat meer maar dat verschil is niet zó groot.
Marsies schreef: 28 sep 2018, 11:44 Aangezien ik electrotechnisch ben opgeleid baseer ik een schifting op de waardes die ik lees bij de fietsen. En de Stromers zijn niet zo gemeengoed dat je ze zo ff kan gaan testen in de volgorde die wilt en ook in het gewenste tijdsbestek.

Ah, het is zoals het is ..
Ik ben ook electrotechnisch opgeleid, daarnaast weet ik hier en daar wat van andere vakgebieden omdat je daar als embedded software ontwikkelaar nou eenmaal mee te maken hebt. Maar dat staat los van het punt dat je wilt maken: het verschil in gedrag zou zich in de spec moeten uiten. Dat gebeurt niet en dat is vervelend.

Als ik 2 auto's zie die een vergelijkbaar vermogen leveren maar waarbij de ene een veel hoger heeft dan de andere, dan kan ik op basis daarvan concluderen dat de motor met het hoge koppel bij een veel lager toerental zijn maximale vermogen haalt. Bij deze fietsen is het toerental gelijk (oude ST1, ST1x, ST2 en ST2s tenminste, bij de ST3 en ST5 is het toerental omlaag gegaan bij gelijke snelheid tov de oudere fietsen), dus het verschil in koppel zou volgens mij ook een verschil in vermogen moeten zijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 29 sep 2018, 08:33 Nee, maar het ontbreken van 1 standaard notatie is wel zeer storend. Bij een auto gaan we toch ook niet soms het vermogen op de krukas, dan weer uitgaand versnellingsbak of op de wielen door elkaar gebruiken?
Dat klopt, maar ook hier is het vermogen niet vergelijkbaar. Bij auto's wordt het vermogen op de krukas gegeven. Gezien de soms behoorlijke verschillen in draaiweerstand tussen krukas en wielen zegt dat ook zeker niet alles.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie