Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik heb de Conti buitenband zojuist eens goed bekeken. Ik moet toegeven dat ik niets kan vinden wat duidt op slijtage/defect. Het kan dus best zo zijn dat de band er niet goed mee omlag. Ook de binnenzijde van de buitenband vertoonde geen beschadigingen. Aangezien ik niet het risico wil lopen dat de band er in de toekomst af zal gaan lopen heb ik toch besloten om op de Vee Tire erop te leggen. Zojuist even gereden en voelde goed. Nu nog de langere tocht en de regentest.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Allemaal,

een dikke duizend kilometer verder op de Pirelli CYCL-e WT (= winter) en het is tijd voor een mening over deze band.
De omstandigheden de afgelopen weken: vooral heel nat (echt serieus regen) met verdwaalde modderplekken (goed glad). De temperatuur was niet echt winters maar toch zeker onder de nul graden meegemaakt waarbij gestrooid was op sommige plekken (nadruk op "sommige"....). Sneeuw heb ik niet gezien; wel hagel. Of ik dan nu over een "wintertest" mag schrijven betwijfel ik maar het predicaat "Nederlands nat" verdient de afgelopen periode zeker.....

Deze band is een prima performer. Het geeft me hetzelfde stabiele/veilige gevoel als de Winter-Conti (voor mij de norm tot op heden in sippe omstandigheden). Geen gevoel van uitbreken mogen ondergaan terwijl ik echt rap rij en goed schuin hang in de bochten. Je moet wel een beetje spelen met bandenspanning maar da's bij iedere band. Hier liggen de fabrieksgrenzen tussen 2,5 en 4,5 bar en dan hangt het vooral van je gewicht en gewenste rijcomfort af waar je uit gaat komen. Dat heeft niets met kwaliteit te maken; het is gewoon een keuze.
Ik kom toevallig uit bij 3,5 bar maar met mijn gewicht en belasting (dubbele Ortlieb-tas EN van Zijp's accu-transporter achterop) kan dat voor een andere Stromeraar totaal anders zijn.

Regen is geen probleem; afvoer is uitstekend. Spray is niet waarneembaar meer/minder dan mijn standaard Winter-Conti maar dat komt vooral door van Zijp's effectieve spatbordverlengers (zowel naar voren als klassiek naar beneden).

In mijn eerste mailtje over deze band meldde ik dat de lat hoog lag met de Winter-Conti ……..want da's zo ongeveer de norm voor sipweer-banden. Deze Winter-Pirelli heeft dezelfde kwaliteiten !! Dat vind ik al van grote klasse maar op enkele aspecten is die zelfs beter:
- loopgeruis (= het lawaai dat de band op de weg maakt). Deze band is met haar rubber/profiel gewoon een stuk stiller dan de Winter-Conti.
- rolweerstand. Ik heb het sterke vermoeden dat deze band iets minder verlies heeft dan de Winter-Conti. Zal wel gelinkt zijn aan bovenstaande loopgeruis ? Ik krijg meer meters/accu en kan een iets hoger gemiddelde snelheid halen. Nou is dit heel moeilijk hard te maken want daarvoor moeten de omstandigheden exact gelijk zijn en dat is het per definitie nooit.....maar het gevoel (en bereikte kilometers) zeggen me dat dit een "snelle" band is.
- comfort. YES. Dit is wat ik zo fijn vond in de originele Pirelli CYCLE-e ST (standaard ST3). Die originele ST-3 band heb ik een jaar geleden snel gewisseld voor iets anders want de sipweer-eigenschappen waren niet wat ik er van verwachtte; het rijcomfort was echter wel tof. En deze CYCL-e WT heeft weer datzelfde rijcomfort terug. Geen idee hoe ze het doen maar dit rijdt gewoon lekker.

Is alles in de bandenwereld dan ok ? Nee:
- hoop nog steeds dat de Winter-Conti een voor ons bruikbare band blijft. Da's een prima band waar we eigenlijk alleen op de echt juiste maat zijn aan het achten.
- deze Pirelli CYCL-e WT is dezelfde (incorrecte) maat ?! Het is wachten op de optimale maat.....
- zoals een Italiaan betaamt doen ze net iets anders in regeltjes en zetten ze nergens de vereiste ECE-R75 op. Dat geldt voor de speciaal voor Stromer gemaakt CYCL-e ST (= Stromer) maar ook voor deze WT versie. Gewoon vreselijk dom.

Heb gelukkig nog geen lek ermee gereden. De band is een stuk dikker dan de Winter-Conti en weer een slag dunner dan de Contact Plus City. In ieder geval doet de Foss binnenband het er prima in en heb geen rare verdraaiingen van die band in de buitenband.

Tevreden tot nu toe en ik moet constateren dat de Winter-Conti minimaal een gelijke heeft gevonden !
De duurtest gaat natuurlijk voort...….ik hoop tot over vele vele 1000n kilometers wanneer ik hier iets zinnigs over ga roepen.

De Pirelli CYCL-e WT blijft nu mooi zitten !

Veel veilige kilometers toegewenst,
Grtz, Reinout
(aanstaande maandag windkracht 5 a 6 in de ochtend tegen. AAAAARRGGHH.
In de middag schijn ik windkracht 5 mee te hebben; interessant.....)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Thnx Reinout! Mooi verslag. Voorlopig houd ik de winter contis. Verlies aan snelheid herken ik ook bij de contis. Dit tov de vee tire. Echt relevant?, nou nee.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ook de websites die de Pirelli Cycl-e WT's aanbieden vermelden nergens dat deze band de (voor speed pedelecs) noodzakelijke ECE-R75 goedkeuring heeft.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Na 1.000 km plat gereden achteraan op de Vee Tyre winterband. Op druk gezet en enkele uren later terug plat. Nieuwe binnenband en ketting geplaatst. Loopvlak volledig nagegaan binnen/buiten geen beschadegingen. Oude binnenband afgezeept en in water ... geen lek ?
Na 14 dagen opnieuw leegloper ... Terug Pireli erop en nieuwe binnenband. Oude binnenband opnieuw geen lek te vinden ???
Vee tyre binnenste buiten gedraaid .... zéér aandachtig nagekeken geen beschadegingen ? zit er ergens een heel klein stukje metaal dat ik mis ? Gebruik Goodyear binnenbanden ? TIPS graag (bandenlifters allemaal kapot) :?
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Heb je ook het ventiel geïnspecteerd?
Witte ST3 van maart 2019
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Henry

Ventiel ook onder water gehouden / afgezeept. Verlies aan druk is mimimaal maar op een paar uur ... plat. Twee nieuwe binnenbanden uit de doos. Butylrubber eerste kwaliteit. Denk aan een metaaldetector op het werk om de band er eens onder te leggen. Ga vanavond eens langs de FM voor professionele bandenlifters en tips om die winterband eens te checken.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Pas op met bandenlifters en het “met geweld” plaatsen van de buitenband. Mijn tip: druk de hiel van de band naar het midden. Doordat het midden dieper ligt, creëer je ruimte om de band over de rand te duwen (met je handen). Zo voorkom je dat we schade ontstaat aan je velg.
Witte ST3 van maart 2019
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Henry

bedankt voor je tips ... heb nog enkele andere tips gekregen voor het plaatsen van de banden. De velg inzepen en ook het velglint nakijken (oorzaak van mogelijke lekken volgens FM)
Simpson bandenlifter setje gekocht bij FM (4 euro in metaal wel)
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Reinout-ST3 schreef: 07 feb 2020, 19:12 Goedenavond Allemaal,

een dikke duizend kilometer verder op de Pirelli CYCL-e WT (= winter) en het is tijd voor een mening over deze band.
Bedankt voor je verslag Reinout. Ik vind echter nergens de WT van pirelli te koop op internet. Waar heb je deze gekocht? En deze is dus ook de verkeerde maat voor onze ST3? Heb je foto van de banden op je fiets? Die zullen dus ook heel wat plaats laten onder de spatborden?
Dan zie ik nu geen reden om mijn winter contis te vervangen, maar eventueel wel als deze versleten zijn.
Vreemd dat jij rolweerstand hoort op de conti's. Rijd jij zo'n afstanden zonder oordoppen? Ik hoor de continentals enkel als ik geen oordoppen in heb.
ST3 black 983wh
Plaats reactie