Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Bram, zeer zeker riid ik zonder oordoppen. Ik wil eventuele akoestische signalen kunnen horen.

2 pagina's hiervoor zie je deze band op mijn ST3 zitten . Dezelfde foute maat als de winter-Conti dus ook hier heb je zat ruimte bij je spatborden.

Heb ze nergens in Nederland op een website gevonden. Ook "mijn" dealer in Herveld heeft ze niet op de webshop gezet....moet nog gebeuren. Ze zijn daar wel te koop dus voor alternatief van de winter-Conti zijn ze tof. Natuurlijk hoop ik dat Pirelli met de "juiste" maat komt. Zou gebeuren maar er werd geen tijd aangegeven.

Heb er een fijne band aan en hoop pas over heel veel kilometers lekrij-ervaring pp te doen.

Stromer ze
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 07 feb 2020, 19:46 Ook de websites die de Pirelli Cycl-e WT's aanbieden vermelden nergens dat deze band de (voor speed pedelecs) noodzakelijke ECE-R75 goedkeuring heeft.
Resumé: deze Pirelli winterband heeft niet het voor Speed Pedelecs wettelijk verplichte ECE-R75 keurmerk en de maat is niet conform de specs van Stromer (garantie): de band moet 2.25" breed zijn, maar is 2.00".

Ondanks de prima rij-eigenschappen en Reinouts ervaringen tot nu toe (waarvoor dank) zou ik deze winter Pirelli daarom persoonlijk niet op een ST3/ST5 leggen. Zeker niet als ik zie dat de hieldraad van een - op andere Stromers al vele jaren vlekkeloos presterende - Continental Top Contact Winter II Premium winterband met dezelfde verkeerde maat (2,00") op een ST3 naar de haaien is gegaan. Oorzaak onbekend, maar een probleem gerelateerd aan de verkeerde maat is dus ook niet uit te sluiten, zeker niet omdat het defect zich precies t.h.v. de velg voordeed. Continental zelf raadt ook af om deze band op een ST3 te monteren.

Gelukkig staat het voorjaar voor de deur. Dat geeft Stromer, Pirelli, Continental en andere partijen weer even de tijd om met iets te komen dat wettelijk en garantie-technisch wel in orde is.

Iets wat trouwens 1,5 jaar geleden bij de introductie van de ST5 al vanuit Stromer/Pirelli had moeten gebeuren, en helemaal toen de ST3 LE er recht voor diezelfde winter in 2018 achteraan werd gelanceerd. Stromer kiest zelf voor deze afwijkende maat, dus zorg er dan ook voor dat er minimaal één winterband is die past. Dan rijden wij veiliger in de winter en volgen andere fabrikanten vanzelf. Maar inmiddels zijn we dus twee winters verder.

(EDIT: Met dank aan de correctie van FreddyH hieronder: Stromer heeft de Vee Tire TW757 winterband in het assortiment, dus er is er wel eentje beschikbaar, alleen gebruikers zijn niet tevreden over de lekbestendigheid.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat is min of meer ook gebeurd (wat later dan optimaal, maar toch) met de V-Tyre winterband.
Alleen is diens lekbestendigheid niet wat wij van een band willen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 17 feb 2020, 23:24
Golvas schreef: 07 feb 2020, 19:46 Ook de websites die de Pirelli Cycl-e WT's aanbieden vermelden nergens dat deze band de (voor speed pedelecs) noodzakelijke ECE-R75 goedkeuring heeft.
Resumé: deze Pirelli winterband heeft niet het voor Speed Pedelecs wettelijk verplichte ECE-R75 keurmerk en de maat is niet conform de specs van Stromer (garantie): de band moet 2.25" breed zijn, maar is 2.00".
Goh, op het moment dat de meesten onder ons veranderden naar een winterband (conti) was de V tyre nog niet beschikbaar. Of wel al beschikbaar maar niet op stock...
Dat impliceerde dat we die gevaarlijk gladde weken met de zomerbanden de weg op moesten. Vele keren groter risico dan garantiekwesties die je zou kunnen meemaken door een uitstekende band met verkeerde bandenmaat op te leggen...
Bovendien heeft mijn FM dit voor mij gedaan en heb ik gevraagd of hij dit wilde doen.

Ik hoop wel samen met jou dat we volgende winter keuze krijgen uit verschillende uitstekende banden met de juiste maat (zowel conti als V tyre als pirelli zou leuk zijn). Echter, na één winter zijn mijn banden nog lang niet voor de vuilbak, dus ik rijd die wel nog een paar winters door, omdat ik ze nu eenmaal gekocht heb en geen 170 euro in de vuilnisbak wil gooien...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 20 feb 2020, 09:59 Bovendien heeft mijn FM dit voor mij gedaan en heb ik gevraagd of hij dit wilde doen.
Als jouw FM garantie op je velg garandeert op het moment dat er wat mis gaat door het monteren van een verkeerde maat band, dan is er niks aan de hand.

Wat de consequenties zijn van het plaatsen van een band op een SP zonder het wettelijk vereiste ECE-R75 keurmerk en er komen brokken van: geen idee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 20 feb 2020, 07:15 Dat is min of meer ook gebeurd (wat later dan optimaal, maar toch) met de V-Tyre winterband.
Alleen is diens lekbestendigheid niet wat wij van een band willen.
Die band was me inmiddels alweer totaal ontschoten. I stand corrected :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 20 feb 2020, 10:20
Bram Roose schreef: 20 feb 2020, 09:59 Bovendien heeft mijn FM dit voor mij gedaan en heb ik gevraagd of hij dit wilde doen.
Als jouw FM garantie op je velg garandeert op het moment dat er wat mis gaat door het monteren van een verkeerde maat band, dan is er niks aan de hand.
Daar ga ik dan wel even vanuit... Anders ging hij mij wel gewaarschuwd hebben of geweigerd hebben dit te doen.
Stromeur schreef: 20 feb 2020, 10:20
Wat de consequenties zijn van het plaatsen van een band op een SP zonder het wettelijk vereiste ECE-R75 keurmerk en er komen brokken van: geen idee.
Ik ook niet, maar dan zou ik denken dat stromer moet kunnen argumenteren dat de schade ontstaan is door mijn gebruik van een verkeerde band. Als mijn batterij of controller of knoppenring etc het zou begeven is dat onmogelijk toe te schrijven aan de banden en verwacht ik ook niet dat stromer daar moeilijk over zou doen. Ze doen eigenlijk in het algemeen nooit moeilijk als ik alles hier op het forum lees. Moeilijker wordt het natuurlijk als de motor of nog erger de velg kapot zou gaan. Dan zouden ze kunnen argumenteren dat de band niet breed genoeg is, de schokken dus harder binnen komen en de schade aan de banden te wijten is. Maar ook dat is eigenlijk flauwe kul, want als ik 40 kg meer zou wegen, zouden die krachten op de pirellis nog vele malen erger zijn dan nu met mijn huidige gewicht op de contis...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En als er een naar ongeluk gebeurt en de ongevallen onderzoek dienst ziet dat jouw banden niet aan de eisen voor jouw SP voldoen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zat ik ook aan te denken ja. Band klapt, volgt een aanrijding met letsel, VOA komt een kijkje nemen...
Een typisch gevalletje: minimale kans dat het gebeurt, met maximale ramp áls het gebeurt.

Ik zou er zelf niet op vertrouwen dat elke FM die consequenties allemaal overziet of dat ze alleen denken "zal allemaal wel loslopen". Reken erop dat als een probleem in de papieren gaat lopen, dat de FM niet thuis geeft. Net als met de sleuven die de giethaartjes van te brede Continental winterbanden in het frame van de ST1 X en ST2-Stromers hebben gesleept. Die banden werden er ook gewoon door de FM opgezet, maar ik heb geen enkel frame vervangen zien worden (wat ook niet eens kan, want Stromer vervangt geen frames).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
cookiesbeer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jun 2019, 21:54
Locatie: Weesp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10657

https://hollandbikeshop.com/fietsbanden ... 8hEALw_wcB

Volgens deze shop zijn ze wel gecertificeerd...?!

Nu alleen nog de juiste maat
ST3 Sport L Black - V-tire - 983 WH :ay
Plaats reactie