Dat ben ik niet helemaal eens met je. Als ik binnen de bebouwde kom op de weg keurig 40-45 km/u fiets en een tegemoetkomende auto kruist mijn weg (omdat hij mijn snelheid verkeerd inschat?), dan heb je niet veel keuze... Kennelijk moet ik daar meer rekening mee houden, dat auto's je snelheid verkeerd inschatten (en dat doe ik ook sinds dit incidentje). En qua bochten: sommige bochten neem ik op de 'gewone e-bike' of op mijn racefiets sneller dan op de ST1. Dan denk ik dat ik best mag stellen dat dat super defensief is.FreddyH schreef: ↑02 sep 2020, 17:14The Swinging Chef schreef: ↑02 sep 2020, 09:00 Inmiddels een paar honderd km op de ST1 ... De eerste noodstops (...) gemaaktKlinkt tegenstrijdig
Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 jul 2020, 15:09
- Locatie: Noord-Holland
- Merk SP: Stromer ST1
ST1
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ofwel: je rijdt super defensief door bochten, maar in de rest van het verkeer kan het nog beter.
Dat je keurig netjes 45 km/h rijdt waar het mag, will nog niet zeggen dat dat ook verstandig is. Als je jezelf in 1 stuk wilt houden moet je gewoon rekening houden met het beperkte inzicht van anderen en met je eigen stop afstand (remweg + reactieafstand). Die stop afstand varieert overigens per keer, door staat van wegdek en hoe helder je op dat moment zelf bent.
Toen ik mijn SP net had moest ik ook behoorlijk vaak noodstops maken, nu bijna nooit meer. Het verschil zit in mijn gedrag, niet in het inzicht van anderen.
Dat je keurig netjes 45 km/h rijdt waar het mag, will nog niet zeggen dat dat ook verstandig is. Als je jezelf in 1 stuk wilt houden moet je gewoon rekening houden met het beperkte inzicht van anderen en met je eigen stop afstand (remweg + reactieafstand). Die stop afstand varieert overigens per keer, door staat van wegdek en hoe helder je op dat moment zelf bent.
Toen ik mijn SP net had moest ik ook behoorlijk vaak noodstops maken, nu bijna nooit meer. Het verschil zit in mijn gedrag, niet in het inzicht van anderen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Niet alle variabelen zijn gelijk:Golvas schreef: ↑02 sep 2020, 18:05Die zogenaamd betere lekbestendigheid van de VEE winterbanden blijkt alvast niet uit Het Grote Lekke Band Overzicht :The Swinging Chef schreef: ↑02 sep 2020, 09:00 Die zouden onder alle omstandigheden meer grip hebben (en beter lekbestendig zijn) dan de standaard banden.
- de VEE zomerband : 2 lekken op 5950 km geregistreerd (lees : gemiddeld 1 lek alle kleine 3000 km)
- de VEE winterband : 12 lekken (!) op 14400 km geregistreerd (lees : gemiddeld 1 lek alle 1200 km)
VEE winterband wordt denk ik relatief vaak gebruikt door hardcore stromeraars die door weer en wind blijven rijden en in de winter heb je meer nat wegdek (=vaker lek doordat er makkelijker dingen aan de band blijven plakken) en ligt er meer zooi op de weg.
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 jul 2020, 15:09
- Locatie: Noord-Holland
- Merk SP: Stromer ST1
Fietsen op een SP vereist inderdaad meer dan bij andere vervoersmiddelen aanpassing van het eigen gedrag om fouten van anderen tijdig en veilig te kunnen corrigeren. Dat moet je als gebruiker van een SP ook kunnen vaststellen en daarvan leren (door zelf km's te maken). Een dergelijke situatie zou mij in principe dus niet meer mogen overkomen, net zoals het u niet zo vaak meer overkomt.
ST1
heb vandaag op mijn ST1 de orginele banden vervangen door de Continental contact plus city's.
Opnieuw werd ik geconfronteerd met hoe moeilijk het was om enerzijds de orginele banden te demonteren (lees: het naar binnen duwen naar het middelste - dieper gelegen gedeelte - van de velg), en nadien het opleggen van de nieuwe band.
Het laatste stukje van de band over de rand van de velg duwen was absurd moeilijk. Onmogelijk zonder bandenlifters...
Ben er een paar uur aan bezig geweest. Mijn duimen zijn geradbraakt...
Ik hou mijn hart vast wanneer ik onderweg ooit eens zou lek rijden...
Ik heb in mijn leven al veel banden probleemloos gewisseld op gewone stadsfietsen e.d. Maar wat ik met mijn Stromer ervaar met deze 27,5" banden heb ik nog nooit meegemaakt.
Opnieuw werd ik geconfronteerd met hoe moeilijk het was om enerzijds de orginele banden te demonteren (lees: het naar binnen duwen naar het middelste - dieper gelegen gedeelte - van de velg), en nadien het opleggen van de nieuwe band.
Het laatste stukje van de band over de rand van de velg duwen was absurd moeilijk. Onmogelijk zonder bandenlifters...
Ben er een paar uur aan bezig geweest. Mijn duimen zijn geradbraakt...
Ik hou mijn hart vast wanneer ik onderweg ooit eens zou lek rijden...
Ik heb in mijn leven al veel banden probleemloos gewisseld op gewone stadsfietsen e.d. Maar wat ik met mijn Stromer ervaar met deze 27,5" banden heb ik nog nooit meegemaakt.
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22829
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is alleen lastig bij de Stromers met 27,5" wielen. Jouw ST1 X heeft 26" wielen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Is de combinatie
Vee-Tyre met een "Joe's no flat" binnenband (https://www.mantel.com/joe-s-no-flats-b ... lf-sealing) al geprobeerd??
Resultaten??
Vee-Tyre met een "Joe's no flat" binnenband (https://www.mantel.com/joe-s-no-flats-b ... lf-sealing) al geprobeerd??
Resultaten??
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het is een kwestie van techniek. Ook bij omleggen moet je de band in het midden van de velg drukken tegenover het Ventiel en van daaruit naar het ventiel werken.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv