Ketting onderhoud, wat doen jullie?
Geplaatst: 15 aug 2017, 16:58
Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, modder en stof zijn erg schadelijk voor je ketting, tandwiel en cassette. Door de schurende werking zullen ze vlug slijten.
De vraag die ik heb: onderhouden jullie je ketting en welk middeltje gebruiken jullie om je ketting in conditie te houden?
Omdat ik nauwelijks off-road fiets, valt het wel mee met de hoeveelheid zand en vuil die ik met mijn ketting vang. Ik gebruik mijn park tool ketting reiniger haast nooit meer. Bij mij blijft kettingonderhoud beperkt tot het periodiek afvegen van de ketting met een schone doek (zeker na een fietstochtje door de regen) en het opnieuw invetten met een smeermiddeltje.
Voor dat laatste gebruik ik al enkele jaren Boeshield T-9. Na wat experimenteren met verschillende middeltjes ben ik aan dit middel gekomen via positieve ervaringen van andere fietsers in de mountainbike- en racefietswereld. Boeshield T-9 blijft goed zitten, gaat corrosie tegen, is waterafstotend en houdt vuil niet vast. Doordat het watervast en vochtwerend is, lost het niet op in regen of modder. Met stromend water verwijder je redelijk eenvoudig zand en vuil, maar niet de Boeshield T-9.
Zo’n 40 jaar geleden was werelds grootste ruimte- en luchtvaart bedrijf, The BOEING Company, op zoek naar een hoogwaardig anticorrosie/smeermiddel dat langdurige blootstelling aan een corrosieve omgeving zou kunnen weerstaan. Onderzoek door Boeing wees uit dat geen van de op dat moment beschikbare Teflon, siliconen of synthetische sprays voldoende presteerde onder de extreme omstandigheden binnen de luchtvaart. Daarom ontwikkelde men in het eigen aerospace laboratorium een nieuw en beter product onder de naam Boeshield T-9.
De unieke formule van T-9, bestaande uit o.a. oplosmiddelen en wax, is dusdanig samengesteld dat deze diep kan doordringen tot in metaalporiën, daar vocht te scheiden van metaal en bestaande corrosie kan stoppen. Bovendien laat T-9 een heldere waxachtige filmlaag achter die watervaste smering geeft en maandenlange corrosiebescherming biedt.
Boeshield T-9 moet je dun aanbrengen op de ketting, vervolgens de ketting een paar uurtjes laten rusten (ik laat het en nachtje met rust) om tot slot met een doek het overtollige materiaal te verwijderen (dit laatste doe ik zelf nauwelijk).
De vraag die ik heb: onderhouden jullie je ketting en welk middeltje gebruiken jullie om je ketting in conditie te houden?
Omdat ik nauwelijks off-road fiets, valt het wel mee met de hoeveelheid zand en vuil die ik met mijn ketting vang. Ik gebruik mijn park tool ketting reiniger haast nooit meer. Bij mij blijft kettingonderhoud beperkt tot het periodiek afvegen van de ketting met een schone doek (zeker na een fietstochtje door de regen) en het opnieuw invetten met een smeermiddeltje.
Voor dat laatste gebruik ik al enkele jaren Boeshield T-9. Na wat experimenteren met verschillende middeltjes ben ik aan dit middel gekomen via positieve ervaringen van andere fietsers in de mountainbike- en racefietswereld. Boeshield T-9 blijft goed zitten, gaat corrosie tegen, is waterafstotend en houdt vuil niet vast. Doordat het watervast en vochtwerend is, lost het niet op in regen of modder. Met stromend water verwijder je redelijk eenvoudig zand en vuil, maar niet de Boeshield T-9.
Zo’n 40 jaar geleden was werelds grootste ruimte- en luchtvaart bedrijf, The BOEING Company, op zoek naar een hoogwaardig anticorrosie/smeermiddel dat langdurige blootstelling aan een corrosieve omgeving zou kunnen weerstaan. Onderzoek door Boeing wees uit dat geen van de op dat moment beschikbare Teflon, siliconen of synthetische sprays voldoende presteerde onder de extreme omstandigheden binnen de luchtvaart. Daarom ontwikkelde men in het eigen aerospace laboratorium een nieuw en beter product onder de naam Boeshield T-9.
De unieke formule van T-9, bestaande uit o.a. oplosmiddelen en wax, is dusdanig samengesteld dat deze diep kan doordringen tot in metaalporiën, daar vocht te scheiden van metaal en bestaande corrosie kan stoppen. Bovendien laat T-9 een heldere waxachtige filmlaag achter die watervaste smering geeft en maandenlange corrosiebescherming biedt.
Boeshield T-9 moet je dun aanbrengen op de ketting, vervolgens de ketting een paar uurtjes laten rusten (ik laat het en nachtje met rust) om tot slot met een doek het overtollige materiaal te verwijderen (dit laatste doe ik zelf nauwelijk).