Ketting onderhoud, wat doen jullie?

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 14 mar 2019, 21:33 Nee, als je druppeltjes smering op de rollers druppelt pak je al het bovenstaande in 1x mee.
Zo doe ik et al jaren, ook bij de ploegen (voorheen Koga en nu Alecto Cycling bij Koga Shimano Dura Ace en Alecto KMC alleen hier rolletjes druppelen met dunne naaimachine olie na elke koers met afwas sopje de drivetrain met droge lap en lucht. Kettingen gaan 2000 km mee maar er gebeurt wel wat he..........als er wat overslaat of ratelt heb je oorlog komt bij dat er soms "neutrale" wielen met andere cassettes gestoken worden bij lek rijden en de mechanieker heeft het altijd gedaan :cool2: Op de stromer kettingrolletjes gaat cardanolie 1:1 vermeld met Hydro olie na paar uur of nachtje vloeien de overtollige olie eraf met poetsdoek en doorrrr :dwarf:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

iemand die z'on kettingreiniger bakje gebruikt die je om de ketting heen clipst en vult met ontvetter en daarna zeep.
Aanschaf waard of gadget??
En dewelke is dan de aankoop waard indien aangeraden.
De ketting eraf halen en reinigen is hier reeds al beschreven,dus gelieve een antwoord op de vraag over de kettingreiniger zelf
Bedankt
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Heb ik wel Lotte maar geeft een hoop troep. Je tekening gaat er doorheen maar zit vol ontvetter dat overal rondslingert. Geeft een rommel. Ik wissel dus liever.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

3 jaar geleden eentje gekocht in de decathlon. Doet wat het moet, nl. de ketting reinigen. Toestel rond de ketting aanbrengen, beetje ontvetter indoen en draaien met de ketting. Nadien met een doek de ketting afdrogen en klaar is kees. Werkt nog steeds na 3 jaar en ketting wordt tweewekelijks gereinigd en ingevet.
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Hier ook hetzelfde verhaal. Die dingen werken prima. Echter lees ik nu dat kmc voorschrijft die dingen juist niet te gebruiken...

Ik denk dat ik bij de volgde ketting eens gewoon met een doek en nadien oliën ga proberen zoals kmc het voorschrijft. Gewoon om eens te zien of het er veel toe doet...
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Lotte, ik gebruik dat bakje voor Mn stromer maar ook voor de racefiets. :cool2: en dar ben ik tevreden over

Als je dit bij aliexpres koop scheelt dat nog wat knaken :d3:
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Richvergunst schreef: 22 mar 2019, 20:14 Lotte, ik gebruik dat bakje voor Mn stromer maar ook voor de racefiets. :cool2: en dar ben ik tevreden over

Als je dit bij aliexpres koop scheelt dat nog wat knaken :d3:
En koop je dan eender welk merk ?of zijn hierin ook verschillen?Ik vind op het net met drie rollen,en met vier rollen.
In een filmpje giet iemand er gewoon petroleum in om te kuisen,daarna een sopje,daarna water,daarna laten drogen of droogblazen en daarna invetten .
Ik ben geneigd om me hieraan wel eens te wagen,en me z'on ding aan te kopen.
ST3 cool White
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

heintjep schreef: 22 mar 2019, 20:11 Hier ook hetzelfde verhaal. Die dingen werken prima. Echter lees ik nu dat kmc voorschrijft die dingen juist niet te gebruiken...

Ik denk dat ik bij de volgde ketting eens gewoon met een doek en nadien oliën ga proberen zoals kmc het voorschrijft. Gewoon om eens te zien of het er veel toe doet...
Ik ben nog niet zo lang in het bezit van mijn stromer en vind nu al dat de ketting vol met troep hangt.Even afvegen zit er niet in,want wat een plakspul die standaard ingevette ketting,denk niet dat dit zo hoort.De ketting kleeft al vol met zandkorrels.(neen niet aan zee geweest in het zand,gewoon van op de weg te rijden)
ST3 cool White
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lotte schreef: 22 mar 2019, 19:15 iemand die z'on kettingreiniger bakje gebruikt die je om de ketting heen clipst en vult met ontvetter en daarna zeep.
Aanschaf waard of gadget??
En dewelke is dan de aankoop waard indien aangeraden.
De ketting eraf halen en reinigen is hier reeds al beschreven,dus gelieve een antwoord op de vraag over de kettingreiniger zelf
Bedankt
ik heb er eentje van Park Tool en ben er heel tevreden over. Gebruikte het eerst icm met ontvetter van Mucoff en nu die van Cyclon Bionet, en die bevalt mij beter. Tijdens het ronddraaien druppelt er wel wat spul uit en dan doe ik er een bakje onder leggen, werkt prima.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lotte schreef: 22 mar 2019, 22:54
heintjep schreef: 22 mar 2019, 20:11 Hier ook hetzelfde verhaal. Die dingen werken prima. Echter lees ik nu dat kmc voorschrijft die dingen juist niet te gebruiken...

Ik denk dat ik bij de volgde ketting eens gewoon met een doek en nadien oliën ga proberen zoals kmc het voorschrijft. Gewoon om eens te zien of het er veel toe doet...
Ik ben nog niet zo lang in het bezit van mijn stromer en vind nu al dat de ketting vol met troep hangt.Even afvegen zit er niet in,want wat een plakspul die standaard ingevette ketting,denk niet dat dit zo hoort.De ketting kleeft al vol met zandkorrels.(neen niet aan zee geweest in het zand,gewoon van op de weg te rijden)
Helemaal voorkom je dat natuurlijk niet, maar ik merk dat het soort olie wel héél veel verschil maakt. Ik gebruik op aanraden van andere forumleden Boeshield T-9 en dat houdt de ketting merkbaar langer en beter schoon dan andere merken (mijn FM had er laatste kettingolie van Shimano opgedaan en dat kwam niet in de buurt van T-9).
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie