Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

philipbo schreef: 11 okt 2017, 10:50ik ben wel nieuwsgierig naar Tony Mb's slijtage statistieken.
Wel bij ongeveer 3700Km dus een lekke achterband. Het wiel moet er dus uit en heel het zaakje maar eens goed schoon gemaakt. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ketting te vervangen. De tandwielen zien er dus zo uit...
IMG_5952.JPG
IMG_5952.JPG (1.45 MiB) 5743 keer bekeken
Onregelmatige slijtage van de tanden... achter ziet het er ongeveer het zelfde uit.
Bij een eerste testrit met de nieuwe ketting geconstateerd dat de ketting overslaat in het kleinste verzet. Ik heb dan een extra schakel weggenomen maar het blijft. Op de originele ketting vind ik geen missing link, die nieuwe heeft dit wel...
philipbo schreef: 11 okt 2017, 10:50 Probleem van doorslaande ketting is nagenoeg weg, na 100 km rijden met steeds minder vaak doorslaan. Het ligt inderdaad waarschijnlijk aan de link-schakel, die een iets andere inkeping (of hoe heet dat) heeft dan de andere schakels, en dus even moest inslijten op het kleinste tandwiel.
Is jou probleem van doorslaan nu helemaal weg philipbo?
De missing link schakel kan je toch meermaals in en uit elkaar halen hoop ik?
Ik ga er morgen toch mee naar het werk fietsen, kijken wat er gebeurt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Mijn doorslaande ketting is verleden tijd, na ongeveer 150km fietsen kwam het niet meer voor. Ik vind de tandjes op TonyMb's voorblad er behoorlijk gehavend uitzien, vooral de onregelmatigheid van de slijtage vind ik opvallend. Deze foto pleit m.i. toch voor het wat regelmatiger onderhouden van de ketting dan TonyMb's schema.

En ja, de link is meerdere malen los- en vast te maken, persoonlijk vind ik het het gemakkelijkst om dit met een stuk staalkabel (oude remkabel) te doen, met handschoenen aan of met twee tangen kan je kabel zodanig aantrekken dat de link loskomt.
Gebruikersavatar
Tukker
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2017, 22:43
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15500

Tony Mb schreef: 05 nov 2017, 19:52 Onregelmatige slijtage van de tanden... achter ziet het er ongeveer het zelfde uit.
De onregelmatige hoogte van de tanden op het grote kettingblad is niet (volledig) het gevolg van slijtage maar zo ontworpen om het schakelen te vergemakkelijken (zie ook het verband met de gemonteerde pinnetjes die de ketting helpen op te tillen aan de binnenzijde van het grote blad). Nieuwe kettingbladen hebben dit hoogteverschil tussen de tanden ook. Zelfs de tanden op een moderne cassette (achter) hebben allerlei verschillende hoogten en vormen voor het sneller en stiller schakelen. Ik zie nog niet duidelijk het ontstaan van haaientanden op het grote kettingblad die wijzen op bovenmatige slijtage.

Doorslaan van de nieuwe ketting wordt waarschijnlijk veroorzaakt door slijtage van de kleinste kransjes achter (i.c.m. de nieuwe ketting). Die slijten ook het hardst omdat de kracht van de ketting daar over minder tanden wordt verdeeld.
Stromer ST2 - 983 Wh - 22 Inch - Wit - Bodyfloat - Spurcycle - Ergotec M-88 - sinds september 2017 en... Wow.....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is ook wel handig dat de tanden van de voorste tandwielen zwart zijn. De werkelijke slijtage zie je precies daar waar de zwarte lak eraf is, en dat valt inderdaad reuze mee. (Volgens mij voornamelijk lak verdwenen en nog geen metaal.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Vandaag met de fiets naar het werk gereden. Dit gaat wel super smooth, zalig het geluidje van een nieuw ketting :cool2:
Het slijtage patroon valt dus nog mee volgens jullie.
Het verspringen is enkel op het kleinste kransje als je er kracht op zet, dus niet als je de snelheid aanhoud. Ga het nog even zo laten, misschien verdwijnt het ook wel op mysterieuze wijze :roll:. Maar wat regelmatiger onderhoud van de ketting zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Die missing link duw ik gewoon zo open :shock: (nu ook weer niet gewoon... wel wat frullen hoor)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Met de 3.700 km zal de achterste tanwielkrans wel bijna versleten zijn, bij mijn vorige Stromer (ST2) heb ik bij 3.400 km mijn cassette vervangen vanwege overslaan/doorslaan van de ketting, als je nu alleen de ketting vervangt vindt ik persoonlijk zonde, deze slijt nu onevenredig in op je waarschijnlijk versleten tandwiel achter.

Kan dit niet voor zeker zeggen zonder goede foto van achter, maar voor lijkt bijna niet ingesleten, net zoals STromeur aangaf, normale slijtage, enkel verf en geen ijzer, ik zou zeggen, cassette vervangen, kost pakweg 40 euro en is goed zelf te doen.! :cool2:
+ST2S and n-joying it to the max...
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben en het zal altijd wel beter zijn om ook de cassette te vervangen.
Maar voorlopig gaat het nog goed en doorslaan lijkt te verminderen (wishful thinking...) Moest het verergeren dan weet ik wat te doen.
Hoe zit die cassette vast gemaakt? daar heb ik niet op gelet toen het wiel er uit was.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Fastedde schreef: 07 nov 2017, 17:03 IK zou zeggen, cassette vervangen, kost pakweg 40 euro en is goed zelf te doen.! :cool2:
Of alleen de kleine tandwielen die je versleten zijn.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Vandaag wat geinvesteerd in betere schoonmaakspullen,
ontvetter van blue morgen, syn lube voor nat weer en een kettingreiniger van BBB op aanraden van m'n FM,
resultaat: een wereld van verschil! Eigenlijk de eerste keer echt echt proper gekregen (na zo'n 4500km).
Dat machientje doet z'n werk echt super, ontvetter erin, ronddraaien en super proper resultaat!

Blij met m'n aankopen, nu de komende dagen toch maar wat modder proberen ontwijken ...
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ik gebruik produkten van ABCON http://abcon-benelux.be/abcon.html
Vooral de kettingreiniger werkt perfect.
Sinds enkele weken overgeschakeld van olie voor droge dagen naar smeermiddel voor de natte dagen.
Ik merk toch dat het best is om na 100~150km, 2~3 dagen opnieuw te kuisen en te smeren, zeker met alle slijk en vuiligheid op de baan. (ik heb selfmade spatlap :D )
Ketting heeft bijna 5000km
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Plaats reactie