Ketting onderhoud, wat doen jullie?

philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik heb gisteren mn ketting na 3200km vervangen, deze was 75% versleten, maar gaf eigenlijk geen merkbare problemen.
Door een foutje met de kettingpons (schakel krom geduwd)heb ik mijn nieuwe ketting 3 schakels korter moeten maken, wat mij niet zo'n probleem leek omdat ik altijd het grote voorblad en eigenlijk alleen de kleinste 4 a 5 kransen van de cassette gebruik. Maar: nu slaat de ketting bij gebruik van de kleinste krans af en toe door. De grotere kransen niet.
Mijn vraag nu: ligt dat toch aan de verkorting van de ketting, of waren de oude ketting en de cassette zo goed op elkaar ingesleten dat de ketting niet oversloeg (ofwel: waarom slaat mijn nieuwe ketting nu over, als u begrijpt wat ik bedoel)
Ik had verwacht dat de nieuwe ketting , ook al zou de cassette al aan het slijten zijn, beter aan zou grijpen dan de oude. Zou het ook nog de derailleur kunnen zijn?

Tevens volg ik binnenkort met wat foto''s van mijn stuurverhoging met de ergotec stuurpen (https://tinyurl.com/y9tpnbkq), ik heb nu de bijna perfecte stromer opoe-uitvoering, tegen rug-, pols en nekklachten. voordat ik commentaar krijg op het commentaar dat ik heb op door RDW toegestane modificaties: deze pen is zgn categorie 6 (heavy use) en ik kon me niet bedenken waarom dit niet zou mogen, behalve verlies van stromer-garantie.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Welk soort/merk ketting kopen jullie? Hoeveel schakels is er minimaal/maximaal nodig?

Wat is beter een sluitschakel of steeds een nieuw asje (of hoe dat ook heet) plaatsen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Standaard zitten er 120 schakels op. Ik ben terug gegaan naar 114. Kan net..Aangezien ik van 42 naar 28 tandwiel terug ben gegaan. 116 is ideaal denk ik.
Ik gebruik een quick link. Gaat prima
Tangetje bij kopen

https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... combi-deal

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Dank je Anne Wim.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

philipbo schreef: 06 okt 2017, 17:58 Door een foutje met de kettingpons (schakel krom ger. De grotere kransen niet.
Mijn vraag nu: ligt dat toch aan de verkorting van de ketting, of waren de oude ketting en de cassette zo goed op elkaar ingesleten dat de ketting niet oversloeg (ofwel: waarom slaat mijn nieuwe ketting nu over, als u begrijpt wat ik bedoel)
Ik had verwacht dat de nieuwe ketting , ook al zou de cassette al aan het slijten zijn, beter aan zou grijpen dan de oude. Zou het ook nog de derailleur kunnen zijn?
Kortere ketting is denk ik niet het probleem. Afwijkende afstand tussen 2schakels wel: Ik had aflopende en overspringende ketting toen mn quick link niet helemaal goed zat. 1 ruk aan de link....alles voorbij. Jij gebruikt de borgpen? Probeer es een link..
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Probleem is mijne inziens dat de cassette al teveel is ingesleten. Oplossing nieuwe cassette en twee kettingen. Verleng je de levensduur van ketting en cassette mee. Wisselen om de 250km ongeveer.
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb er nog zo goed als niks aan gedaan de afgelopen 3000Km. De fiets 2x gewassen en daarbij de ketting met een sponsje afgewassen en daarna de ketting ingespoten met "een" kettingolie. Af en toe een beetje bijspuiten als ik de ketting begin te horen. Benieuwt hoelang ze gaat meegaan met deze stiefmoederlijke behandeling.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Probleem van doorslaande ketting is nagenoeg weg, na 100 km rijden met steeds minder vaak doorslaan. Het ligt inderdaad waarschijnlijk aan de link-schakel, die een iets andere inkeping (of hoe heet dat) heeft dan de andere schakels, en dus even moest inslijten op het kleinste tandwiel.
ik ben wel nieuwsgierig naar Tony Mb's slijtage statistieken.
OVLstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2017, 01:29

Heeft iemand ervaring met UFO Drip als "smeer"middel voor ketting. Zie link http://www.ceramicspeed.com/sport/news/ ... n-coating/

Zou beschermende laag/coating over ketting aanbrengen om zo ketting frictie significant te reduceren (claim van 3W winst op niet-elektrische fiets) en levensduur verlengen. Erg duur (75€ per flesje :ai ), vandaar nieuwsgierig of iemand hier al ervaring mee heeft? Iemand ervaring mee op de Stromer? (Ze verkopen trouwens ook voorbehandelde kettingen)
Newbie sinds okt17. Nu eerst op ST2/bodyfloat+Ortlieb back Roller.
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Geen ervaring ermee, maar lijkt te mooi om waar te zijn.....
+ST2S and n-joying it to the max...
Plaats reactie