Ik werk met een Muc-Off X-3 Dirty Chain Machine (alle 500 km), tot op heden probleemloos.
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
- Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie
Hey,
En waar koop je z'on ding??en waar de bijhorende ontvetter?
En wat gebruik je om opnieuw in te vetten?
Kan reeds een week niet rijden wegens voet operatie,maar volgende week ga ik wel proberen.
ST3 cool White
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Onder andere hier:
https://www.futurumshop.nl/parktool-cm- ... iger.phtml
Of hier:
https://www.rijwielcentrale.nl/gereedsc ... niger-tool
Laten drogen en elke schakel indruppelen met bv Boeshield T-9.
Groet Mark
https://www.futurumshop.nl/parktool-cm- ... iger.phtml
Of hier:
https://www.rijwielcentrale.nl/gereedsc ... niger-tool
Laten drogen en elke schakel indruppelen met bv Boeshield T-9.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Online gekocht bij Mantel.com :
- https://www.mantel.com/be/muc-off-x3-di ... in-machine
Boeshield T-9, ook bij Mantel.com besteld : https://www.mantel.com/be/boeshield-t-9
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik hanteer een vrij orthodoxe manier van ketting onderhoud. Hetzelfde als bij mijn motorfietsen.
Schoonmaken ketting met een handdoek (Action in 4-en gegeknipt) met daarop een scheut diesel. Ik wrijf dwars op de schakels meteen het vuil aan de buitenkant eraf. Met een dunnere doek en wat diesel erop veeg ik de kettingwielen en andere draaiende delen schoon. Ontvetten van de ketting gaat voor mij tegen alle logica in. Water en ontvetter komen op plekken waar olie en vet horen zitten. Water en ontvetter smeren niet. Met de compressor droogspuiten: je spuit de ketting uitwendig wel droog maar nooit helemaal tussen de draaiende delen. Ik ga ervan uit dat je wel het resterende vuil dat nog tussen de schakels en rollen zit daar juist met kracht tussen spuit. Daar wil je juist niet hebben!
Als de zaak voldoende schoon is spuit ik de ketting in met Brunox ketting spray (bus 400ml). Omdat het met een slangetje altijd een bende wordt heb ik een Grease Ninja gekocht voor de motor en de fiets. Daarmee spuit ik de kettingspray alleen op de ketting van boven naar beneden. Met een stuk verenstaal zit de greaseninja aan de grote 400 ml spuitbus vast en heb ik er controle over. Ik heb de buitenkant van de sluitschakel rood geschilderd zodat ik precies zie wanneer de ketting helemaal voorbij is gekomen. Daarna een tijdje loos ronddraaien om de spray tussen de ketting te verspreiden. Afsluitend met een schoon deel van de dieselhanddoek de ketting schoon vegen.
Indien noodzakelijk neem ik voor smeren onderweg een klein navulbaar 56mm spuitbusje MOTOREX CHAINLUBE ROAD STRONG MINI mee
Ik smeer elke 150 km één kettingomwenteling. Omdat er elke keer nieuw smeermiddel en verdampend oplosmiddel tussen de ketting komt, komt de rommel vanzelf naar buiten.
Houd ‘m vet!
Schoonmaken ketting met een handdoek (Action in 4-en gegeknipt) met daarop een scheut diesel. Ik wrijf dwars op de schakels meteen het vuil aan de buitenkant eraf. Met een dunnere doek en wat diesel erop veeg ik de kettingwielen en andere draaiende delen schoon. Ontvetten van de ketting gaat voor mij tegen alle logica in. Water en ontvetter komen op plekken waar olie en vet horen zitten. Water en ontvetter smeren niet. Met de compressor droogspuiten: je spuit de ketting uitwendig wel droog maar nooit helemaal tussen de draaiende delen. Ik ga ervan uit dat je wel het resterende vuil dat nog tussen de schakels en rollen zit daar juist met kracht tussen spuit. Daar wil je juist niet hebben!
Als de zaak voldoende schoon is spuit ik de ketting in met Brunox ketting spray (bus 400ml). Omdat het met een slangetje altijd een bende wordt heb ik een Grease Ninja gekocht voor de motor en de fiets. Daarmee spuit ik de kettingspray alleen op de ketting van boven naar beneden. Met een stuk verenstaal zit de greaseninja aan de grote 400 ml spuitbus vast en heb ik er controle over. Ik heb de buitenkant van de sluitschakel rood geschilderd zodat ik precies zie wanneer de ketting helemaal voorbij is gekomen. Daarna een tijdje loos ronddraaien om de spray tussen de ketting te verspreiden. Afsluitend met een schoon deel van de dieselhanddoek de ketting schoon vegen.
Indien noodzakelijk neem ik voor smeren onderweg een klein navulbaar 56mm spuitbusje MOTOREX CHAINLUBE ROAD STRONG MINI mee
Ik smeer elke 150 km één kettingomwenteling. Omdat er elke keer nieuw smeermiddel en verdampend oplosmiddel tussen de ketting komt, komt de rommel vanzelf naar buiten.
Houd ‘m vet!
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Het enige wat ik ervan vind, dat je de kosten/baten in 't oog moet houden, als je meer aan onderhoudsproducten op gebruikt, dan 'n nieuwe ketting kost..je beter de chain kan vervangen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Wat kost een ketting voor een Stromer? Heb een ST2. Overigens spuit ik met plantenspuit ontvetter (spuit dan met doekje erachter) alles goed in. Laat daarna ketting door natte doekje lopen. Vervolgens langs oude autoborstel. Afspoelen tuinslang (spray), laten drogen en weer invetten, als nieuw, kosten minimaal.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Standaardkwaliteit : rond de € 25.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Tja, over de te investeren vrijetijds uren, laten we nog in 't midden. Meestal dien je ook de tandwielen mee te vervangen, dan wordt het natuurlijk een ander kosten verhaal.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.