Gisteren na 20k heb ik e complete drivetrain vervangen. Voortandwiel, derailleurwieltjes, kettingwielen van de cassette en de ketting. En omdat het achterwiel er toch uit was ook de zomerbanden gemonteerd.
- voortandwiel, cassettetandwielen en derailleurwieltjes
- IMG_0571.JPG (1.97 MiB) 2476 keer bekeken
De vervangen onderdelen
.
.
- kettingwielen
- IMG_0567.JPG (2.11 MiB) 2476 keer bekeken
De holtes waar de ketting in loopt zijn toch wel flink uitgesleten
.
.
- Voortandwiel
- IMG_0570.JPG (1.56 MiB) 2476 keer bekeken
Als je goed kijkt zie dat het versleten tandwiel bovenop bij elke tand is uitgesleten
.
.
- Derailleurwieltjes-1
- IMG_0554.JPG (1.62 MiB) 2476 keer bekeken
- Derailleurwieltjes-2
- IMG_0553.JPG (1.57 MiB) 2476 keer bekeken
De derailleurwieltjes ook preventief vervangen. Rechts op de foto's de nieuwe. Van het vele schakelen worden ze dunner. Ik sluit gewoon uit dat ik onderweg storing krijg door kapot gaan van zo'n eenvoudig te vervangen onderdeel.
.
.
- De nieuwe kettingwielen op de cassette
- IMG_0556.JPG (2.06 MiB) 2476 keer bekeken
Ziet er weer fris uit.
.
.
- 4 ketingen
- IMG_0593.JPG (2.36 MiB) 2476 keer bekeken
elke ketting heeft 5000 km gedraaid. Uiterst Links 2 Wipperman Connex SE met gelijkmatige slijtage, Uiterst rechts de af fabriek gemonteerde KMC X11, 2e van rechts KMC e11.
.
Alleen kijkend naar de slijtage op de draaipunten heeft de originele KMC X11 de beste staat van dienst omdat die het kortst is. De KMC e11, zelfs speciaal voor ebikes met middenmotor, komt het slechts eruit. De 2 Wipperman Connex SE gaan gelijk op en zitten heel dicht i de buurt van de X11. De aanmerkelijk hogere prijs van de Wipperman Connex kettingen zijn het m.i. niet waard.
Ik ga weer rijden met de KMC X11 met 118 schakels, die zijn scherp geprijsd en doen het goed.