Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 15 mei 2019, 20:48 Normaal gesproken kun je het voortandwiel ook wel vervangen bij zo'n 6.000 km.
Mee eens. Als je 2 kettingen van elk 3000 km hebt is dat "oude" voorblad en cassette niet echt gezond voor een nieuwe ketting.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Gisteren de fiets in zijn zomerkleed gestoken; Andere ketting nieuwe remblokken achteraan en de conti's erop voor de zomer. Ben er toch een kleine halve dag mee in de weer geweest, moest nog wat gepoetst worden ook :mrgreen: .Bij het poetsen viel het me op dat de verf van de motor begint af te brokkelen . Aan de rand twee plekjes en bij nader toezien zie je de bloemkoolvorming van de verf op bepaalde plaatsen.... :ay Fantastisch toch !!Gelukkig ben ik een doorrijder die veel kilometers maakt en zo de garantie kan gebruiken maar zoals eerder reeds vertelt wat bij weinig kilometers na 2jaar...Dan komen deze problemen veel later aan de oppervlakte en is er geen tussenkomst meer.Ben van plan het te melden maar zal het vervangen toch nog even uitstellen anders zit ik zonder vervoer en een vervangfiets zie ik niet gebeuren bij mijn Fm.... . Het blijft een aardige fiets om mee te rijden maar de kwaliteit (lees duurzaamheid) is toch onvoldoende . Dit moet toch keren of het gaat Stromer klanten kosten. Ook al ben je gul met garantie ....garantie blijft niet duren en dan wordt het een dure boel.Heb al even met de idee zitten spelen om een bestandje te maken (Jeroen DG )met de problemen per type ....zou wel wat opleveren denk ik :D
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch komt dat met die afbladderende verf bij de motor niet heel vaak voor, ook niet onder de kilometervreters. Een paar jaar terug was dit wel een structureel probleem bij een ST1-serie, maar op de modellen erna lees ik er nog maar weinig over. Ik zag laatst wel een ST2 op MP staan waarbij de verf van de motor afgebladderd was, maar die bike zag er sowieso uit alsof hij in al die jaren nog nooit was schoongemaakt.

Dus als de verf van een motor nu los laat, dan vraag ik mij toch af onder welke omstandigheid dit begint te gebeuren. Er is geen duidelijke "batch" Stromers aan te wijzen waarmee dit aan de hand is. (Wat je b.v. wel ziet bij de laders waarvan de één na de ander begint te rammelen en daarna de geest geeft.) Mee doorgereden in de pekel misschien?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Stromeur schreef: 22 mei 2019, 21:02 Toch komt dat met die afbladderende verf bij de motor niet heel vaak voor, ook niet onder de kilometervreters. Een paar jaar terug was dit wel een structureel probleem bij een ST1-serie, maar op de modellen erna lees ik er nog maar weinig over. Ik zag laatst wel een ST2 op MP staan waarbij de verf van de motor afgebladderd was, maar die bike zag er sowieso uit alsof hij in al die jaren nog nooit was schoongemaakt.

Dus als de verf van een motor nu los laat, dan vraag ik mij toch af onder welke omstandigheid dit begint te gebeuren. Er is geen duidelijke "batch" Stromers aan te wijzen waarmee dit aan de hand is. (Wat je b.v. wel ziet bij de laders waarvan de één na de ander begint te rammelen en daarna de geest geeft.) Mee doorgereden in de pekel misschien?
Natuurlijk heb ik er in de winter mee gereden anders kocht ik hem niet voor ww..... Ik onderhoud mijn spullen wel degelijk (kuisen en afspoelen na een pekelrit horen daar bij. )Als ik het goed bekijk zit er een probleem bij de onderlaag op het aluminium, of ander materiaal. De bloemkoolvorming is aanwezig midden in de motor, dus de aanhechting lost onder bepaalde omstandigheden (vocht ,zout ,....) Bij BMW motoren had ik dit ook daar was de verflaag gewoon aangebracht op het aluminium en dat was een foute boel....iedereen die wat doorreed kreeg er last van, dit is toen opgelost door een nieuwe reeks met betere grondlagen....We zien wel,.... maar ik word steeds meer kritisch wat betreft de kwaliteit...roestige bouten heb ik hier ook zien voorbij komen en zijn ook mijn deel....op plaatsen waar er geen pekel komt(misschien heb ik pech ,maar mijn geloof in toeval is wel beperkt; :mrgreen: )
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Roestige bouten is inderdaad een bekend probleem bij Stromers van alle jaargangen, volgens mij wel vooral bij Stromers die veel buiten staan (op de mijne nooit last van gehad, staat overal binnen). Maar dan nog: hoort inderdaad niet. Ik ken één Stromer dealer die verroeste boutjes bij onderhoud meteen kosteloos vervangt door betere. Erg netjes, om deze woeps van Stromer zelf af te vangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Inoxidables is een oplossing voor het rosse gevaar. Kost wat moeite om alles te vervangen maar zou beter af fabriek zo zijn. Uiteindelijk niet de grote meer kost op een fiets als Stromer. Maar per fiets 50 boutjes/moeren/rondellen... das zeker 20€ meerkost... hmm, gaan we niet doen want per 1000 fietsen is dat 20000€ meerkost? Gaat de klant dat wel (willen) betalen...
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Stromeur schreef: 22 mei 2019, 21:02 Toch komt dat met die afbladderende verf bij de motor niet heel vaak voor, ook niet onder de kilometervreters.
Hier in ieder geval ook last van, maar enkel ter plaatse van het logo en de motor benaming... En blijkbaar is het geen witte inkt op een zwarte ondergrond want als ik er met mijn vinger over ga voel ik reliëf. De letters zijn uitgespaard in de zwarte ondergrond. Zo kan er natuurlijk vuil tussen en onder kruipen met als gevolg dat het afbladdert... Zo te zien kleven ze een stencil op het kale metaal waar de zwarte lak dan niet op vasthecht.

IMG_3241.jpeg
IMG_3241.jpeg (590.12 KiB) 2861 keer bekeken
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er zijn er al een aantal vervangen onder garantie.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als dit mijn motor was, dan zou ik ook garantie claimen (zo tegen het einde van de garantietermijn van 2 jaar).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Stromeur schreef: 25 mei 2019, 15:03 (zo tegen het einde van de garantietermijn van 2 jaar).
Zal wss wat vroeger zijn... Er zitten ook een paar scheurtjes in mijn achterste velg, dus dat wordt dan wss een volledig nieuw achterwiel (voor zover dat al niet wordt gedaan met een afbladderende motor). En mijn batterij zit ondertussen op 76% van zijn capaciteit, dus eens de 75% voorbij kan ik wss ook een nieuwe claimen. En dan verkoop ik de fiets :)

Om on topic te blijven: vandaag ook een nieuwe ketting gelegd (3e in 17500 km), de 4 kleinste kransjes vervangen + de 2 pulley wieltjes in de derailleur (1e keer in 17500 km).
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Plaats reactie