Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Aan onze squirt lube gebruikers, is dit spul echt zo een wondermiddel? ik lees hier verhalen op het internet van dat je ketting niet zwart word en dat je ze niet hoeft te ontvetten etc etc. Gewoon de eerste keer zien dat je ketting goed ontvet is en dan 3 lagen aanbrengen, nachtje laten drogen en dan rijden, vervolgens als je merkt dat de boel wat minder loopt gewoon wat bij op doen.

Klopt dit allemaal? Momenteel gebruik ik muc-off wetlube en moet zeggen dat dit spul goed smeert, heb het er nu een maand opzitten en heb hier na 600+ km's nog niets aan moeten doen zelfs niet na de sneeuwdagen waar de ketting volgens mij wel wat te verduren heeft gekregen, alles loopt echter nog als een trein en heb letterlijk nog geen enkel roestig plekje gezien.

Het enige nadeel is dat de olie natuurlijk wel heel het achterwiel en de spaken vol spettert dus proper is het niet, de reden dat ik squirt eens zou willen proberen is omdat de fiets en ketting clean zouden blijven dan maar ik geloof er niet echt in.
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik ga komende week weer een nieuwe ketting opleggen ivm huidige versleten. Dacht ook om eens squirt te gebruiken, maar ik zie ook veel klachten over ketting die herrie gaat maken en klonterige vuilophoping ook op de cassette. Het zou dan een hel zijn om deze weer schoon te krijgen.

Dus ik heb besloten nog maar even bij mijn Muc-Off Ceramic wet/dry lube te blijven...

Ik ben een beetje huiverig voor de negatieve ervaringen met squirt.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Idd vandaar dat ik het ook eens vraag want buiten de smeerboel werken de muc-off producten bij mij wel goed ik had nooit verwacht dat ik na een maand in dit bagger weer nog een gesmeerde ketting zou hebben zonder roestplekken.

Maar ik sta open voor squirt wel eens te proberen als er goede ervaringen naar boven komen, ben ook wel geintresseerd naar foto's van een met squirt behandelde ketting na wat kilometertjes.

PS: In youtube squirt ingeven is ook plezant :bp:
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Zebbernaut schreef: 18 dec 2017, 12:26 PS: In youtube squirt ingeven is ook plezant :bp:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb trouwens nu een KMC X9 EPT ketting besteld (antiroest versie van de X9). Dit vooral voor als ik de dry-lube inde zomer maanden gebruik en toch een bui op m'n dak krijg... De gewone X9 gaat met dry lube snel roesten als je niet snel de ketting droogmaakt.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Een beetje domme vraag wellicht maar domme vragen bestaan niet toch ;p
Ik vind t lastig in de huidige weersomstandigheden de ketting roestvrij te houden, oftewel ik heb last van roest.
Gister na een kleine 100km door de drek heen de fiets afgespoeld, met een doek afgedroogd en boven de verwarming binnenshuis gezet.
Toch weer roest.

Had ik moeten wachten tot alles droog was en dan meteen smeren? Dacht dat nan nachtje vroeg genoegwas....
En nu? Rijd ik het erwelweer af, of moet ik met een staalborstelaan de slag?

Indien iets minder baggerweer;
Meestal wrijf ik de ketting schoon met siliconenspray. Indien nodig nadien smeren.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Random schreef: 19 dec 2017, 09:10 Een beetje domme vraag wellicht maar domme vragen bestaan niet toch ;p
Ik vind t lastig in de huidige weersomstandigheden de ketting roestvrij te houden, oftewel ik heb last van roest.
Gister na een kleine 100km door de drek heen de fiets afgespoeld, met een doek afgedroogd en boven de verwarming binnenshuis gezet.
Toch weer roest.

Had ik moeten wachten tot alles droog was en dan meteen smeren? Dacht dat nan nachtje vroeg genoegwas....
En nu? Rijd ik het erwelweer af, of moet ik met een staalborstelaan de slag?

Indien iets minder baggerweer;
Meestal wrijf ik de ketting schoon met siliconenspray. Indien nodig nadien smeren.
Droog zal wss wel beter zijn ja en zoals hierboven al gezegd mijn muc off wet lube vertoond na een maand!! in dit weer zonder ook maar iets aan te ketting te hebben gedaan nog geen plekje roest en ik heb alle dagen gereden zelfs in de sneeuw.
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Zebbernaut schreef: 19 dec 2017, 09:19 Droog zal wss wel beter zijn ja en zoals hierboven al gezegd mijn muc off wet lube vertoond na een maand!! in dit weer zonder ook maar iets aan te ketting te hebben gedaan nog geen plekje roest en ik heb alle dagen gereden zelfs in de sneeuw.
Ik kan dat bevestigen. Ik heb de ketting ook met Muc-Off gesmeerd. Met de wet lube heb ik nooit last van roestvorming op de ketting. Ook onder de meest slechte weersomstandigheden. Met de dry lube daarentegen wel...
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Mooi, ik heb inmiddels ook wat wetlube. Wel van n ander merk maar zelfde eigenschappen als t goed is.
Cyclon is t merk. Ik had nog n kadobon liggen vandaar.

Wel weer een medewerker/liefhebber die me nadrukkelijk adviseerde om niet met echte ontvetters zoals Dasty/wasbenzine enz te ontvetten. Gewoon een drupje afwasmiddel in warm water is hun advies reeds 50jaar :mrgreen:

De hele boel weer grondig gereinigd, nu binnen aan t drogen, straks op elke schakel een druppie, en dan morgen er weer tegenaan.
Roest blijft overigens nauwelijks zitten tijdens het poetsen. Gelukkig.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Voor wat het waard is: in regen icm met pekel droog ik altijd de ketting en met een oude lap en met wat lampolie wrijf ik hem na. Om vervolgens weer een laagje kettingsmeersel (wat voor merk dan ook) erop te doen. Zo doe ik het op al mijn fietsen, en gaat de ketting lang mee, zonder roesten.
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Faffi
Pro
Pro
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2017, 19:44
Locatie: Kapelle op den Bos

langs de Decathlon geweest om wat spulletjes te halen voor het reinigen van mijn ketting
een ketting cleaner apparaat en een borstel set :cool2:
en het werkt het enige wat ik nog mis is een work stand om de fiets in te hangen dat maakt alles wat gemakkelijker werken
maar die is ook al besteld
Afbeelding
op youtube zij er genoeg filmpjes die uitleggen hoe dit te gebruiken
zelf vind ik de filmpjes van Parktool best wel duidelijk
Plaats reactie