Handvast? Nee hoor: momentsleutel!

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 27 dec 2018, 00:19 Meten is weten ;p
Ik ben al ruim 30 jaar overtuigd maar Daniel1975 is dat blijkbaar nog niet volledig ... komt nog wel ;)
Needspeed schreef: 27 dec 2018, 09:00 FM en Stromers hebben elkaar nodig. Toch! Online is alles te koop voor minder geld, dat is een feit. Maar als je daarna gaat prullen bij de montage, kan het wel eens duurkoop worden. Afijn iedereen maakt zijn keuze hierin.
Ja, op voorwaarde dat die FM capabel is en weet wat ie doet ... dat is helaas niet altijd en overal het geval.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Meten is zeker weten, daarom ligt er hier ook een fijne momentsleutel 2-20Nm. Alle carbon delen op de racer en atb worden daar mee gemonteerd.

Stromeraars en FM hebben elkaar nodig: maar ik ga niet de FM sponsoren voor kleine dingetjes.
Mijn punt was ook niet dat de FM niks mag verdienen, maar dat gratis natuurlijk een dubieus punt is. Zit gewoon in de prijs verrekend. Ik heb letterlijk duizenden euros bespaard door zelf racefietsen op de bouwen. Dat is belangrijk, maar nog veel belangrijker is het hele proces van onderdelen uitzoeken, keuzes maken, goedkoop zoeken, zelf opbouwen. Dat is de lol!!

Volgens mij dwalen we af ;)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

On topic dan.

Gissen is missen :cool2:
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die aanhaalmomenten staan niet voor niks op bijna alle onderdelen van je fiets. De meeste fietsenmakers die ik ken, doen het trouwens in die zin op gevoel, dat ze werken met een "preset" momentsleutel van b.v. 6Nm, en vervolgens uit ervaring/op gevoel dat tikje meer of minder geven als dat nodig is.

Het zwaardere werk gebeurt bij fietsenmakers inderdaad vaak wel op gevoel, maar zoals eerder aangehaald: niet handig bij een Stromer om je achterwiel-as op gevoel aan te draaien, omdat dat consequenties kan hebben voor de correcte werking van je TMM sensor en dus op de belangrijkste feature van je Stromer: het gedrag van de ondersteuning. (En daar zijn genoeg fietsenmakers nat mee gegaan medio dit jaar.)

Iedereen moet vooral doen wat-ie zelf wil, zeker alle (zelfbenoemde) sleuteltalenten. Een deel van die talenten zal het allemaal uitstekend zelf kunnen, en een ander deel van die talenten staat op enig moment vanzelf wel weer op de stoep bij de dealer, omdat er wat verprutst is. En dat is dan weer een mooi leermomentje.

Ik zie in ieder geval niet in waarom ik iets op gevoel zou moeten doen, als het ook in één keer goed en conform spec met een momentsleutel kan. De aanschafprijs van een eenvoudige momentsleutel valt in het niet bij wat een Stromer kost, alles op gevoel willen doen is naar mijn mening vooral een eigenwijze bezuiniging.

En voor de minder ervaren sleutelaars is een momentsleutel sowieso handig/aan te raden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De handleiding die Stromer voorziet voor je fiets biedt op het vlak van aanhaalmomenten een schat aan informatie ... je hebt ze trouwens altijd bij, ze is immers te raadplegen via de app ("mijn rekening" (icoontje rechts onderaan in de app) -> "gebruiksaanwijzing"). :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Stromeur schreef: 27 dec 2018, 16:40 Ik zie in ieder geval niet in waarom ik iets op gevoel zou moeten doen, als het ook in één keer goed en conform spec met een momentsleutel kan. De aanschafprijs van een eenvoudige momentsleutel valt in het niet bij wat een Stromer kost, alles op gevoel willen doen is naar mijn mening vooral een eigenwijze bezuiniging.
Klopt, echter wat al vaker is geschreven op het forum is het feit dat het aanhaalmoment geldt voor nieuw, schoon en soepel materiaal. Dus oudere bouten zullen het aanhaalmoment eerder bereiken en dat kan betekenen dat het toch niet goed vast zit. Dus maak elke bout goed schoon, ook het schroefdraad waar de buit weer in moet, en gebruik een goed smeermiddel.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

En loop desgevallend de schroefdraad na met de geschikte tap / het geschikte draadsnijkussen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Golvas schreef: 28 dec 2018, 19:38 En loop desgevallend de schroefdraad na met de geschikte tap / het geschikte draadsnijkussen.
Graag adviseer ik.
Bij een duur onderdeel kun je het proberen, al ga je snel door de tolerantie van de draad heen. Pas dan een helicoil toe. Bouten en moeren altijd vervangen ipv tappen of snijden.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Die loctite-theorie lijkt me wel wat. Ik ga dat dan ook eens in de praktijk omzetten, gewoon de bout insmeren en aandraaien met mijn momentsleutel? Die is dan meer beschermd tegen oxidatie veronderstel ik? Of zijn er nog meer punten?
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Loctite pas je enkel toe op schroefverbindingen die blijven loskomen (bijvoorbeeld bij een crank) of wanneer de constructeur dat specifiek voorschrijft ... oxidatie voorkomen doe je door het gebruik van een montagepasta.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie