Bandendruk

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Hey

Ik heb sinds twee weken een st2. De big bens werden vervangen door conti's (winter voor, contact plus city achter).
Bij afhaling van de nieuwe fiets vertelde men me dat omwille van ballonbanden 3-3,5 bar voldoende is. De band stond toen redelijk plat, maar ik dacht dat dit normaal was omwille van die ballonbanden. Fietste ook wel redelijk comfortabel (in putjes en over bultjes).

Na twee weken heb ik de druk eens gemeten: tussen de 1 en 1,5 bar! Bij opblazen naar 3 bar wordt de band keihard en dus niet meer dat platte gevoel. Ik veronderstel dat men dus te weinig heeft opgeblazen?
Staan jullie banden allemaal keihard? Wat is de ideale bandendruk (voor zomer en winter)?

misschien zijn die te platte banden ook de reden waarom ik met moeite aan 45 km/u raakte?

groetjes!
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ik vond dit na wat opzoeken:
"De meeste Stromerrijders kiezen voor een vaste voorvork. Sommigen doen daar een verende zadelpen bij, maar in de praktijk komt de meeste vering van de brede banden. Hierdoor raden wijeen bandenspanning van 2,0 tot 2,5 bar aan. Voor minder rolweerstand en meer actieradius kunt u de band ook oppompen tot 4,0 bar, alleen mindert u daarmee ook op grip en comfort."

Kiezen de meesten onder jullie voor 2 tot 2,5 bar of hoger?

Groetjes!
Sven

Volgens de band zelf mag het tot 4.5 bar maar zover gaat een autopomp niet. Dus heb ik ze tot 4bar opgepompt.

Maar ik heb bijna alleen goed asfalt en een geveerde voorvork....
Laatst gewijzigd door Sven op 03 sep 2018, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Max 2.5 bar, 90 kg rijdersgewicht.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

NikolaasArts schreef: 02 sep 2018, 14:39 Hey

Ik heb sinds twee weken een st2. De big bens werden vervangen door conti's (winter voor, contact plus city achter).
Bij afhaling van de nieuwe fiets vertelde men me dat omwille van ballonbanden 3-3,5 bar voldoende is. De band stond toen redelijk plat, maar ik dacht dat dit normaal was omwille van die ballonbanden. Fietste ook wel redelijk comfortabel (in putjes en over bultjes).

Na twee weken heb ik de druk eens gemeten: tussen de 1 en 1,5 bar! Bij opblazen naar 3 bar wordt de band keihard en dus niet meer dat platte gevoel. Ik veronderstel dat men dus te weinig heeft opgeblazen?
Staan jullie banden allemaal keihard? Wat is de ideale bandendruk (voor zomer en winter)?

misschien zijn die te platte banden ook de reden waarom ik met moeite aan 45 km/u raakte?

groetjes!
Het zou natuurlijk ook kunnen dat jouw barometer helemaal niet nauwkeurig is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Dacht ik ook aan maar heb het met twee pompen gechecht...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Los daarvan klopt de omschrijving ook wel met de genoemde drukken: 1,5-2 bar geeft een band die wat "inzakt" en 3-3,5 bar geeft een flink harde band. Op mijn leen ST2s met Bodyfloat en ShockStop reed ik met 4 bar. Op mijn eigen fiets met voorvering en Suntour NXP veerpen rijd ik met 4,5 bar.

Op een Stromer zonder vering heb ik nooit met meer dan 2,5 bar gefietst, dan vind ik het namelijk echt niet meer leuk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Harde band is niet per definitie beter/sneller.
Sowiso is je gewicht van cruciaal belang: 56kg of 95kg scheelt zomaar 1-1.5 bar qua optimale druk.
Van het knalharde bandje hebben wielrenners al een paar jaar afscheid genomen. Was 8bar/23mm de oude standaard, tegenwoordig rijdt men 25mm (of zelfs 28mm) en 6.5 bar(25mm) of minder.
Een zachtere band geeft meer comfort, veel meer grip en verspeelt minder energie op oneffen wegdek. Een harde band stuitert omhoog (verlies van energie), een wat zachtere veert in, zet weer uit en geeft dus energie deels terug. Je energie blijft min of meer in voorwaartse richting gaan.
Een gemiddelde mountainbiker (cross country) rijdt met ca 1.8 bar (+ en - ivm persoonlijk gewicht) in een 2.25 band.
Optimale druk is echt persoonlijke trial and error, afhankelijk van comfort, gewicht en wegdek.
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ik heb nu opgepompt tot 2,5 vooraan en 3 bar achteraan. Is sowieso een pak harder dan toen de fiets afgeleverd werd (ik vraag nog eens na bij de dealer).
Moet wel zeggen dat die 1,5 bar comfortabel reed maar 1,5 bar lijkt me toch wat laag.
Bedankt voor de reacties!
CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Ik rijd met 3 bar in de conti's. Ik ben 75kg en heb wat kilo's bagage mee, ik schat 5kg. Rijd dagelijks 70km voor 99% op strak biljartlaken asfalt.
Met minder bar kan ik minder prettig 'kanten' op rotondes. De banden hebben dan teveel zijdelingse flex en zoeken dan teveel :shock: .

In de racert lekker 7,5 bar in 25mm bandjes, carbon en goede wielset vangen veel op. Mijn atb heeft dubbele vering. In NL rijd ik over het algemeen met 3bar in de 2.25, buitenland 2.5. MTB is afhankelijk van ondergrond en type band dat eronder ligt.

Druk is wel persoonlijk denk ik. En ondergrond speelt lijkt me flink mee, evenals gewicht.
Hopelijk heb je wat aan de info. :)
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Plaats reactie