De grote Stromer koplampen-test

Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Awv schreef: 25 aug 2018, 22:40 Op vakantie erg veel lol gehad van mn KNOG op de camping.
Wat een power zit daar in zeg.
Anne Wim, bedoel je deze :?:

viewtopic.php?f=9&t=581&hilit=Knog
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Yep
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhoutman schreef: 25 aug 2018, 23:09 Verlichting testen is serious shit. Stel een duidelijk kader met voorwaarden en test onder gelijke omstandigheden.

Lupine doet dit goed kijk daarom eens naar deze video
Verlichting testen is inderdaad lastig, maar wat Lupine doet in deze video is ongeveer wat ik ook van plan was. Met het verschil dat we het niet zo netjes kunnen doen omdat de lampen allemaal op fietsen zitten en dus ook op verschillende hoogten zitten en zo. Daarnaast hebben wij geen uren de tijd om het netjes uit te voeren. Aan de plus kant: ik ben een ervaren fotograaf met technische achtergrond die goed weet wat licht is en hoe je daar met de camera mee om moet gaan :ay

Dus er zal zeer waarschijnlijk het een en ander op de resultaten aan te merken zijn. Maar ons doel is vooral om het verschil te laten zien, vanuit allerlei referenties. Het gaat er niet zozeer om welke lamp de winnaar is en welke de slechtste.

Het is gewoon handig dat je als bijvoorbeeld ST1x 2017 gebruiker kunt zien hoeveel beter/anders een 2018 model of een ST2 2018, of een ST3 of whatever presteert. Dat kan helpen bij de keuze van een eventuele nieuwe fiets. Er is namelijk nogal veel verschil in fietslampen, en sommige SP's (die van mij in originele staat ook) bevatten echt erbarmelijk slechte koplampen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Awv schreef: 25 aug 2018, 23:48Yep
Cool ding, welke van de serie heb je ?
Bijlagen
knog6.jpg
knog6.jpg (139.51 KiB) 3421 keer bekeken
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Goed initiatief! Ik verwacht wel een heel aantal ombouwprojecten naar de M99 PRO na deze test. Ik zie een sleuteldag aankomen FreddyH :D
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 27 aug 2018, 23:00 Goed initiatief! Ik verwacht wel een heel aantal ombouwprojecten naar de M99 PRO na deze test. Ik zie een sleuteldag aankomen FreddyH :D
:cool2:
Maar dat is niet mijn primaire doel van de test. Voor mij is het vooral zodat je vóór het kopen van een fiets mee kunt nemen of het goed genoeg is. Toen ik bijna 4 jaar geleden mijn SP kocht was ik helemaal niet bezig met de verlichting, ik was zo overdonderd door de geweldige fiets ervaring dat ik daar helemaal niet bij stil heb gestaan. Naief als ik was: "wat kan er met die verlichting mis zijn als de rest van de fiets zó goed is..." Daar ben ik dus wel wat op terug gekomen :ai

Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar hoe goed die M99 Mini is op de ST2 2018. Is die echt gewoon goed genoeg? Natuurlijk zal de bouwlamp beter zijn, maar goed genoeg is heel vaak gewoon... goed genoeg. Ik heb dezelfde vraag bij de lamp van de ST3.

Maar voor bijna elke SP met een 2016 model of eerder lijkt het dat verlichting een soort noodzakelijk kwaad is geweest tijdens de ontwikkeling. Als consumenten beter geinformeerd zijn dan komt vanzelf de druk bij fabrikanten om licht een hogere prioriteit te geven. Natuurlijk heeft dat een prijs. Maar het verschil in consumentenprijs tussen mijn originele, erbarmelijk slechte koplamp en de bouwlamp is nog geen 250 Euro, op de prijs van een SP is dat bijna verwaarloosbaar. Het gaat hier om veiligheid en comfort in het duister, dus dat zijn zo ongeveer de beste 250 Euro die je kunt besteden!

Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen geloof ik :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

FreddyH schreef: 28 aug 2018, 10:07 Maar dat is niet mijn primaire doel van de test. Voor mij is het vooral zodat je vóór het kopen van een fiets mee kunt nemen of het goed genoeg is. Toen ik bijna 4 jaar geleden mijn SP kocht was ik helemaal niet bezig met de verlichting, ik was zo overdonderd door de geweldige fiets ervaring dat ik daar helemaal niet bij stil heb gestaan. Naief als ik was: "wat kan er met die verlichting mis zijn als de rest van de fiets zó goed is..." Daar ben ik dus wel wat op terug gekomen :ai
Dat heb ik ook zo ervaren... de eerste rit op een speed pedelec was met een Kalkhoff Endeavour (oid) met 350Watt middenmotor. Wat heb ik genoten van dat ritje naar Nijmegen en terug met een topsnelheid van maar liefst 38 km/uur... :bj

Gelukkig was het een tweedehands fiets en met slechts 3K op de teller al een gare rammelbak zodat ik wist dat ik die niet moest hebben. Verlichting niet eens naar gekeken...

De eerste keer dat ik goede verlichting echt nodig had bij volledige duisternis was tijdens een nachtelijk ritje over het nabijgelegen strandpark dat ik toen nog niet zo goed kende en niet elke bocht en bruggetje ken zoals ik het nu ken. Met het lullige lampje van een gewone pedelec moest ik de snelheid behoorlijk terugnemen om op het pad te blijven. Later heb ik een nachtelijke proefrit gemaakt op een ST1 en ook toen kon ik niet met volle snelheid rijden. Weer later met de ST2s kon ik 45 km/u wél halen op de rechte stukken en was ik overtuigd van het nut van de bouwlamp.
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Interessant topic dit. Over de lamp van de gewone Klever X Speed kan ik kort zijn: Die voldoet niet aan mijn verwachtingen. (Fuan FA70). Ik wil deze in de toekomst laten vervangen, ofwel een degelijke extra externe lamp monteren.

De Limited Edition heeft een B&M IQ-X, deze blijkt beter te zijn. Maar ik heb er geen praktijkervaring mee.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BMartens schreef: 28 aug 2018, 17:12 De Limited Edition heeft een B&M IQ-X, deze blijkt beter te zijn. Maar ik heb er geen praktijkervaring mee.
Die IQ-X heeft als spec 100 Lux. Maar Lux alleen zegt helemaal niks :bu:

Meer info, zie http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 026#p33026
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

FreddyH schreef: 28 aug 2018, 17:35 Die IQ-X heeft als spec 100 Lux. Maar Lux alleen zegt helemaal niks :bu:
Als je naar specs van de Fuan FA70 (X speed) kijkt op de site van Fuan dan vind je niet eens de lichtopbrengst in lux of lumen. En dat is uiteraard niet voor niets. Als je te snel rijdt op de X speed dan eet de lamp z'n eigen licht op.
Plaats reactie