De grote Stromer koplampen-test

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Chris,

nogmaals dank voor de informatieve filmpjes.
Ik denk dat als ik volgende week mijn nieuwe ST3LE ga testen dat er al zomaar een gezond aantal kilometertjes op staan.....en die zijn het zeker waard !
Je advies is zuiver: ga testen ! Wat voor de ene rijder ver onder de (verwachte) maat is zal voor de andere rijder meer dan afdoende zijn.

Ik denk dat ik van St1X (model 2017; eerste Roxim-lampje) naar de ST3 een gezonde sprong voorwaarts maak. Of het afdoende is voor m'n nieuwe Grote groene Monster zal ik zelf gaan bepalen (ondersteunt met jouw waarnemingen).

Nog even terugkijkend naar dat eerste ST1X-Roxim-lampje: die vond ik eigenlijk tof presteren. Niet alleen een bak licht t.o.v. de top-of-the-line Flyer die ik eerst had maar er was ook een heveelheid naar de zjkant afstralend licht wat aankomend verkeer duidelijk maakte dat er iets reed. Was destijds toen , voor mij nog steeds onverklaarbare reden, opeens de reflectiestrepen op de banden niet meer mochten op deze categorie fiets. Waanzin-wetgeving maar wel een feit. En dat kleine Roxim-lampje kon dat gemis aan zijwaartse "verlichting" keurig afdekken.

Ben benieuwd naar de nieuwe Roxim en of ik wel/niet Team Dikkenberg een opdracht tot monteren van een andere koplamp moet geven......

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 05 dec 2018, 00:05 Bij de ST5 is alleen de Kruisstraat-clip met dimlicht, daarna alles met groot licht. Met de ST3 zijn alle clips met groot licht opgenomen. Nog een belangrijke feit: de koplamp van de ST2 stond aanvankelijk te laag afgesteld (Kruisstraat, Entree strandpark en Hoge brug), na de Clip Hoge brug heb ik de M99mini al rijdend hoger gezet voor een beter resultaat.
Om dan de discussie uit het cafe inderdaad hier voort te zetten;
Je ziet hier dat de lamp van de ST3 zeker geen verbetering is tov de ST2. En dat vind ik wel kwalijk. De lichtbundel is wel intens genoeg, maar verkeerd van vorm. Vind het bijzonder om te zien dat je dus ST3 high beam nodig hebt om in de buurt te komen van de ST2-2018.

Lomito schreef: 04 dec 2018, 13:27 Er is helemaal geen specificatie voor Stromer-koplampen anders dan wettelijke vereisten. Stromer-fietsen zijn niet ontwikkeld om met 45 km/u door het pikkedonker te rijden. Dat wij dat wel doen maakt dat niet anders. We nemen genoegen met het licht dat de fiets ons biedt en passen onze snelheid daar op aan, of we zetten er een lampje bij of we kopen het topmodel en hebben dan licht in overvloed.
Ik schreef ook niet dat er een specificatie is voor de lamp, ik schreef dat de Roxim geen EER doet aan de specificaties van de ST3; een high tech machine maar met een matig chinees lampje.
Je koopt een (sorry..) dure fiets voor WW-verkeer en daar wordt ook bij aangegeven in de specs dat je low-beam/high beam krijgt op je verlichting. Wat zegt mijn simpele hoofd dan? Ah, het ST2 licht is low beam, ik krijg er nu een serieuze koplamp met grootlicht bij. In praktijk blijkt dit tegen te vallen.
Stromeur schreef: 04 dec 2018, 15:14 Stromers voldoen keurig aan de wetgeving, bevalt de prijs/kwaliteitverhouding je niet dan koop je gewoon een ander merk, en een bijzetlampje voor pikdonkere noodgevallen kost ons de kop niet.
Ik koop inderdaad voor minder dan €100,- een goede extra lamp en mijn probleem is opgelost, maar dat is natuurlijk ook geen sterk argument. Dan kan ik hem ook omdraaien: wat zijn de meerkosten voor Stromer om een betere lamp dan de Roxim te plaatsen? Sterker nog; ik denk dat ze bij Roxim gewoon een andere lens hadden moeten eisen, want de lichtintensiteit is echt wel voldoende. Met een ander lichtbeeld zou de kritiek duidelijk minder zijn.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 05 dec 2018, 09:08 Sterker nog; ik denk dat ze bij Roxim gewoon een andere lens hadden moeten eisen, want de lichtintensiteit is echt wel voldoende. Met een ander lichtbeeld zou de kritiek duidelijk minder zijn.
"gewoon een andere lens" is een gevolg van heel veel kennis, opgebouwd uit jarenlang onderzoek, simulaties en prototypes testen. Dat is niet wat je eventjes op een vrijdagmiddag doet...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik denk dat je het dan ingewikkelder maakt dan het is. Met computerprogramma's kunnen relatief eenvoudig lenzen ontwikkeld en geslepen worden. Het is geen fotografie lens oid, dus er mag wat afwijking in zitten.
Als deze lichtbundel het resultaat is van jaren onderzoek hebben ze wel heel veel vrije dagen gehad ;p
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat jij het simpeler maakt dan het is. Die Roxim lijkt juist gemaakt volgens jouw simplistische weergave, bij Supernova hebben ze gedaan wat ik schreef. Zie daar het verschil (ook in prijs).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

FreddyH schreef: 05 dec 2018, 09:24 Ik denk dat jij het simpeler maakt dan het is. Die Roxim lijkt juist gemaakt volgens jouw simplistische weergave, bij Supernova hebben ze gedaan wat ik schreef. Zie daar het verschil (ook in prijs).
Haha, zou ook kunnen. :cool2:
Lomito

Reinout-ST3 schreef: 05 dec 2018, 06:15 Ben benieuwd naar de nieuwe Roxim en of ik wel/niet Team Dikkenberg een opdracht tot monteren van een andere koplamp moet geven...
Volgende week mag je zelf de test uitvoeren op je nieuwe fiets, het oog ziet immers veel meer dan zelfs een GoPro kan vastleggen. Eigenlijk zijn de nachtopnames van de GoPro van matige kwaliteit waardoor veel beeld wegvalt.

Voor de vergelijking maakt dat weinig uit want daar wordt gereden onder gelijke omstandigheden. De lichtbundel van de ST3-Roxim ZE4pro is bijzonder sterk maar ook bijzonder smal zodat je prima licht hebt op de rechte weg maar bij bochten mis je de breedte van de bundel om de bocht goed in te kunnen sturen.

Eigenlijk zou ik nog een test willen doen met zijdelingse nadering van kruisend verkeer. Ofwel hoe (snel/goed) ziet een andere bestuurder jou als hij een kruising wil nemen en jij komt van links of rechts? Heeft het Roxim-gat invloed op de zichtbaarheid/herkenbaarheid? Wellicht kunnen we dat later onderzoeken als je weer in NL woont, komende week zal je agenda al aardig gevuld zijn.

Ik weet al een perfecte testlocatie in de Ooijpolder... zal dan gelijk wat donuts meenemen voor onverwachte bezoekers. :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als hij weer in NL woont *en* die magneet eindelijk los wil laten :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die magneet kan-ie wel even droppen bij de Mac.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Het licht van mijn ST1x 2017 voldoet ook echt niet in het pikkedonker. Ik rijd nu met de Lezyne 1500 erbij. Deze lamp schijnt niet heel ver vooruit maar geeft een mooi breed licht zodat beide bermen goed verlicht zijn en ik de eenden, die drijvend in de sloten wakker worden door mij, ontdek vóórdat ze opstijgen en vlak voor me langs vliegen ;-)

Wanneer ik vervolgens in m’n auto rijd (VW Touran 2014) valt het me op dat deze mínder licht geeft dan mijn fiets!
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Plaats reactie