Met een aantal slippartijen (bijv. http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 180#p22209 ) op nat wegdek die mogelijk toe te schrijven zijn aan de Big Bens, is het mogelijk niet verstandig om door te rijden met wintercontis als alternatieve (veiligere) band.
Ik lees tegengestelde argumenten ten aanzien van het gebruik van winterbanden in de zomer.
De ANWB heeft bijvoorbeeld een interessante blogpost hierover: https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat
Samengevat:
- de remweg van winterbanden in de zomer is langer dan van zomerbanden,
- winterbanden hebben in de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden,
- in de zomer slijten winterbanden aanzienlijk sneller dan in de winter.
Hoe zit dit nou?
Waarom geen winterband in de zomer?
Of 't verstandig is weet ik niet... Maar ik rij er rustig op door. Die dingen lijken amper te slijten en de wegligging is prima.
Denk dat vocht de grootste vijand is.. En daar is deze winter band goed op gebouwd (conti winter 2)
Denk dat vocht de grootste vijand is.. En daar is deze winter band goed op gebouwd (conti winter 2)
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Ook hier: nog niet gewisseld.
+ (extra) slijtage door warmte heb ik nog niet geconstateerd.
+ De wegligging blijft top (ook weer bij dat enkele buitje dat voorbij komt zetten)
+ De noodstop van enkele dagen geleden geeft me nog steeds het volle vertrouwen in de remweg
- het blijft een band met een zwaardere rolweerstand. Dat beïnvloedt je actieradius en snelheid. Maar dat wist ik al van het begin toen ik met deze band begon
- het is natuurlijk een andere rubbercompound. Deze is een stuk zachter dan andere banden en in hogere temperaturen ZOU deze makkelijker penetreerbaar kunnen zijn voor doorns/scherfjes/andere ongein. Niet de test die ik zou willen doen.......maar de fiets moet nog een dikke maand mee en daarvoor wil ik eigenlijk niet meer wisselen.
Ik winter-Conti dus door....
Grtz, Reinout
+ (extra) slijtage door warmte heb ik nog niet geconstateerd.
+ De wegligging blijft top (ook weer bij dat enkele buitje dat voorbij komt zetten)
+ De noodstop van enkele dagen geleden geeft me nog steeds het volle vertrouwen in de remweg
- het blijft een band met een zwaardere rolweerstand. Dat beïnvloedt je actieradius en snelheid. Maar dat wist ik al van het begin toen ik met deze band begon
- het is natuurlijk een andere rubbercompound. Deze is een stuk zachter dan andere banden en in hogere temperaturen ZOU deze makkelijker penetreerbaar kunnen zijn voor doorns/scherfjes/andere ongein. Niet de test die ik zou willen doen.......maar de fiets moet nog een dikke maand mee en daarvoor wil ik eigenlijk niet meer wisselen.
Ik winter-Conti dus door....
Grtz, Reinout
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dit zijn natuurlijk open deuren. Een winterband heeft zachter rubber dan een zomerband. Als de "nopjes" op je profiel zachter worden dan kunnen ze meer bewegen, hetgeen zowel het gevoel van stabiliteit als de wegligging negatief beïnvloedt. En uiteraard: zachter rubber slijt ook meer.
De vraag is: in hoeverre is dit voor de fiets relevant. De massa's zijn heel anders en zijn onze winterbanden vaak gewoon even breed als onze zomerbanden (in tegenstelling tot veel auto's).
Ik denk dat de extra slijtage vast staat. Maar met fietsbanden kun je best ver fietsen dus dat merk je niet direct in 1 maand. Maar hoe erg is dat? Die paar tientjes voor meer veiligheid? Graag zelfs, dus voor mij is dit geen doorslaggevend argument.
Wegligging? Bij autobanden komt dit vooral doordat de banden in bochten meer zijwaarts bewegen. Ofwel de velg zit in een bocht niet recht boven het loopvlak van de band. Wij gaan echter niet rechtop door de bocht en hebben veel minder massa. Dan is het alleen nog het profiel, waarbij een goede zomerband vast wat beter presteert dan een goede winterband.
Ik rij zelf met all-season banden, ik was positief verrast over zowel wegligging als remweg bij warm weer (die 30 gaden die we laatst hadden).
Remweg is lastig objectief te beoordelen, daarvoor zouden we een meting moeten doen: een paar identieke fietsen met andere banden en steeds dezelfde bestuurder. Een streep op de grond, een meetlint en met verschillende snelheden een noodstop maken. Lijkt me gaaf om aan mee te werken!
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik heb mijn winterbanden ook nog op mijn stromer. Ik vind ze zo fijn, ik rij er liever mee door. Wil wel voor jullie bijhouden hoe het de banden vergaat. Heb 10.000 plus min op de big bens gereden, nu bijna 3000 er bij op de winter conti's, ik heb niet het idee dat ik er langzamer door rij of dat mijn actie radius kleiner wordt. Maar als het regent ben ik er blij mee. Ook werk ik momenteel 1 dag per week minder dus rij minder frequent op de stromer op en neer, dus dat weerhoudt me er ook van nu weer te wisselen!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Michelin, daar had ik nog niet naar gekeken.
De Protek Urban (47-559 | 26 x 1.85) ziet er goed uit: "Thanks to the MICHELIN Pro 4 Grip Service Course rubber compound for outstanding grip on wet ground." https://bike.michelin.com/en/products/m ... otek-urban
Daar waar de winterband vooral bedoeld is voor de koude temperatuur in combinatie met sneeuw/modder, lijkt de Michelin bedoeld voor de weg bij nat en droog weer.
Heeft iemand ervaring met deze band?
De Protek Urban (47-559 | 26 x 1.85) ziet er goed uit: "Thanks to the MICHELIN Pro 4 Grip Service Course rubber compound for outstanding grip on wet ground." https://bike.michelin.com/en/products/m ... otek-urban
Daar waar de winterband vooral bedoeld is voor de koude temperatuur in combinatie met sneeuw/modder, lijkt de Michelin bedoeld voor de weg bij nat en droog weer.
Heeft iemand ervaring met deze band?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ziet er fraai uit. Helaas wel alleen goedgekeurd voor e-bikes met een snelheid tot 25km/u.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb bijna een jaar lang naar volle tevredenheid en op volle snelheid op de Big Bens rondgescheurd. Het is vooral uitkijken in bochten op vochtig wegdek. Dat is het sowieso, maar met de Big Bens nog net wat meer.
Daar kun je de valpartijen met Big Bens tegenover zetten. Maar daar kunnen anderen met hún Big Bens dan weer veel meer niet-valpartijen tegenover zetten. En dan blijft de vraag: wat ligt aan de Big Bens, wat ligt aan de omstandigheden op de weg, en wat ligt aan de vaardigheden van de berijder? Ik denk nog altijd dat een val veroorzaakt wordt door een combinatie van alle drie de factoren, waarbij de invloed van de Big Bens op factor één net wat groter is dan de invloed van bijvoorbeeld de invloed van de CTPCII op diezelfde factor.
Of je een niet goedgekeurde band onder een speed pedelec moet leggen: kweeniehoor. Ik zou het er niet op wagen. Kan best zijn dat de band er prima tegen bestand is, maar ALS-ie klapt of eraf gaat op volle snelheid wordt het een pijnlijk gebeuren.
Daar kun je de valpartijen met Big Bens tegenover zetten. Maar daar kunnen anderen met hún Big Bens dan weer veel meer niet-valpartijen tegenover zetten. En dan blijft de vraag: wat ligt aan de Big Bens, wat ligt aan de omstandigheden op de weg, en wat ligt aan de vaardigheden van de berijder? Ik denk nog altijd dat een val veroorzaakt wordt door een combinatie van alle drie de factoren, waarbij de invloed van de Big Bens op factor één net wat groter is dan de invloed van bijvoorbeeld de invloed van de CTPCII op diezelfde factor.
Of je een niet goedgekeurde band onder een speed pedelec moet leggen: kweeniehoor. Ik zou het er niet op wagen. Kan best zijn dat de band er prima tegen bestand is, maar ALS-ie klapt of eraf gaat op volle snelheid wordt het een pijnlijk gebeuren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023