Samenhang tussen koppel, motorvermogen, snelheid en regeling

Plaats reactie
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Ik ben nog zoekend naar een speed pedelec en ik heb gemerkt dat de volgende dingen soms door elkaar worden gehaald: hoe spelen koppel, motorvermogen, cruisesnelheid en regeling samen?

Gezien dat er geen standard test procedures zijn kan men koppel en motorvermogen van twee ebikes niet met elkaar vergelijken. Stel je kan achter elkaar met twee ebikes fietsen. Ermee ben jezelf een gestandardiseerde fietser. Dan kan je beoordelen met welke ebike je sneller kan optrekken. Dat vereist natuurlijk weer hetzelfde schakeling (of tenminste hetzelfde groote kettingblad en spreiding cassette) of hetzelfde versnellingnaaf.

Nu heb ik gelezen dat Stromers makkelijk met 45km/u te fietsen zijn, terwijl men op andere fietsen veel harder moet trappen. Dat kan samenhangen met het motorvermogen: een 250Watt motor komt getuned met moeite naar 45km/u, terwil het met een 350Watt of 500Watt motor veel makkelijker gaat.

Maar nu komt de regeling in zicht: de regeling moet ervoor zorgen, dat de motor bij 44,9 km/u met de ondersteuning is gestopt, maar bij 42km/u of zo nog volle ondersteuning levert.
Zelf heb ik bij een fiets met Bosch Performance aandrijving gemerkt, dat afhankelijk van de tegenwind ik niet verder kwam dan 44,1km volgens de snelheidsmeter en 42,1km/u volgens mijn GPS klokje bij een meetinterval van 1s.

Hetgeen betekent in de praktijk: het motorvermogen, koppel en regeling werken samen en bepalen met de fietser welke cruisesnelheid gehaald kan worden. Van meer invloed is volgens mijn op men op de fietspad of over de straat rijdt. En op de fiets nu 41km/u of 43km/u of 45km/u haalt maakt in de praktijk niet uit.

Graag hoor ik jullie mening erover.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

HansAnders schreef: 30 apr 2018, 22:39
Maar nu komt de regeling in zicht: de regeling moet ervoor zorgen, dat de motor bij 44,9 km/u met de ondersteuning is gestopt, maar bij 42km/u of zo nog volle ondersteuning levert.
Zelf heb ik bij een fiets met Bosch Performance aandrijving gemerkt, dat afhankelijk van de tegenwind ik niet verder kwam dan 44,1km volgens de snelheidsmeter en 42,1km/u volgens mijn GPS klokje bij een meetinterval van 1s.

Hetgeen betekent in de praktijk: het motorvermogen, koppel en regeling werken samen en bepalen met de fietser welke cruisesnelheid gehaald kan worden. Van meer invloed is volgens mijn op men op de fietspad of over de straat rijdt. En op de fiets nu 41km/u of 43km/u of 45km/u haalt maakt in de praktijk niet uit.

Graag hoor ik jullie mening erover.
Het is de sturing die de maximale snelheid van een Stromer controleert. Ik heb al met drie verschillende e-bike systemen gereden, en bij elk van deze systemen was de vermindering van ondersteuning redelijk natuurlijk.

En geen verschil tussen 41 km/ en 45 km/h? Daar ben ik het om twee redenen helemaal niet mee eens.

1. Indien je in Nl op de weg moet in zone 50 is het verschil tussen 41 km/h en 45 km/h wel groot (snelheidsverschil met auto's)
2. Ik rijd 55 km enkele rit naar 't werk. 41 en 45 km/h maken dan écht wel een verschil (ik schat ongeveer 5 minuten, want je rijdt natuurlijk niet heel de tijd aan 45 km/h)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansAnders schreef: 30 apr 2018, 22:39 Maar nu komt de regeling in zicht: de regeling moet ervoor zorgen, dat de motor bij 44,9 km/u met de ondersteuning is gestopt, maar bij 42km/u of zo nog volle ondersteuning levert.
Het wisselt inderdaad hoe speed pedelecs zijn ingeregeld. Bij de ST1 b.v. stopt de ondersteuning behoorlijk abrupt en ruim voor de 45 km/u. Bij de latere modellen bouwt de ondersteuning geleidelijker af. Bij de ST1 X voelde ik dit al gebeuren zo rond de 42 a 43km/u, bij mijn ST2 S pas rond de 45km/u, en bij de ST5 nog later. (Afgelezen op de OMNI, maar dat maakt de verschillen onderling niet anders.)
HansAnders schreef: 30 apr 2018, 22:39 Hetgeen betekent in de praktijk: het motorvermogen, koppel en regeling werken samen en bepalen met de fietser welke cruisesnelheid gehaald kan worden.
Klopt, maar door de aanwezigheid van regeling en omstandigheden kun je niet ineens motorvermogen en koppel uitvlakken als factor. Er zijn talloze speed pedelecs waarmee je de 45km/u domweg niet haalt, of waarbij de gemiddelde kruissnelheid lager ligt, of waarbij je de motor over zijn nek draait bij langdurig bergop rijden, domweg omdat de motor niet meer kán leveren. Ik heb liever wat extra, dan geconfronteerd te moeten worden met een tekort. (Headroom.)
HansAnders schreef: 30 apr 2018, 22:39 En op de fiets nu 41km/u of 43km/u of 45km/u haalt maakt in de praktijk niet uit.
Hier ben ik niet mee akkoord, maar dat is persoonlijk. Een snelheidsverschil van 4km/u is 10%, dus het maakt feitelijk wel uit. Of het jou als speed pedelec rijder iets uit maakt, dat is een ander verhaal.

Voor mij geldt: ik heb een speed pedelec gekozen om mijn actieradius te vergroten, zodat ik met een inspanning die vergelijkbaar is met de inspanning op een racefiets naar mijn werk kan rijden, binnen een tijdsbestek dat voor mij acceptabel is: binnen een uur. Met een uur op de racefiets kom ik niet op mijn werk, en zou ik dus de auto moeten pakken, en dat wilde ik niet meer.

Aangezien de speed pedelec 45km/u mág, is dat ook de snelheid die ik wil kúnnen rijden. Niet 41km/u of nog langzamer. Ik ben nu met ca. 50min Stromeren op mijn werk. Dat zou 55 minuten zijn met 10% lagere snelheid, en dus ook 5 minuten minder om mezelf na aankomst even op te frissen en om te kleden. (Wat maakt die 5 minuten uit? Ook dat is persoonlijk. Ik moet bij mijn werk strak op tijd starten, te laat komen is geen optie. En ik ben geen ochtendmens. Als mijn wekker gaat, dan zijn die 5 minuten Paradijs op Aarde als ik nog kan blijven liggen. Mijn ochtenden verlopen hierdoor redelijk strak en ik vind het prettig dat ik op de Stromer kan vertrouwen om op tijd op mijn werk te komen, zonder dat ik bij haast de longen mijn lijf uit moet trappen.)

Daarnaast: vermogen is iets waar je beter mee dan om verlegen kan zitten. Ik voel aan mijn ST2 S de gretigheid, dat-ie harder kan dan dat-ie mag. Die gretigheid uit zich ook op lagere snelheden, lees: ook dan kan ik gebruik maken van zoveel ondersteuning als ik wil: het gewicht van mijn voeten beurtelings laten zakken op het pedaal maakt al dat ik bijna 35km/u kan rijden, terwijl je bij andere merken dan al aardig met je tong op de ketting rijdt. (Of nee, dat is dan meestal een riem als-ie niet harder wil. Riem versus ketting, achterwielmotor versus middenmotor, gewicht van de fiets etc.: ook allemaal factoren om rekening mee te houden.)

Verder eens met Tomasj: ik heb op de rijbaan tussen de auto's gereden met een ST1 X, en ik doe dit nu met een ST2 S. Het verschil in de kruissnelheid die ik kan aanhouden met een vergelijkbare inspanning is zo'n 3 a 4 km/u en ik kan je vertellen: als je tussen de drammende auto's rijdt is dat een wereld van verschil.

Je hebt wel een punt als het gaat op de vergelijking van de specs, aangezien er nooit wordt weergegeven hoe men tot die specs (met name motorvermogen en koppel) is gekomen. Fabrikanten kunnen, en zullen, de cijfers ook lekker opleuken om er beter op te staan dan de concurrent. En dat nominaal en piekvermogen rustig worden opgegeven in de specs zonder dat hierbij vermeld wordt of het om nominaal of piek gaat maakt het er voor de consument niet makkelijker op.

De enige manier om het rijgedrag van diverse speed pedelecs te bepalen, is door ze zelf, en onder vergelijkbare omstandigheden, te testen. Je kunt de opgegeven specs gebruiken als startpunt, maar meer dan dat is het feitelijk niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Goedemorgen iedereen,

mijn insteekpunt is anders: ik wil uit de auto: s’ochtends doe ik met de auto 22minuter erover en rij met een rotvaart van 90km/u over de Nederlandse A12. Terug doe ik tussen de 3 kwartier en 1 uur over. Met de fiets is het, afhankelijk van de route, tussen de 21km en 25km. Maar de korste route is langzamer dan de langeren: ze hebben drempels op de fietsstraat geplaatst en daar kan je niet hard over gaan. Het grootste stuk is een fietspad langs de A12, waar je door de bochten niet overal volluit kan gaan. Vandaan mijn redenering dat de topsnelheid niet uit maakt voor mij.

Het grootste probleem bij mij is de polder: er staat vaak wind tot storm en dan blaast het van de zijkant. Dan kan je ook niet hard gaan en je hebt in feite de halve straatbreedte nodig om te fietsen.

Wie over de straat gaat heeft misschien andere prioriteiten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansAnders schreef: 01 mei 2018, 06:43 mijn insteekpunt is anders: ik wil uit de auto: s’ochtends doe ik met de auto 22minuter erover en rij met een rotvaart van 90km/u over de Nederlandse A12. Terug doe ik tussen de 3 kwartier en 1 uur over.
Ah ja, hele goeie reden om de auto te laten voor wat-ie is :ay
HansAnders schreef: 01 mei 2018, 06:43 Het grootste probleem bij mij is de polder: er staat vaak wind tot storm en dan blaast het van de zijkant. Dan kan je ook niet hard gaan en je hebt in feite de halve straatbreedte nodig om te fietsen.
Herkenbaar. Ik woon in Harlingen, en mijn 30km lange route naar Leeuwarden gaat strak rechtuit, door kaal gebied waar de wind vrij spel heeft (vergelijkbaar met de polder). Terug is richting het Westen, en dan heb ik de wind meestal volle bak tegen. En waaien doet het hier altijd, het gaat as we speak ook vreselijk tekeer buiten

Ik heb voor de Stromer gekozen omdat-ie, door de wegligging maar zeker ook door zijn hoge gewicht, erg stabiel blijft rijden terwijl het me soms vanaf alle kanten om de oren waait. Het kuissnelheidsverschil tussen lekker met de wind mee en windkracht 5 op kop is met mijn ST2 S zo'n 4km/u, met mijn ST1 X was het zo'n 7km/u. Dat verschil zal niet zozeer veroorzaakt worden door hoe de Stromer is ingeregeld, maar door het verschil in koppel van 5Nm.

Stabiliteit lijkt me voor jou gezien de omstandigheden ook een belangrijke factor. Ik denk dat je hiervoor het beste een reeks proefritten kunt maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie