Ik ben op zoek naar een elek fiets om naar mijn werk te rijden.(50 km/dag)
Vanwege de prijs ging mijn interesse toch ook naar de Specialized Vado 5.0 daar de Stromer ST1 al snel boven de €5000 gaat, maar een collega's vertelde me dat je die ketting en tandwielen van de Specialized elk jaar om zeep gaat rijden vanwege het grote vermogen(90 Nw) dat de motor erop zet.
Wat is jullie mening hierover ?
Voordeel motor in achterwiel ?
Dat jouw collega's groot gelijk hebben.
Er zijn hier heel wat mensen die eerst met een middenmotor-speedbike hebben gereden, waaronder bvb mijzelf .
Ik deed 1500 km met een ketting op een fiets met middenmotor. Ik weet nog geen beeld hoe snel de ketting op mijn ST2 zal slijten, maar die ketting moet in ieder geval veel minder vermogen overbrengen, dus ik vermoed dat ik er toch flink wat km extra mee zal aantikken.
Bovendien is de Stromer veel krachtiger (je haalt er dus makkelijker 45 km/h mee) en ook stiller (middenmotors zijn luidruchtiger).
In 't voordeel van de middenmotor: ik vond de ondersteuning iets aangenamer op de fiets met middenmotor, zo'n systeem reageert nu eenmaal iets sneller.
Ga ze eens allebei testen en zie welke je het meeste bevalt, en maak daarna je keuze.
Er zijn hier heel wat mensen die eerst met een middenmotor-speedbike hebben gereden, waaronder bvb mijzelf .
Ik deed 1500 km met een ketting op een fiets met middenmotor. Ik weet nog geen beeld hoe snel de ketting op mijn ST2 zal slijten, maar die ketting moet in ieder geval veel minder vermogen overbrengen, dus ik vermoed dat ik er toch flink wat km extra mee zal aantikken.
Bovendien is de Stromer veel krachtiger (je haalt er dus makkelijker 45 km/h mee) en ook stiller (middenmotors zijn luidruchtiger).
In 't voordeel van de middenmotor: ik vond de ondersteuning iets aangenamer op de fiets met middenmotor, zo'n systeem reageert nu eenmaal iets sneller.
Ga ze eens allebei testen en zie welke je het meeste bevalt, en maak daarna je keuze.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ik heb ketting en cassette van ST2s vervangen na zo'n 5.000km, niet vanwege slijtage maar om de MTB-cassette (11-40T) te vervangen door een race-cassette (11-28T). Inmiddels ben ik 6.000 km verder en de ketting/cassette zijn nog niet versleten.
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Wat mij ook heeft geholpen is gewoon rekenen. De hoge prijs was voor mij ook een drempel, maar ik ben simpelweg gaan rekenen wat het me bespaart. Daarbij ben ik uitgegaan van 90% op de fiets naar werk, verzekering, onderhoud (250 €/jaar, dat kost onderhoudscontract ook ongeveerderig). Dat uitgezet tegen besparing op trein/autokosten (de stationskiosk nog niet eens meegrekend ).
Dat kwam voor mij uit op ongeveer 3.5 jaar voor volledige afschrijving. Daarbovenop komt de beweging/gezondheid en het niet-woon-werk verkeer wat ik nu ook met de fiets doe.
Dan blijkt de 5k ineens niet zo veel meer te zijn, je moet het alleen wel kunnen ophoesten.
Veel succes met testen en kiezen.
Dat kwam voor mij uit op ongeveer 3.5 jaar voor volledige afschrijving. Daarbovenop komt de beweging/gezondheid en het niet-woon-werk verkeer wat ik nu ook met de fiets doe.
Dan blijkt de 5k ineens niet zo veel meer te zijn, je moet het alleen wel kunnen ophoesten.
Veel succes met testen en kiezen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
-
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Ik heb er momenteel drie getest waaronder de Stromer ST1, Riese en Muller new charger en de Specialized vado 5.0 en ze reden allemaal goed.
Echter als de ketting geen optie is wegens te grote slijtage zal ik toch in een andere richting moeten gaan zoeken.
Er blijven dan twee opties over waaronder de motor in het achterwiel of overbrenging via een riem lijkt me.
Enkele collega's hebben om de prijs te drukken een 25km/u model gekocht met een riem en deze met een chip opgedreven naar 40km/u, misschien ook nog een optie.
Echter als de ketting geen optie is wegens te grote slijtage zal ik toch in een andere richting moeten gaan zoeken.
Er blijven dan twee opties over waaronder de motor in het achterwiel of overbrenging via een riem lijkt me.
Enkele collega's hebben om de prijs te drukken een 25km/u model gekocht met een riem en deze met een chip opgedreven naar 40km/u, misschien ook nog een optie.
Ik zit nu op 12.000 km met dezelfde ketting als toen ik de Stromer kocht een St2, mocht je het interessant vinden Karine!
Persoonlijk vind ik het best eng overkomen de opgevoerde fietsen. Je herkent ze niet (geen geel plaatje) en ze zijn er misschien ook niet op berekend qua frame, banden etc. Daar hebben andere Stromer forumleden vast meer kennis over dan ik. Van de week werd ik nog ingehaald door iemand op een gewone opgevoerde fiets: het zag er doodeng uit met smalle bandjes, geen spiegel (dus hij kon mij ook niet achter hem zien), een minuscuul achterlichtje om van te huilen, geen plaatje dus meer kans als buitenstaander om je te vergissen in de snelheid. Een 25km fiets heeft misschien al betere specs en zeker een Stromer. Maar ik heb wel eens tijdens een onderhoudsbeurt een 25km Stromer geleend en al vond ik die ook lekker rijden, ik vond hem toch anders rijden dan mijn ST2 die zo'n stabiele wegligging heeft!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23004
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Volledig een met Roos: een 25km/u e-bike opvoeren vind ik ook een regelrechte afrader (veiligheid voor je zelf en anderen!).
Voor wat betreft de middenmotor: je krijgt vermogensverlies door de overdracht naar het achterwiel, en de drivetrain slijt inderdaad veel sneller door de grote krachten die op het geheel komen te staan. Persoonlijk zou ik alleen voor een middenmotor kiezen wanneer je deze combineert met de onderhoudsarme riem. Je gaat dan wel inleveren op snelheid, maar het scheelt je enorm in onderhoud en slijtage. Wil je graag 45km/u rijden, dan kom je zoals de zaken er nu voor staan altijd uit op een speed pedelec met achterwielmotor en ketting: hogere snelheid, maar wat meer onderhoud aan de ketting.
Voor wat betreft de middenmotor: je krijgt vermogensverlies door de overdracht naar het achterwiel, en de drivetrain slijt inderdaad veel sneller door de grote krachten die op het geheel komen te staan. Persoonlijk zou ik alleen voor een middenmotor kiezen wanneer je deze combineert met de onderhoudsarme riem. Je gaat dan wel inleveren op snelheid, maar het scheelt je enorm in onderhoud en slijtage. Wil je graag 45km/u rijden, dan kom je zoals de zaken er nu voor staan altijd uit op een speed pedelec met achterwielmotor en ketting: hogere snelheid, maar wat meer onderhoud aan de ketting.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ook ik kan bevestigen dat mijn ketting en tandwielen er na 4000km nog als nieuw uitzien. College met de middenmotor had de zijne al eens vervangen op die stand.
Ook het duwtje in de rug effect van de achterwielmotor is leuker dan de middenmotor maar dat is mss meer persoonlijke smaak.
Ook het duwtje in de rug effect van de achterwielmotor is leuker dan de middenmotor maar dat is mss meer persoonlijke smaak.
Probeer zeker ook de klever x speed en de qwic rd10 speed uit. Die zijn respectievelijk net iets en een pak goedkoper dan de st1x. Allebei met motor in het achterwiel
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)