Dag allen,
Omdat ik op dit draadje hier en daar tegensprekende berichten lees het volgende:
Automatisch stoppen met laden met lader nog in het stopcontact
De lader kun je prima in het stopcontact laten als die vol is, bijvoorbeeld 's nachts. De lader heeft een ingebouwd laadprotocol om de CANbus aan te sturen. Het protocol voorziet in controles en schakelt automatisch af als het nodig is. Er staat dan geen spanning meer op de accu. Het CANbus protocol (Energybus) tesamen met het Batterij management systeem (BMS) zorgt ervoor dat het laden veilig plaatsvindt en volgens een optimaal proces. (zie bijv.
viewtopic.php?f=8&t=646&p=11608&hilit=c ... ent#p11608)
Niet geheel leegrijden i.v.m. impact op de levensduur van de accucellen
De Stromer accu bevat standaard accucellen van het type
18650. Deze hebben geen geheugenfunctie. Het geheel ontladen en weer opladen is dus niet nodig. Er zit weliswaar een veiligheidsmarge in het BMS en er is een opstartprotocol in Energybus protocol om een diepontlaadde accu weer langzaam binnen de marges te krijgen voor opladen. Desalniettemin is het raadzaam om leegrijden te vermijden omdat dit ten koste gaat van de levensduur van de cellen.
Laden, ook na korte ritten
Het is aan te bevelen om de accu gewoon weer op te laden na een fietstocht, ook na kortere ritten. Als het goed is staat dat ook in de handleiding.