Ik wil een trekhaak op mijn Mazda CX-3 laten monteren, voor een fietsendrager met daarop mijn Klever.
Bij de Mazda dealer kost een afneembare trekhaak >1000 euro. Een willekeurige trekhaken-'boer' doet het voor de helft. Ik kan de wereld bij elkaar praten over fietsen en speed pedelecs, maar hier heb ik totaaaaal geen verstand van. Ik weet dat merkdealers duurder zijn en dat vind ik op zich geen probleem. Ik kan vast nog wel wat van de prijs afpraten en ik 'koop' er vertrouwen mee. Maar het prijsverschil met andere partijen blijft dan nog heel groot.
Wat vinden de forummers met kennis/ervaring vanuit de automotive-industrie hiervan?
Tips waar ik op moet letten als ik een trekhaak door een andere partij laat monteren?
Trekhaak voor fietsendrager: van de merkdealer of een trekhaken-'specialist'?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Idem: bij de specialist. Denk wel even na of je een 7 polige contactdoos of 13 polige contactdoos naast je trekhaak wilt.
Fietsdragers kan je voor beiden kopen, daarvoor maakt het niet veel uit, daarnaast zijn er stekkers om van het 1 naar het ander te gaan.
Als er geen prijsverschil is zou ik voor 13 polig gaan, daarmee ben je het meest flexibel. Als er wel prijsverschil is dan zou ik voor de goedkoopste (7 polig) gaan. 13 polig is vooral nodig voor caravans, maar ik schat dat jij met jouw 3 niet snel een caravan gaat trekken.
Fietsdragers kan je voor beiden kopen, daarvoor maakt het niet veel uit, daarnaast zijn er stekkers om van het 1 naar het ander te gaan.
Als er geen prijsverschil is zou ik voor 13 polig gaan, daarmee ben je het meest flexibel. Als er wel prijsverschil is dan zou ik voor de goedkoopste (7 polig) gaan. 13 polig is vooral nodig voor caravans, maar ik schat dat jij met jouw 3 niet snel een caravan gaat trekken.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat vermoeden had ik al. Voor 13 polig moeten ze soms extra draden trekken (afhankelijk van hoeveel er in jouw auto is voorbereid), daarom is dat soms duurder.
Voor jou boeit het dus niet
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Zou een 13polige kabelset nemen en dan een verloopstukje naar 7 voor een fietsendrager. Dan zit je altijd goed.
Kabelset 7 of 13 polig zijn qua prijs redelijk gelijk. (of in ieder geval beperkt t.o.v. het totaal bedrag)
Tegenwoordig is het vaak voertuig specifiek en plug&pray.
Wel vaak vrijgeven in de computer in verband met parkeersensoren en achteruitrijcamera e.d.
Bij mijn Volvo is origineel van Brink/Thule.
Een inbouwspecialist van deze merken kan het net zo goed als de dealer.
Bij 2 auto's zelf gedaan, maar bij de laatste auto's gewoon laten doen.
Misschien even op de site van Brink kijken, staan ook de montagepartners.
Afneembaar is natuurlijk wel mooier.
Kabelset 7 of 13 polig zijn qua prijs redelijk gelijk. (of in ieder geval beperkt t.o.v. het totaal bedrag)
Tegenwoordig is het vaak voertuig specifiek en plug&pray.
Wel vaak vrijgeven in de computer in verband met parkeersensoren en achteruitrijcamera e.d.
Bij mijn Volvo is origineel van Brink/Thule.
Een inbouwspecialist van deze merken kan het net zo goed als de dealer.
Bij 2 auto's zelf gedaan, maar bij de laatste auto's gewoon laten doen.
Misschien even op de site van Brink kijken, staan ook de montagepartners.
Afneembaar is natuurlijk wel mooier.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Mazda biedt optioneel ook Thule aan.Edgecrusher schreef: ↑13 mei 2021, 22:08 Wel vaak vrijgeven in de computer in verband met parkeersensoren en achteruitrijcamera e.d.
Bij mijn Volvo is origineel van Brink/Thule.
Een inbouwspecialist van deze merken kan het net zo goed als de dealer.
Een inbouwspecialist kom er dan met de software wel uit?
Ik heb onlangs na steenslag mijn voorruit moeten laten vervangen. (Sterretje toen ik op mijn werk aan kwam, scheur toen ik aan het einde van de dag weer instapte om naar huis te rijden...) Het schadeherstelbedrijf kreeg na vervanging van de ruit één van de sensoren niet meer gekalibreerd (lane departure warning). Die hebben mijn auto uiteindelijk naar m'n dealer gereden, zat gelukkig op hetzelfde bedrijventerrein, en daar was het in 20 minuten gepiept.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
- Locatie: Blackpool
- Merk SP: Stromer ST1
- Km-stand: 10400
Ik weet niet of er veel toeters en bellen op de CX3 zitten zoals sensoren,camera’s en aanrijdingsdetectie maar als je dat wel hebt moet je ook een systeem hebben wat dat uitschakelt met een fietsdrager. Ik heb een 13 polige stekker met een Thule easyfold 13 polig die dit prima voor elkaar heeft.
Trekhaak is bij mij, wegklapbaar, af fabriek gemonteerd. Let ook bij aanschaf op toegestane kogeldruk voor het geval je 2 fietsen en drager gaat gebruiken. Geen idee of je daar verschil kan hebben tussen jou 2 keuzes.
Trekhaak is bij mij, wegklapbaar, af fabriek gemonteerd. Let ook bij aanschaf op toegestane kogeldruk voor het geval je 2 fietsen en drager gaat gebruiken. Geen idee of je daar verschil kan hebben tussen jou 2 keuzes.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maximale kogeldruk is meestal bepaald door de auto zelf (overhang achter icm sterkte achterveren), daar zal je weinig keuze in hebben. Mocht dat wel zo zijn: 75 kg ipv 50 kg is erg relaxed!
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]