Appen op de fiets

Plaats reactie
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Het SWOV heeft onderzoek gedaan. Dezelfde onderzoeker als het SWOV rapport over de speed pedelec.

Je kan het lezen als een oproep om allemaal te gaan appen op de fiets...

https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/goog ... n-nee.html

Wat ze waarschijnlijk niet in het onderzoek hebben betrokken is dat het extra oplettendheid van de andere weggebruikers vraagt dus wat is de echte reden dat er nauwelijks met ongelukken zijn ......
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ze schrijven zelf dat het niet als een vrijbrief mag beschouwd worden, maar ik ben toch ook ook verbaasd over dit resultaat. De jeugd die ik op hun smartphone bezig zie hebben overal aandacht voor, zolang het zich maar op hun scherm bevindt, de omgeving heeft geen prioriteit.

Amusant detail: de spurcycle-bel klinkt blijkbaar als een smartphone-ringtone: het is me nu al twee keer opgevallen dat wandelaars naar hun gsm grijpen als ik bel... :bn:
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 27 jan 2018, 13:45 Het SWOV heeft onderzoek gedaan. Dezelfde onderzoeker als het SWOV rapport over de speed pedelec.
Dan heb ik alweer gegeten en gedronken. Wat een schokkend slecht onderzoek was dat.
Elsje schreef: 27 jan 2018, 13:45 Wat ze waarschijnlijk niet in het onderzoek hebben betrokken is dat het extra oplettendheid van de andere weggebruikers vraagt dus wat is de echte reden dat er nauwelijks met ongelukken zijn ......
Exact mijn gedachte. Grijs haar of jeugd met de kop naar beneden gericht, dan weet ik het wel: oppassen geblazen want zij doen/kunnen het in ieder geval alvast niet.

Toen ik laatst door het centrum van Amsterdam liep werd precies dit bevestigd. Alles wat met de ogen op de smartphone gericht loopt, daar mag ik omheen manoeuvreren. Na een kwartiertje was ik het helemaal zat, dus ik dacht laat ik eens gewoon mijn eigen lijn aanhouden en niet meer met een boog om die idioten heen lopen.

En ja hoor, de één na de ander kwam pas tot een full stop als onze neuzen elkaar bijna raakten, en áls het al goed ging, dan werden er toch minimaal wat armen en schouders geraakt. Wat mij nog het meest verbaasde is dat het gros van die mensen daarmee niet eens uit hun smartphone-state-of-mind werd gehaald; even een versufte blik omhoog en hup meteen weer terug naar die telefoon. De meesten reageerden totaal niet op mijn aanwezigheid.

Ik ben standaard al redelijk allergisch voor mensen zonder enige vorm van "spatial awareness', maar over smartphonezombies - te voet, op de fiets, in de auto, whatever- kan ik niks anders meer zeggen, dan dat ik het echt knéttergestoord, irritant en gevaarlijk vind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oh, kijk nou eens:
Vanaf 2019 verbod op appen op de fiets

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen komt volgend jaar met een voorstel voor een appverbod voor fietsers. Dat kan vanaf 2019 ingaan, meldt de minister aan de Tweede Kamer.
Bron: ad.nl

Lees hier het volledige artikel:
https://www.ad.nl/politiek/vanaf-2019-v ... ~a56535e4/

Kom maar op met dat verbod.

Nou alleen de handhaving nog, want dat wil met het appen door automobilisten ook bepaald nog niet lukken. Ik heb de afgelopen week belachelijk veel tijd in de auto doorgebracht (ca. 5 uur per dag) en het is echt verschrikkelijk hoeveel mensen achter het stuur met hun telefoon bezig zijn.

En waarom ook niet, ze komen er toch wel mee weg en als er al brokken van komen, dan wordt de smartphone niet standaard onderzocht. En gebeurt dat wel en zien handhavers dat je 1 minuut voordat je een fietser doodreed hebt zitten appen, dan zeg je toch gewoon dat je daarvoor één minuut eerder je auto aan de kant had gezet..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies. En waarom geen ongeval? Om wat Elsje ook al zegt: TWEE mensen houden rekening met één zo'n figuur. Had jij niet gebeld, dan hadden jullie alle drie asfalt gehapt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dat oude boertje had niet in de gaten dat hij op het punt stond om aangereden te worden. Die app-fietser week steeds verder van zijn koers tot hij tot de orde geroepen werd door mijn helbel. Rekenen op de alertheid van andere weggebruikers lijkt mij daarom niet zo handig... :bu: :bu:
Plaats reactie