Stromer Solar Panels
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
Our headquarter in Switzerland has 1'243 solar panels on the flat roof. So of course, we use the solar power to charge the battery of every Stromer from headquarters. And even more: It is a point of honor that the engineers, developers, designers, technicians and everyone else at the campus work with clean energy since March 2013.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Zo heel schoon zijn zonnepanelen en accu's echt niet. Er zijn grote hoeveelheden fossiele energie nodig om deze zaken te produceren (winning grondstoffen, transport, productie, transport, installatie, onderhoud, transport en recycling/afvalverwerking). Accu's zijn bovendien nogal milieubelastend...
De echte milieuwinst zit dan ook niet in het gebruik van zonnepanelen en accu's maar in het veel lagere energieverbruik van Stromerfietsen. Niet alleen de hoeveel energie voor productie/transport enz is een fractie van die van een (elektrische) auto door het lagere gewicht, ook het energieverbruik per gereden kilometer is veel lager.
Een brandstofauto (1 liter benzine op 15 km) verbruikt 9000Wh/liter / 15km = 600 Wh/km.
Een elektrische auto (15 kWh op 100 km) verbruikt 150 Wh/km.
Een speed pedelec verbruikt 12 Wh/km.
Een benzineauto verbruikt dus 50x meer energie dan een speed pedelec, een elektrische auto verbruik nog altijd 13x meer energie dan een speed pedelec.
Besef vervolgens dat de overheid miljarden euro's aan belasting opstrijkt op energie, welke vorm dan ook, en je begrijpt waarom zij de auto ruim baan geeft en de speed pedeleccers probeert dood te laten rijden op de rijbaan.
De echte milieuwinst zit dan ook niet in het gebruik van zonnepanelen en accu's maar in het veel lagere energieverbruik van Stromerfietsen. Niet alleen de hoeveel energie voor productie/transport enz is een fractie van die van een (elektrische) auto door het lagere gewicht, ook het energieverbruik per gereden kilometer is veel lager.
Een brandstofauto (1 liter benzine op 15 km) verbruikt 9000Wh/liter / 15km = 600 Wh/km.
Een elektrische auto (15 kWh op 100 km) verbruikt 150 Wh/km.
Een speed pedelec verbruikt 12 Wh/km.
Een benzineauto verbruikt dus 50x meer energie dan een speed pedelec, een elektrische auto verbruik nog altijd 13x meer energie dan een speed pedelec.
Besef vervolgens dat de overheid miljarden euro's aan belasting opstrijkt op energie, welke vorm dan ook, en je begrijpt waarom zij de auto ruim baan geeft en de speed pedeleccers probeert dood te laten rijden op de rijbaan.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Zo had ik het nog nooit bekeken, mooie vergelijking lomito