Waarom de speed-pedelec in België populairder is

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vorig jaar telde België ruim 36.000 speed-pedelecs. In Nederland reden er zo’n 21.000. Waarom is de snelle fiets bij onze zuiderburen populairder?
Lees hier het volledige artikel:

https://www.fietsberaad.nl/Platform-Vei ... Jym-VHVdT4
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Interessant. Vond in context van een kansloze discussie over een Trefecta dit wel interessant:
De belangrijkste hindernis die de fietsers voor de test vermeldden, was het prijskaartje van een speed-pedelec. De Belgische onderzoekers leggen uit dat die hoge prijs voor een belangrijk deel is terug te voeren tot de technische reglementering, die Europees is geharmoniseerd. De speed-pedelec is daarbij onderworpen aan een homologatieprocedure ontwikkeld voor klassieke bromfietsen. ‘Dat is een uiterst complexe, inadequate en peperdure aangelegenheid.


Wat gek... Is toch gewoon een kwestie van een COC uitdraaien, half uurtje bij de RDW en klaar? :roll:

Afijn (on topic), voor mij is het verschil in populariteit simpel:
- meer file ellende in België (zeker rond Antwerpen)
- betere wetgeving, waardoor je met de tragere (en véél goedkopere) SP's je ook gewoon veilig en binnen de wet kunt fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja ik dacht er ook nog aan.

Verder denk ik dat in België maar één factor van belang is voor het enorme succes van de speed pedelec: supervoordelige lease mogelijkheden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die ook ja. In combinatie met daarbovenop tot 23 of 24 cent per km reiskostenvergoeding (weet niet meer welke het nu was).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

FreddyH schreef: 17 jun 2021, 20:56 Die ook ja. In combinatie met daarbovenop tot 23 of 24 cent per km reiskostenvergoeding (weet niet meer welke het nu was).
24! Sinds een tijdje heeft mijn werkgever dit verhoogt van minimum van 15 cent. Je werkgever kan ook wel beslissen om niets te geven.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Helaas niets te leasen bij mij. (onderwijs)
Vergoeding voor w-w is idd 24ct/km voor alle ambtenaren behalve in het onderwijs (15ct). 🤔 Gelukkig heeft onze schoolgemeenschap beslist dit ook op te trekken naar 24ct.
Onze fantastische verkeersinfrastructuur zal allicht niet de doorslaggevende factor zijn hier. 😒 Betere wetgeving? Nogal willekeurig met hun borden. Veiligheid? 🤣
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JDNY schreef: 18 jun 2021, 12:52 Onze fantastische verkeersinfrastructuur zal allicht niet de doorslaggevende factor zijn hier. 😒 Betere wetgeving? Nogal willekeurig met hun borden. Veiligheid? 🤣
De infrastructuur voor fietsers is hier op de meeste plekken super, jammer dat we er op veel plekken geen gebruik van mogen maken.

Veiligheid is "bij ons" ook een dingetje. In centra gaat het vaak prima, maar de grens tussen bebouwde kom en daarbuiten is op veel plekken niet goed geregeld. Dan loopt de bebouwde kom te ver door waardoor auto's harder dan 50 rijden en wij rijdende chicane zijn.

Daarnaast zijn er 60 km/h wegen met daarnaast een fietspad, op veel van die when wordt véél harder dan dat gereden en daar moeten wij dan tussen :ck:

Aan de andere kant: ik vermoed dat dit nog altijd beter is dan de provinciale wegen met moordstroken die "bij jullie" veel liggen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

JDNY schreef: 18 jun 2021, 12:52 Helaas niets te leasen bij mij. (onderwijs)
Vergoeding voor w-w is idd 24ct/km voor alle ambtenaren behalve in het onderwijs (15ct). 🤔 Gelukkig heeft onze schoolgemeenschap beslist dit ook op te trekken naar 24ct.
Onze fantastische verkeersinfrastructuur zal allicht niet de doorslaggevende factor zijn hier. 😒 Betere wetgeving? Nogal willekeurig met hun borden. Veiligheid? 🤣
En als je met die 15 cent je onderhoud moet betalen (zonder rekening te houden met je aankoop) wordt het maar nipt.....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Onderhoud gaat nog ... de herstellingen buiten garantie echter ... :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

15 of zelfs 25 cent per kilometer zijn mooie bedragen. Mijn vervoersvergoeding is op basis van 4 dagen per week een kleine 110 euro per maand. Dat maakt voor mij 9 tot 12 cent per kilometer. Afhankelijk of ik 3 of 4 dagen fiets.
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie