Waarom de speed-pedelec in België populairder is

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toen ik binnen 30km afstand van mijn werk woonde (29,5km... daar kocht ik dus mijn speed pedelec voor) bedroeg mijn reiskostenvergoeding 0 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Och, ik klaag niet. Ik verwacht na 3 jaar mijn banaan voor 90 procent terug verdiend te hebben door de combi van vervoersvoorziening, minder diesel, minder onderhoudskosten auto en de verwachting dat ik nog een kleine 2000 euro vang voor mijn bike.
Greetz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat snap ik. Ik heb ook geen seconde spijt gehad van de keus voor een speed pedelec. De voordelen voor mijn gezondheid, zeker toen ik nog aan het revalideren was van twee gebroken benen, zijn onbetaalbaar. De lol die ik ervan heb ook.

Maar tegen interessante financiële regelingen zeg ik natuurlijk geen nee en ik weet zeker dat aantrekkelijke regelingen in Nederland ook voor een enorme boost in het aantal SP-rijders zou zorgen. Het is toch een prijzige aanschaf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

De gunstige lease mogelijkheden in België ken ik niet maar ook in NL is er op dat gebied via de werkgever best iets moois op te tuigen. Mijn werkgever biedt een lease regeling aan voor 3 jaar waarbij je max. 10.000 euro mag besteden Het lease maandbedrag wordt via het bruto salaris verrekend ,de reiskostenvergoeding blijft intact door gebruik te maken van de belastingvrije bestedingsruimte voor personeel , er is voor speed pedelecs 300 euro aan onderhoud per jr beschikbaar, en na drie jr kun je de fiets overnemen en betaalt de werkgever het restant bedrag van 15%.Verplichte Verzekering +diefstal zit er ook in.Daarnaast kun je accessoires die aan de fiets zitten ook opnemen in de lease constructie.Ik had sowieso naar een fiets gegaan met achterwiel motor maar dankzij deze regeling kon ik compromisloos een fiets uitzoeken en serieus goedkoper uit zijn en mijn reiskostenvergoeding a 140 euro per maand houden.Onze OR heeft hierin een actieve rol gespeeld , dus mocht je op je werk een OR hebben en er is nog geen regeling benader de OR , mits ruimhartig uitgevoerd kan het zeer gunstig uitpakken .
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Zelfs zonder mijn 15 eurocent per kilometer zou ik nog de aanschaf gedaan hebben.....Geen file ontspannen op het werk en mijn gezondheid..... Maar anderzijds zou er iets meer mogen zijn om de mensen nog meer op de fiets te krijgen en laat dat nu juist de wegen zijn die hier spelbreker zijn .... daar kan de fietsvergoeding niet tegen op....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

MarkSpartaan schreef: 19 jun 2021, 09:55 De gunstige lease mogelijkheden in België ken ik niet maar ook in NL is er op dat gebied via de werkgever best iets moois op te tuigen. Mijn werkgever biedt een lease regeling aan voor 3 jaar waarbij je max. 10.000 euro mag besteden Het lease maandbedrag wordt via het bruto salaris verrekend ,de reiskostenvergoeding blijft intact door gebruik te maken van de belastingvrije bestedingsruimte voor personeel , er is voor speed pedelecs 300 euro aan onderhoud per jr beschikbaar, en na drie jr kun je de fiets overnemen en betaalt de werkgever het restant bedrag van 15%.Verplichte Verzekering +diefstal zit er ook in.Daarnaast kun je accessoires die aan de fiets zitten ook opnemen in de lease constructie.Ik had sowieso naar een fiets gegaan met achterwiel motor maar dankzij deze regeling kon ik compromisloos een fiets uitzoeken en serieus goedkoper uit zijn en mijn reiskostenvergoeding a 140 euro per maand houden.Onze OR heeft hierin een actieve rol gespeeld , dus mocht je op je werk een OR hebben en er is nog geen regeling benader de OR , mits ruimhartig uitgevoerd kan het zeer gunstig uitpakken .
Das een beetje hetzelfde hier in Belgie.
Bij mij is het ook een lease op 3 jaar, verrekend via de bruto-eindejaarspremie. De eindejaarspremie wordt zwaarder belast dan een maandloon hier, dus is dit nog voordeliger.
Lease is ook incl accessoires en verzekering.
Fietsvergoeding is hier ook 24 cent/km.
Dus heel vergelijkbaar hier.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

MarkSpartaan schreef: 19 jun 2021, 09:55 De gunstige lease mogelijkheden in België ken ik niet maar ook in NL is er op dat gebied via de werkgever best iets moois op te tuigen. Mijn werkgever biedt een lease regeling aan voor 3 jaar waarbij je max. 10.000 euro mag besteden Het lease maandbedrag wordt via het bruto salaris verrekend ,de reiskostenvergoeding blijft intact door gebruik te maken van de belastingvrije bestedingsruimte voor personeel , er is voor speed pedelecs 300 euro aan onderhoud per jr beschikbaar, en na drie jr kun je de fiets overnemen en betaalt de werkgever het restant bedrag van 15%.Verplichte Verzekering +diefstal zit er ook in.Daarnaast kun je accessoires die aan de fiets zitten ook opnemen in de lease constructie.Ik had sowieso naar een fiets gegaan met achterwiel motor maar dankzij deze regeling kon ik compromisloos een fiets uitzoeken en serieus goedkoper uit zijn en mijn reiskostenvergoeding a 140 euro per maand houden.Onze OR heeft hierin een actieve rol gespeeld , dus mocht je op je werk een OR hebben en er is nog geen regeling benader de OR , mits ruimhartig uitgevoerd kan het zeer gunstig uitpakken .
Wow, kan mijn werkgever een puntje aan zuigen:
max € 95,00 in de maand (incl btw). Komt, afhankelijk van bedrag voor onderhoud uit op een fiets van ca. € 2.000 tot € 2.200.
Woon-werk max 25km enkele reis
Geen aanspraak meer op reiskostenvergoeding. Krijgen we hier pas boven 10km woon-werk, dus eigenlijk enkel interessant voor degene die sowieso geen reiskostenvergoeding krijgen.
Beetje speed-pedelec zit al ruim boven budget, want met die max afstand van 25km is een SP in mijn ogen de betere optie qua reistijd.

En dan ben je eigenlijk nog verplicht om 50% van de dagen met de fiets te komen, in geval van full time.

Al met al blij dat ik mn ST1X lekker zelf gekocht heb. Behoud ik in elk geval een mooi bedrag voor de reiskosten...
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
mrstrom

Ik heb hem in mijn holding zitten als DGA. En stel hem beschikbaar aan mijn enige werknemer, dat ben ik toevallig zelf. Die werknemer betaalt 7% bijtelling per jaar aan bij inkomsten opgave.

Verder valt het onderhoud en kosten van de fiets dus in de zaak.

Mocht ik/mijn werknemer door weer of klanten bezoek met de auto moeten dan mag hij over de km's met de auto 19ct/km schrijven. De km's op de SP worden niet vergoed uiteraard. Dus wel een administratie/strava bijhouden.
Plaats reactie