Stromer heeft een Franse eigenaar: Naxicap Partners

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3915
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Vorige week vertelde een FM me nog dat Stromer al 5 jaar te koop staat en vandaag lees ik dat er een nieuwe eigenaar is opgedoken ... :shock:

https://nieuwsfiets.nu/2021/05/21/strom ... -partners/
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Dit is een investerings my. die enkel interesse heeft in winst. Zij gebruiken het geld van bv. groepsverzekeringen om opbrengst te genereren. Zulke spelers hebben geen affiniteit of interesse in het product.
Hun vaste strategie bestaat er uit on een management team samen te stellen dat gaat besparen in zaken die geen geld opbrengen (service na verkoop , goedkopere onderdelen, ...) en in te zetten op verkoop en omzet.
Vaak volgen er verschillende herstructureringen waar ook op personeelskosten en innovatie bespaard wordt.
De managers krijgen bepaalde doelen waar harde bonussen aan vast zitten ... bespaar zoveel en u ontvangt 3x uw jaarloon.
Spijtig dat een concern als VW of Mercedes Benz deze stap niet zetten.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh (besteld vr partner)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14600
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14600
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Ik vind het eigenlijk wel een geruststellende gedachte dat Stromer weer een investeerder achter zich heeft staan.

Na de oprichting in 2009 werd Stromer in 2011 overgenomen door BMC Switzerland AG. In 2017 gingen Stromer en BMC uit elkaar en werd Stromer in de lucht gehouden door een groep investeerders. De laatste jaren werd het heeeeel stil over wie Stromer financieel overeind hield. Geruchten waren dat Stromer al een tijdje zonder investeerders draaide en dat het bedrijf zomaar om zou kunnen vallen. Stromers redding is waarschijnlijk geweest dat ze in 2018/2019 voor het eerst winst zijn gaan maken.

De overname door Naxicap is trouwens ook het moment waarop Stromer-oprichter Thomas “Thömu” Binggeli afscheid neemt van Stromer. Dat is opvallend. Waar daar achter zit: mogen we naar gissen.

Volgens mij is het niet alleen voor Stromer eigenaren goed dat Stromers financiële toekomst voorlopig weer veilig is gesteld. Persoonlijk zou ik een bedrijf als Stromer voor geen goud willen missen op de speed pedelec markt. Natuurlijk laten ze weleens steken vallen, maar waar gebeurt dat nou niet? Onder de streep bepaalt Stromer als marktleider voor een groot deel de richting waarin de Europese speed pedelec markt zich ontwikkelt. Dat doen ze met innovaties en mooie designs en dat vind ik een goeie zaak.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14600
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Investeerder, overname of nieuwe eigenaar roepen vaak negatieve reacties op. Ik zie het ook alweer gebeuren op Facebook. (Frans dus deugt niet, personeel zal er wel uitvliegen, einde van een mooi bedrijf/einde van een slecht bedrijf... yadayadayada.)

Maar dit hoeft toch niet per se verkeerd te zijn? Voor bestaande klanten betekent de overname dat de onzekere toekomst van Stromer is veiliggesteld. Wat de invloed van deze nieuwe investeerder op de SP-markt, kwaliteit van Stromers of het personeel betekent daar valt nu nog niks over te zeggen. Wij zaten niet aan de onderhandelingstafel en details van de overeenkomst zijn niet openbaar gemaakt. De tijd zal het moeten uitwijzen.

Het Franse Naxicap profileert zich als multicultureel, geëmancipeerd en gericht op duurzame groei. Naxicap werkt volgens het ESG-principe: Environmental, Social and Governance. Natuurlijk willen ze winst maken. De vorige investeerders zullen er ook niet voor spek en bonen in hebben gezeten. De vraag is hoe de nieuwe eigenaar dit precies wil realiseren, maar volgens mij had Stromer het slechter kunnen uitkiezen. Video met de brand story:

https://www.naxicap.fr/en/video-present ... iBNLDEaqdw
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14600
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Teddytejero schreef: 21 mei 2021, 21:18 Dit is een investerings my. die enkel interesse heeft in winst. Zij gebruiken het geld van bv. groepsverzekeringen om opbrengst te genereren. Zulke spelers hebben geen affiniteit of interesse in het product.
Heb je het over investeringsmaatschappijen in het algemeen, of is dit gebaseerd op specifieke kennis over Naxicap?
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Idd. nogal een generalisatie van investeringsmaatschappijen. Die heb je in alle soorten en maten. Saneerders als men denkt dat er meer uit een bedrijf te halen valt door de kosten te drukken. Maar je hebt natuurlijk juist ook maatschappijen die als strategie hebben de activiteiten uit te bouwen.
Witte ST3 XL met verhoogde stuurpen & 11-36 en een Kinekt 2.1XL2 :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14600
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

RikC schreef: 23 mei 2021, 08:56 Maar je hebt natuurlijk juist ook maatschappijen die als strategie hebben de activiteiten uit te bouwen.
Precies, dat is waar Naxicap op uit is: die willen investeren in uitbouw van de huidige markten (dat zijn o.a. wij in NL en BE; er zal eerder meer personeel bij komen dan vertrekken) en ze richten zich op potentiële groeimarkten zoals Scandinavië en Amerika. Naxicap zit erin voor de lange termijn. Persoonlijk denk ik dat de Scandinaviërs wel te porren zijn voor Zwitsers design en in Amerika stelt Stromer momenteel helemaal niks voor, dus ook daar valt zeker nog wat te behalen.

Je moet er toch niet aan denken wat er met Stromer gebeurd zou zijn als een maatschappij zoals Pon de boel had overgenomen. Die saneren een bedrijf namelijk wél eerst helemaal kapot, omdat ze - zo hoorde ik - pas gaan investeren nádat ze hun eigen investering hebben teruggewonnen. Bovendien ben je met een partij zoals Pon, zowel als fabrikant als als dealer, al je bewegingsvrijheid en eigen smoel kwijt.

Vraag maar eens aan de doorsnee Gazelle-dealer hoeveel ze zelf nog mogen bepalen, tot aan de inrichting van hun eigen winkel aan toe. Daarom hebben veel 'niche' speed pedelec specialisten de Gazelle No1 niet in het assortiment. Ik heb er weleens naar gevraagd en het antwoord was steeds: 'gave SP maar nee, want dan moeten we in zee met Pon'.

Als Stromer de boel dan toch wil verkopen, doe mij dan dit Naxicap maar, die zitten er niet zo agressief in. Teufel speakers is trouwens ook van hun zag ik.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Tijd zal het leren, of het nu positief of negatief is.
We hebben van beide nu nog geen bewijs.

Verhaal Pon is wel genuanceerder, voor SantaCruz pakt dit best goed uit.
Maar Pon heeft wel een heel uitgesproken wensenlijstje.
Plaats reactie