Pagina 1 van 1

Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:17
door Stromeur
Onderzoekers van de Chalmers University of Technology in Göteborg hebben een zogenoemde structurele batterij geproduceerd. Hij is voorzien van koolstofvezels die tegelijk dienst doen als elektrode, geleider én dragend materiaal. Das mooi, denk je dan, maar wat hebben we daar aan? Nou, bestaande batterijpakketten zijn nogal zwaar. Zo zwaar zelfs dat er bijvoorbeeld een speciale versterkte carrosserie nodig is om een elektrische auto te kunnen bouwen. Maar wat als die carrosserie nou gewoon van batterij gemaakt zou zijn…?
Lees hier het volledige artikel:

https://www.kijkmagazine.nl/tech/nieuwe ... g-brengen/

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 28 apr 2021, 22:27
door Peerke1960
Die kant gaat het zeker op. Kijk naar de nieuwere zonnepanelen die geïntegreerd worden in het dak van een woonhuis. De EV Sono Sion met zonnepanelen in de carrosserie. Uiteindelijk efficiënter en materiaal, dus milieubesparend ( althans minder belastend).
Mvg Peter

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 09:15
door Bram Roose
Hopelijk komt er snel een revolutie inderdaad.

Maar als ik de rekensom maak dan is dat toch niet zo erg goed? 75 Wh/kg. Een stromerbatterij weegt ongeveer 5kg. Dat maakt met die nieuwe technologie 375 Wh, wat minder dan de helft is van de 983Wh die de stromer vandaag biedt. Terwijl stromer massas niet energiedragend materiaal heeft, waardoor lithium ion meer dan dubbel zo energiedicht moet zijn dan 75wh/kg...

Of maak ik hier ergens een denkfout?

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 09:43
door Jins
Als je frame nu pakweg 20kg en de accu nog eens 5kg weegt wordt dat een met de nieuwe technologie een accuframe van 1875Wh. Stel dat 80% van dat nieuwe frame geschikt is om als accu te gebruiken is dat nog altijd 1500Wh.

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 10:17
door Henry
Dat betekent ook dat je elke vijf-zes jaar te maken gaat krijgen met een frame-wissel (uitgaande van de stelling dat je batterij na vijf-zes jaar zo erg gedegenereerd is dat je er niet zoveel meer aan hebt). Dat klinkt goed!

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 10:50
door Edgecrusher
Jins schreef: 29 apr 2021, 09:43 Als je frame nu pakweg 20kg en de accu nog eens 5kg weegt wordt dat een met de nieuwe technologie een accuframe van 1875Wh. Stel dat 80% van dat nieuwe frame geschikt is om als accu te gebruiken is dat nog altijd 1500Wh.
Frame 20kg? Hoop het toch echt niet, een kaal aluminium Stromer frame zal eerder rond de 5kg liggen, de rest is wielen, vork, motor en andere componenten.
80% (ook nog best hoog) van 5 is dan 4kg bruikbaar, wat resulteert in 300Wh?

Maar verder wel een mooie ontwikkeling, als je van 5kg frame en 5kg accu naar bijvoorbeeld 6 of 7 gezamenlijk kan. (en nog steeds een accu kan wisselen)
In de F1 is een motor ook geen los onderdeel wat je er in hangt, maar een wezenlijk onderdeel van de totale structuur i.t.t. de normale auto.

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 16:35
door FreddyH
Henry schreef: 29 apr 2021, 10:17 Dat betekent ook dat je elke vijf-zes jaar te maken gaat krijgen met een frame-wissel (uitgaande van de stelling dat je batterij na vijf-zes jaar zo erg gedegenereerd is dat je er niet zoveel meer aan hebt). Dat klinkt goed!
Dit is een aanname, gebaseerd op eigenschappen van Li-Ion...

Re: Nieuwe massaloze accutechnologie

Geplaatst: 29 apr 2021, 17:03
door Henry
Klopt. Vooralsnog is het allemaal nog het betere "glazenbollenwerk".