Rapport: Positie Speedpedelec op de weg

Plaats reactie
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

De populariteit van de speedpedelec zorgt ook voor hoofdbrekens bij wegbeheerders. Sinds 1 juli 2017 gelden voor berijders van speedpedelecs dezelfde rechten en plichten als voor berijders van een bromfiets. De fietsen moeten onder andere een geel (brommer)kenteken hebben en berijders moeten een helm dragen. En: de speedpedelec mag niet op het fietspad. Veel berijders van de speedpedelec voelen zich niet thuis tussen het (veel snellere) autoverkeer op de rijbaan. Daarom kiezen zij vaak toch voor gebruik van het fietspad, ookal mag dit niet. Verschillende wegbeheerders onderkennen de spagaat waarin gebruikers van de speedpedelec zich bevinden en zijn opzoek naar een oplossing.
Lees hier het volledige artikel:
https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/R ... -op-de-weg

Download hier het volledige onderzoeksrapport:
https://www.fietsberaad.nl/getmedia/e16 ... x?ext=.pdf
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

Het meest grondige en doortimmerde onderzoek dat ik in al die jaren heb gelezen. Alles wordt meegenomen; wensen van SP-ers en andere stakeholders, uitvoerbaarheid, (juridische) haalbaarheid, handhaving, veiligheid etc. etc.

De moeite van het lezen waard!
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
rschoppema
Rookie
Rookie
Netherlands

Bedankt voor het delen. Absoluut de moeite waard om te lezen.
Ik heb in mijn gemeente ook al verschillende malen aangedrongen om niet op een weg waar 70 gereden mag worden op de rijbaan gedwongen te worden. Na 6 weken antwoord dat dat idd niet de bedoeling was en dat ze de inrichting aan zouden passen, dat was 2 jaar geleden en nog steeds niet gebeurt....
En het beeld van automobilisten die je liever van de weg afrijden is ook heel herkenbaar, dus ook ik fiets tegenwoordig regelmatig illegaal op het fietspad binnen de bebouwde kom, maar wel met enigszins aangepaste lagere snelheid voor mijn eigen veiligheid.
🇳🇱
ST3 AE - "ROBS RED BARON" - (Sport L, 983 Wh)
Robot Santa
Pro
Pro
Netherlands

Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Het past bij het niveau van competentie bij het CROW dat ze niet door hebben dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan.
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Robot Santa schreef: 21 apr 2021, 11:08 Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Het past bij het niveau van competentie bij het CROW dat ze niet door hebben dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan.
Niet perse. Maatwerk kan regio gebonden zijn (Gelderland als voorbeeld) en hoeft voor automobilisten niet onduidelijk te zijn.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Edgecrusher
Expert
Expert

Maar deels waar, bestuurders komen natuurlijk ook in andere regio's, dan is die eenduidigheid over de regio's heen wel weer prettig.
FreddyH
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Vandaag mijn woorden: "niet perse" :ay
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Robot Santa
Pro
Pro
Netherlands

FreddyH schreef: 21 apr 2021, 19:37
Robot Santa schreef: 21 apr 2021, 11:08 Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Niet perse. Maatwerk kan regio gebonden zijn (Gelderland als voorbeeld) en hoeft voor automobilisten niet onduidelijk te zijn.
In de ene regio dit en in de andere regio dat is geen eenduidigheid. Er zijn zeker voordelen aan maatwerk, maar eenduidigheid is er geen van
Plaats reactie