Vrijdagavond weer een item over milieuzones: buitenlandse dieselauto's en vrachtwagens krijgen geen boete voor het rijden in milieuzone omdat geen kentekens uitgewisseld worden voor milieudelicten.
https://tvblik.nl/eenvandaag/23-maart-2018 (vanaf 5:45).
Dit lijkt me een goede verklaring waarom milieuzones nauwelijks resulteren in meetbare verbetering van de luchtkwaliteit. Als je een milieuzone instelt dan moeten ALLE vervuilende voertuigen geweerd worden, zonder uitzondering. Al was het maar om te voorkomen dat er rechtsongelijkheid ontstaat en uiteraard omdat zo de kans veel groter is dat de luchtkwaliteit ook daadwerkelijk verbetert. D.w.z. méér verbetert dan de luchtkwaliteit buiten de milieuzone.
Want de grootste milieuwinst zit nog steeds in de autonome vernieuwing van het wagenpark, nieuwere auto's zijn zuiniger en stoten daarom minder NOx en fijnstof uit en daarbij praten we niet over enkele honderden vervuilende auto's die geweerd worden maar vele tienduizenden nieuwe auto's die minder uitstoten. Ik verdenk de knotsdolle milieuridders ervan dat zij die autonome verbetering van de luchtkwaliteit zullen gaan claimen als het effect van de milieuzone.
In Arnhem is met enkele relatief eenvoudige ingrepen het auto-/vrachtverkeer drastisch te verminderen:
- voorkomen van doorgaand verkeer (je kunt wel de stad in maar alleen via dezelfde weg er weer uit door op enkele strategische punten de doorgang te belemmeren)
- voorkomen van korte autoritjes in de stad (voorkomen dat je met de auto van de ene wijk naar de andere kunt rijden)
- P+R parkeerplaatsen langs de rand van de stad met gratis parkeerplaatsen, goedkope pendel naar binnenstad of met een leenfiets de stad in
- halveren van de wegcapaciteit voor 'vrij' verkeer op invalswegen, vrijgekomen ruimte beschikbaar stellen voor hulpdiensten, OV, taxi's, gemeentelijke diensten en fietsers (langere reistijd om met de auto de stad in te komen, korter met andere modaliteiten)
- parkeren langs de weg alleen met parkeervergunning
- zeer hoge parkeertarieven voor parkeergarages in de stad
Het idee is niet om autoverkeer onmogelijk te maken maar wel om het gebruik/bezit van de auto te ontmoedigen. Wil je per se met de auto dan is dat zeker mogelijk maar uitsluitend tegen hoge kosten, met lange omwegen en extra reistijd.