Discussie rond milieuzones begint nu los te komen na milieuzone in Arnhem en milieuvignet in Maastricht: elke volgende gemeente blijkt een nog groener jasje aan te moeten trekken dan de voorgaande waardoor landelijk een lappendeken van afwijkende maatregelen worden genomen.
https://www.volkskrant.nl/economie/wirw ... ~a4580433/
Waarom geen landelijke norm stellen? Een vervuilende auto vervuilt immers ook en vooral buiten de vaak beperkte milieuzones. Het effect van milieuzones is dan ook zeer beperkt terwijl veel meer mensen gebaat zijn bij schonere lucht dan alleen de stedelingen die in een milieuzone wonen/werken. Milieuzones zijn meestal beperkt tot de binnensteden, de historische kern, het winkelgebied... waar de milieubelasting van verkeer sowieso al sterk gereduceerd is door beperkte toegang voor gemotoriseerd verkeer.
De plekken in de stad met de hoogste luchtverontreiniging door uitlaatgassen zijn de doorgaande wegen door de stad en de invalswegen vanaf het primaire wegennet (snelwegen en provinciale autowegen). Hier is de verkeersintensiteit het hoogst en daarmee ook de belasting van omwonenden met geluid, stank, roet en fijnstof.
De minister van verkeer ziet milieuzones niet als eindpunt maar als beginpunt. Ik heb eerder al uitgelegd dat nemen van weinig effectieve maatregelen met een hoge symboolfunctie, zoals milieuzones, eerder contraproductief zijn omdat tegenstanders van verkeersbeperkende maatregelen de ingestelde mileuzones zullen misbruiken om verdere (betere/effectievere) maatregelen te blokkeren.
Om even te Beslivboom van Arjan Lubach te jatten:
1. Willen we dat de luchtkwaliteit verbeterd (ja, dat wil vrijwel iedereen)
2. Moeten de normen voor uitstoot van verkeer en industrie strenger worden (ja, dat wil vrijwel iedereen)
3. Moeten er meer milieumaatregelen genomen worden (ja, dat wil vrijwel iedereen)
4. Moeten er meer milieuzones komen (nee, vrijwel niemand wil dat omdat het nauwelijks effect heeft)
Dat men tegen milieuzones is wil niet zeggen dat men tegen betere luchtkwaliteit is of tegen strengere milieunormen of tegen het nemen van meer milieumaatregelen. Van het scala aan mogelijke milieumaatregelen willen we vooral die maatregelen die het meeste effect hebben op de luchtkwaliteit en dan liefst ook nog tegen de laagste kosten.
Bijvoorbeeld door het landelijk uitfaseren van vervuilende voertuigen, het weren van voertuigen met verbrandingsmotor uit de steden (dus niet alleen dat kleine cirkeltje in het midden waar toch al nauwelijks gereden wordt). En tegelijk het stimuleren van emissiearme alternatieven zoals OV/pendeldiensten en (elektrische) fietsen.
Dergelijke maatregelen moeten ingebed worden in een visie op de ontwikkeling van de stedelijke ruimte en vragen een veel langere termijn dan korte termijn maatregelen zoals het instellen van een fictief milieuhekwerkje om een binnenstad.