Pagina 7 van 10

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 11:44
door Lexveen
Nee, en ook nog eens een dure. Toch vraag ik mij af of pedeleccers die hem voor woon-werkverkeer gebruiken over grotere afstanden niet hetzelfde ervaren. Ik lees hier regelmatig dat ze thuiskomen met nog een paar kilometer ruimte.

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 11:56
door FreddyH
Bij mij was de accu na 3 jaar ook niet veel meer, 735 Wh die telkens een heel eind leeg gereden werd. Daarna heb ik hem laten reviseren en gelijk laten vergroten naar 1260 Wh. Nu heb ik geen problemen meer :mrgreen:

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 12:17
door Peerke1960
Klopt dat herken ik. Nu naar twee jaar al een redelijke degeneratie van naar ik hoop 25% of meer.
Groeten, Peter

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 12:30
door Edgecrusher
Peerke1960 schreef: 20 aug 2021, 12:17 Klopt dat herken ik. Nu naar twee jaar al een redelijke degeneratie van naar ik hoop 25% of meer.
Groeten, Peter
Ik weet niet hoe vaak je dat gedaan hebt in 2 jaar, maar met ongeveer 200 werkdagen in een jaar, zou je volgens de tabel de accu in 2 jaar wel helemaal kunnen degenereren tot revisie. Dan zou een accu rond 75% nog netjes zijn.
(300-450 laadcycli x 100%)

Kijkt Stromer eigenlijk nog nog naar het aantal laadcycli bij garantie? (want dan is het ook al bijna normale slijtage)

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 13:06
door Lexveen
Ik denk dat de tabel nog aan de optimistische kant is. Ik heb er nu ca 13.500 km op zitten en reed door tot gemiddeld 10%. Ik heb dus nog geen 100 keer geladen en zit nu op ca 60%.

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 13:31
door Lexveen
Ik heb nog een tabel gevonden met de relatie tussen snelheid van ontladen en beschikbare capaciteit. De norm-ontlading is hier 25 uur. Voor de caoaviteitsaanduiding wordt volgens DIN 20 uur gehanteerd. Bij een ontlading in 2 uur, is de beschikbare capaciteit bij een afkap op 3 Volt ca 70%. Dus een 983Wh in 2 uur leegtrekken geeft effectief nog geen 700Wh. Vanuit die optiek is 520Wh die ik nu heb dus een accu van 74%.

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 15:48
door Peerke1960
Ik denk in 2 jaar 300 keer opladen, hooguit. In het begin ontladen van 35 tot 40 procent, later, in het tweede jaar tussen de 20 en 30 procent. Nu rond de 15 en 20 procent met afgeknepen krachtsensor. Dit geldt voor het ww verkeer. En..... de winter moet nog komen.
Groeten, Peter

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 15:54
door Peerke1960
Ik wist niet dat ontladen van een batterij gerelateerd is aan tijdsduur. Iedere langeafstand rijder trekt zijn batterij binnen 1 a 1,5 uur leeg. Dat houdt in dat je maar 70 procent beschikbaar hebt. Waar blijft het restant?
Peter

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 16:03
door FreddyH
Peerke1960 schreef: 20 aug 2021, 15:54 Waar blijft het restant?
Warmte.

Re: 9 facts about refurbishing e-bike batteries

Geplaatst: 20 aug 2021, 16:25
door Peerke1960
Aha , natuurlijk.
Ps in de 2 jaar heb ik meer dan 500_550 laadcycli gehad. Naar mijn werk , twee keer laden
Groet, Peter